Το τραύμα που επέρχεται στο ανθρώπινο πρόσωπο με τη στέρηση της εστίας, την προσφυγιά, επιδιώκει να αναδείξει ο Γιώργος Κόρδης μέσα από το έργο «Ανέστιοι Προσφεύγοντες», μια εικαστική σύνθεση-εγκατάσταση που εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Τρίτης στο αίθριο του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Το έργο προσεγγίζει το θέμα της ανεστιότητας-προσφυγιάς, ως κοινωνικό-ιστορικό φαινόμενο ανιχνεύοντας τις υπαρξιακές, ψυχολογικές και ανθρωπιστικές διαστάσεις του.
«Το μεγάλο πρόβλημα της προσφυγιάς είναι η ανεστιότητα. Χάνεις την εστία σου, τις ρίζες σου, το έδαφος κάτω από τα πόδια σου», σημειώνει ο ζωγράφος, ο οποίος εστιάζει στο πως η αυτή η συνθήκη καταστρέφει την ανθρωπιά, καθώς ο ανέστιος άνθρωπος ζει με ανασφάλεια και φόβο. «Η προσπάθεια για επιβίωση σε κλείνει στον εαυτό σου και χάνεις την ικανότητά σου να συνδέεσαι», προσθέτει.
Η εγκατάσταση αποτελείται από οκτώ επιμέρους αυτοτελή έργα, τα οποία συν-ενώνονται σε ένα ενιαίο έργο που δείχνει μια πομπή προσφύγων. Την πορεία ανθρώπων -«μια σειρά επιταφίων» όπως σημείωσε ο δημιουργός- που έχασαν με βία την εστία τους και πορεύονται υπό το κράτος του φόβου προς αναζήτηση νέας φιλόξενης γης για να στεγάσουν τη ζωή τους και τα όνειρά τους.
Παράλληλα με την έκθεση της εικαστικής εγκατάστασης, στο αμφιθέατρο “Μελίνα Μερκούρη” του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού προβάλλεται ένα video art, έργο της μουσικού και σκηνοθέτριας Φένιας Παπαδόδημα, βασισμένο στο πως έγινε το έργο, σε συνδυασμό με μαρτυρίες προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 31 Αυγούστου. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Ώρες λειτουργίας: Δεύτερα έως Κυριακή: 08:00 – 20:00.
Το Σεπτέμβριο θα μεταφερθεί στην Αθήνα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα Μερκούρη».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ