Ο Αλέκος Πατσιφάς ήταν από τους μεγαλύτερους και σπουδαιότερους ανθρώπους της ελληνικής δισκογραφίας. Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι ήταν από τους ανθρώπους που άλλαξαν –προς το καλύτερο, τότε– το ελληνικό τραγούδι. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς τι ήταν, ειδικά για ένα νέο τραγουδιστή, να τον καλέσει ο μέγας παραγωγός. Στον Πατσιφά λοιπόν δεν άρεσε το Μπέμπα Μπλανς ως όνομα. Και της το είπε. Η κατά κόσμον Αγγελική Κωνσταντοπούλου αρνήθηκε πεισματικά να αλλάξει το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο.
«Έτσι με ξέρει ο κόσμος», του είπε. Εκείνος γέλασε με το θράσος της και δεν επέμεινε.
Στα όρια
«Μυαλό για πέταμα, κουκούτσι μυαλό, τρελή τελείως!», «Της έλειπε η σύνεση», γράφει η κόρη του συνθέτη Γιώργου Ζαμπέτα Κατερίνα στο βιβλίο Βαθιά στη θάλασσα θα πέσω…
«Όταν δούλευαν μαζί στο πάλκο ήθελε να λέει τραγούδια άλλων συνθετών, αυτά που έλεγαν άλλες τραγουδίστριες. Ο πατέρας απελπιζόταν. Πού να συνεννοηθεί μαζί της», γράφει. Η ατίθαση Μπέμπα απέρριψε τον «Αλήτη». «Γιώργο, δεν έχεις κανένα άλλο καλύτερο;», του είχε πει και η συνεργασία χάλασε. «”Άμυαλη γυναίκα”, μουρμούρισε και ανέβηκε στο στούντιο να της ζητήσει να φύγει», θυμάται η Κατερίνα Ζαμπέτα. Το πέρασε όμως στην ιστορία, η Βίκυ Μοσχολιού.
Τα ράσα κάνουν τον παπά;
Και να φανταστεί κανείς ότι ο Γιώργος Ζαμπέτας ήταν ο συνθέτης που την καθιέρωσε. Πρώτη φορά την είχε δει στην ταβέρνα του Βλάχου στην Ιερά Οδό, κοντά στο σπίτι του. Φυσικά και όσο συνεργαζόντουσαν οι σχέσεις ήταν εκρηκτικές. Μια από τις κύριες αιτίες ήταν οι ενδυματολογικές επιλογές.
Μπορεί σήμερα οι τραγουδίστριες, παγκοσμίως, να συναγωνίζονται στο ποια είναι πιο σέξι και λιγότερο ντυμένη, αλλά στα 60s, ειδικά οι λαϊκές τραγουδίστριες έπρεπε να αρέσουν και να γίνουν αποδεκτές από οικογένειες και ένα συντηρητικό κοινό. «Καλά, ρε Μπεμπέκα, με το νυχτικό σου ήρθες να τραγουδήσεις;», της είπε με τον τρόπο του ο Ζαμπέτας ένα βράδυ στην Πλάκα, ύστερα από έναν θυελλώδη καβγά με δύο άλλες ερμηνεύτριες που τη συμβούλεψαν να αλλάξει ρούχα. Οι στιλιστικές της ακρότητες δεν είχαν όριο. Έχει τραγουδήσει ακόμα και με μαγιό στην πίστα!
Αλλά και οι καυγάδες της με άλλες τραγουδίστριες ήταν μυθικές. Λέγεται ότι η Πόλυ Πάνου είχε ζητήσει την απομάκρυνσή της από μαγαζί. Όταν το έμαθε η Μπλανς αγόρασε ένα σκυλάκι που το φώναζε μπροστά σε όλους «Πόλυ».
Μεγάλα πάθη
Μπορεί στα μέσα της εποχής να μην είχε γραφτεί, τουλάχιστον ευθέως, αλλά ήταν κοινό μυστικό για τον κόσμο της νύχτας, ότι η Σωτηρία Μπέλου ήταν ερωτευμένη μαζί της. «Την είχε καψουρευτεί άσχημα τη νεαρή καλλονή και σαν την είδε με τον συνοδό της, η Σωτηρία τράβηξε σπασμένο μπουκάλι». Το επεισόδιο είχε διηγηθεί ο Ανδρέας Γιακουμέλλος, γκαρσόνι τότε στο χειμερινό «Φαληρικόν» της οδού Ηπείρου και μετέπειτα επιχειρηματίας.
Και δεν ήταν το μόνο σκάνδαλο. Ο Σαλονικιός, ένας κακοποιός της εποχής που κινούνταν στο χώρο της νύχτας την εκβίαζε και απειλούσε τη ζωή και τη σωματική της ακεραιότητα. Η τραγουδίστρια αναγκάστηκε να ζητήσει από το πλησιέστερο αστυνομικό τμήμα να την φιλοξενήσει. Υπάρχει βέβαια και ένας άγριος ξυλοδαρμός ξημερώματα από δύο «αγνώστους», για τον οποίο η ίδια δεν θέλησε ποτέ να προβεί σε αποκαλύψεις. Μίλησε κανείς για αγνές εποχές;
Το άδικο φινάλε
«Όλοι οι άντρες με έβλεπαν σαν ένα κομμάτι κρέας, για να περάσουν καλά μαζί μου. Θα μπορούσα να έχω περισσότερα από τα 12 σπίτια που έχασα. Ήμουν επιπόλαιη», είχε πει σε συνέντευξή της. Παρόλο που την μποϋκοτάρισαν από μεγάλα μαγαζιά, ή από ραδιοφωνικούς σταθμούς Μπέμπα Μπλανς έβγαλε χρήματα, που όμως εξαιτίας λαθών και άτυχων επενδύσεων χάθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος τους.
Η ίδια βίωσε το πώς είναι να ξεχνιέσαι όταν φεύγουν τα νιάτα και οι επιτυχίες. Αλλά ήταν μαγκάκι και δεν κλάφτηκε. Και όταν εμφανίστηκε ο καρκίνος προσπάθησε να τον παλέψει. Ήταν όμως ένας αγώνας άνισος που κάποια στιγμή την έφερε σε σημείο να θέλει να βάλει τέλος στην ζωή της.
Το 2013 η καλλιτεχνική Αθήνα βρίσκεται μπροστά σε μια απίστευτη και ανατρεπτική έκπληξη. Στο θέατρο στην παράσταση Πεθαίνω σαν Χώρα του Δημήτρη Δημητριάδη, σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, που παρουσιάστηκε το 2013 στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών, συμμετείχε η Μπέμπα Μπλανς. Έτσι σαν ένα κλείσιμο ματιού του παλιού προς το καινούργιο. Ήταν από τις ελάχιστες στιγμές που η Μπέμπα Μπλανς χαμογέλασε.
https://www.youtube.com/watch?v=fqnHEPpy2nU
2017. Η Γιώτα Γιάννα ήταν το τελευταίο φιλικό πρόσωπο που την επισκέφθηκε λίγο πριν φύγει από τη ζωή και της έπαιξε στη φυσαρμόνικα τη μεγάλη της επιτυχία «Το καράβι», το θρυλικό κομμάτι του Γιώργου Ζαμπέτα.
Η εξασθενημένη Μπέμπα Μπλανς δεν είχε σταματήσει να κλαίει, ενώ όταν είχε ολοκληρωθεί η μουσική είχε σηκώσει όσο μπορούσε τα χέρια της για να χειροκροτήσει.
https://www.youtube.com/watch?v=rY7BundcNfg
Σπύρος Δευτεραίος