Νέα προγράμματα σπουδών, εσωτερικό Erasmus, βιομηχανικά διδακτορικά στο πλαίσιο συνεργασίας ΑΕΙ και βιομηχανιών, κατάργηση των φοιτητικών παρατάξεων και διεξαγωγή εκλογών με ενιαίο ψηφοδέλτιο, δημιουργία συμβουλίου φοιτητών σε κάθε ΑΕΙ, θέσπιση Διοικητικού Συμβουλίου, εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ, εξωστρέφεια/ διεθνοποίηση των ΑΕΙ, είναι ορισμένα από τα θέματα που προτείνονται στο νέο νομοσχέδιο «Νέοι Ορίζοντες στα ΑΕΙ».
Το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε σήμερα από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και αφορά στις αλλαγές που θα γίνουν τη νέα χρονιά στα Πανεπιστήμια.
Σύμφωνα με 17 ερωτήσεις-απαντήσεις που έδωσε το υπουργείο Παιδείας, οι αλλαγές που προτείνονται θα έχουν οφέλη για τα ίδια τα Πανεπιστήμια, τους πανεπιστημιακούς, τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, όπως και την κοινωνία. Καθώς οι αλλαγές στοχεύουν στην δυναμική προσαρμογή του ελληνικού Πανεπιστημίου στις ανάγκες της κοινωνίας.
Βασικές έννοιες που διαπνέουν σχεδόν το σύνολο των ρυθμίσεων, όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, είναι η ενίσχυση της αυτονομίας, της ευελιξίας και της αποτελεσματικότητας των ελληνικών Πανεπιστημίων, η αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο προς τα ίδια τα Πανεπιστήμια, η διεπιστημονικότητα, η κινητικότητα φοιτητών και ερευνητών, η ανάπτυξη συνεργασιών, η εξωστρέφεια και η παραγωγή γνώσης, έρευνας και καινοτομίας που διαχέονται προς όφελος της κοινωνίας.
Ορισμένες αλλαγές του νομοσχεδίου
Στις αλλαγές στις οποίες το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση των ΑΕΙ, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το εσωτερικό Erasmus, τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά και τα βιομηχανικά διδακτοτρικά.
Το εσωτερικό Erasmus αφορά στην εσωτερική κινητικότητα φοιτητών μεταξύ ομοειδών -ή μη- προγραμμάτων σπουδών ελληνικών Πανεπιστημίων για 1 ακαδημαϊκό εξάμηνο, με σκοπό οι φοιτητές να γνωρίσουν και άλλα γνωστικά αντικείμενα, εφόσον το επιθυμούν.
Τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά θα πραγματοποιούνται κατόπιν συμφώνου συνεργασίας με ιδιωτικούς φορείς, στα οποία θα μπορούν να διδάσκουν και εμπειρογνώμονες από την αγορά εργασίας,
Με τα βιομηχανικα διδακτορικά θεσμοθετείται η δυνατότητα εκπόνησης διδακτορικών διατριβών, που αποτελούν «γέφυρα» μεταξύ του Πανεπιστημίου και της βιομηχανίας, της έρευνας και της παραγωγικής διαδικασίας. Εκπονούνται στο πλαίσιο τριμερούς σύμβασης ανάμεσα σε υποψήφιους διδάκτορες, Πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.
Όσο για την διακυβέρνηση των ΑΕΙ, θα γίνεται από το Συμβούλιο Διοίκησης του Πανεπιστημίου το οποίο θα ασκεί κυρίως διοικητικές, οικονομικές, διαχειριστικές και στρατηγικές αρμοδιότητες.
Το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζει, ανάμεσα σε άλλα, ότι με το νέο σχέδιο νόμου τα Πανεπιστήμια έρχονται πιο κοντά στην κοινωνία και τις ανάγκες της, με τη θέσπιση πλήρους πλαισίου παροχής υπηρεσιών. Επί παραδείγματι, τα μέλη ενός Πανεπιστημιακού Εργαστηρίου Ψυχολογίας μπορούν να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής ψυχολογίας σε ευάλωτες ομάδες.
Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι η αναγνώριση πτυχίων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού θα γίνεται ταχύτερα, ενώ υποστηρίζει ότι ευνοείται το brain gain, δηλαδή η αξιοποίηση ή/και επιστροφή επιστημόνων στην ελληνική αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το brain gain ευνοείται με την εισαγωγή νέων μορφών απασχόλησης για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων των ΑΕΙ, πιο αξιοκρατικό πλαίσιο για επιλογή/ανέλιξη μελών ΔΕΠ, την προσαρμογή του ΔΟΑΤΑΠ στο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον και την απλοποίηση των διαδικασιών αναγνώρισης πτυχίων της αλλοδαπής, που οδηγούν σε περαιτέρω προσέλκυση ερευνητών και επιστημόνων, μεταξύ άλλων.