Η ιστορία της καριέρας της γνωστή. Ξεκίνησε ως παιδί θαύμα στη Θεσσαλονίκη, δίπλα στην αδελφή της Βάσω. Όταν εκείνη παντρεύτηκε έναν αεροπόρο, η Ζωζώ κόντεψε να πεθάνει από μαρασμό. Ο πατέρας της κατάλαβε την αγάπη της για το θέατρο και τη στήριξε, με αποτέλεσμα να κάνει μια σπουδαία, ξεχωριστή καριέρα που μας αφορά ακόμα και σήμερα.
Και για το τότε, και για τώρα, η υπεύθυνη γι’ αυτό είναι η ίδια η Ζωζώ, η οποία γεννήθηκε σαν σήμερα, από πατέρα Κωνσταντινουπολίτη και μητέρα Σμυρνιά.
Κάν’ το (αν μπορείς) όπως η Ζωζώ
Όσοι είχαν την τύχη να είναι συνδαιτυμόνες της έστω και για μία φορά δεν έχουν ξεχάσει τη Ζωζώ να περιγράφει στον σερβιτόρο πώς θέλει κομμένο το φιλέτο της, ή πώς να ξεφλουδίσει την ντομάτα που το συνοδεύει.
Επίσης στο μυθικό σπίτι στην Κινέτα εκείνη χειμώνα-καλοκαίρι ανέβαινε και κατέβαινε τα 99 σκαλιά που χρειαζόταν για να πάει να κολυμπήσει.
Όχι, δεν είναι μία healthy freak, είναι μία γυναίκα που προσέχει τη σιλουέτα και τη διατροφή της γιατί ξέρει ότι είναι εφόδιο για τη δουλειά της. Επαγγελματισμός στο έπακρο, κάτι που διαπίστωσαν όσοι την είδαν επί σκηνής. Εμπειρία ζωής.
Ειδικά στο αυτοβιογραφικό Ζωή σαν παραμύθι που είχε ανέβει αρχικά στο «Αγγέλων βήμα» τη σεζόν 2010-11, για τρεις ώρες αλώνιζε τη σκηνή. Έπαιζε, χόρευε, εξιστορούσε, έπαιζε ακορντεόν, τραγουδούσε. Και έκανε φινάλε με το «Πάτωμα» του Κραουνάκη, το οποίο τραγουδούσε ξαπλωμένη πάνω σε ένα πιάνο.
Και η φωνή, καμπάνα. Ακόμα και σε δύσκολα τραγούδια, όπως το «Αγάπη που έγινες δίκοπο μαχαίρι», το οποίο είχε ηχογραφήσει πρώτη. Ο επαγγελματισμός που λέγαμε.
…και οι άλλοι
Και όμως, αν είχε πετύχει ο πρώτος της γάμος μπορεί να μην γινόταν η Ζωζώ που όλοι αγαπήσαμε, αλλά μια αξιοσέβαστη σύζυγος γιατρού. «Η μάνα μου δεν ήθελε να γίνω θεατρίνα. Ο πρώτος μου γάμος ήταν με έναν γιατρό, χωρίσαμε μετά από τρεις μήνες», έχει δηλώσει σε συνεντεύξεις.
Και η Ζωζώ χωρίς γιατρό μπορούσε, χωρίς θέατρο όχι.
Στη συνέχεια προέκυψε ένας μεγάλος έρωτας που για χάρη του εγκατέλειψε τις πετυχημένες προσπάθειες για καριέρα στην Αμερική. «Γύρισα στην Ελλάδα για να παντρευτώ τον έρωτά μου, αλλά δεν κατάφερα να πάρει διαζύγιο από την άλλη γυναίκα» εξομολογήθηκε πολλά χρόνια αργότερα.
Και φτάνουμε στο 1968. Η «υπόθεση Σαπουντζάκη» ήταν στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Στις 7 Μαρτίου στο εδώλιο του Μικτού Κακουργιοδικείου κάθισε ο Θύμιος Παπαναστασίου κατηγορούμενος για κατάχρηση περίπου 14 εκατ. από την εταιρεία «Πειραϊκή-Πατραϊκή» της οποίας ήταν φοροτεχνικός υπάλληλος.
Το όνομά του νωρίτερα είχε συνδεθεί με αυτό της Ζωζώς, η οποία βρέθηκε ξαφνικά με πάταγο στο κέντρο του σκανδάλου και από εκεί στην πρώτη σελίδα των εφημερίδων. Η υπόθεση επεκτάθηκε και προς αυτή, με την κατηγορία ότι αποδέχτηκε ως δώρα «προϊόντα εγκλήματος». Μιλούσαν για κάποια κοσμήματα και για μία βίλα.
Τι έλεγε για όλα αυτά η Ζωζώ; Η απάντηση, κατηγορηματική: «Δεν υπάρχει μεγαλύτερο ψέμα! Κερδίζω πάντοτε αμοιβή πρώτης σειράς από 7 χρονών παιδάκι. Μπορώ να αποκτήσω τα πάντα με τα χρήματά μου και όχι μόνο μία βίλα».
Τότε είχε μπει στη μέση και η εφορία και εκείνη βρέθηκε μπλεγμένη και να φιγουράρει στα πρωτοσέλιδα για οικονομικό σκάνδαλο αυτή τη φορά. Έστω και αν αποδείχθηκε ότι δεν είχε καμία ανάμιξη.
Η ηρεμία και οι μαύρες στιγμές
Μετά την καταιγίδα πάντα ακολουθεί η ηρεμία. Νόμος της ζωής. Δευτέρα 2 Μάϊου 1973 στον Άγιο Δημήτριο τον Λουμπαδιάρη παντρεύτηκε τον Αθηναίο δικηγόρο Ανδρέα Πολίτη.
Στην αρχή εκείνος ανέλαβε τα λογιστικά και φορολογικά της ντίβας της αθηναϊκής νύχτας. Σιγά-σιγά αυτός ο φιλικός δεσμός εξελίχτηκε σε έναν δυνατό έρωτα. Μέσα σε έναν μήνα αποφάσισαν να παντρευτούν.
Η Ζωζώ για πρώτη φορά βίωνε πολύ πιο ήρεμους ρυθμούς. Δυστυχώς με δική της υπαιτιότητα έχασε το παιδί που κυοφορούσε, αφού οι γιατροί είχαν συστήσει αποχή από τη δουλειά. Εκείνη όμως δεν υπάκουσε.
Ούτως ή άλλως από τη Μεταπολίτευση και μετά το είδος στο οποίο θριάμβευσε η Ζωζώ τελούσε αρχικά… υπό διωγμό. Παρ’ όλα αυτά δεν ξεχάστηκε. Και ο παλιός φίλος και συνεργάτης Γιάννης Δαλιανίδης την κάλεσε για γκεστ στη σειρά που έκανε τότε.
Και η Ζωζώ το πιστώνεται ως επιτυχία. Οι Μικρομεσαίοι έγιναν κατά κάποιο τρόπο το comeback της, αφού για λίγα επεισόδια πήγε και έμεινε ως το τέλος.
Δυστυχώς ο Ανδρέας Πολίτης μέσα σε τρεις μήνες έχασε τη μάχη με τον καρκίνο. Η δυνατή Ζωζώ κατέρρευσε. Βίωσε μία από τις πιο μαύρες στιγμές της ζωής της. Και εκείνη τη φορά ούτε το μόνιμο αποκούμπι της, η δουλειά, μπόρεσε να τη στηρίξει.
Ολική επαναφορά
Η ιδιωτική τηλεόραση και η αύξηση των ΜΜΕ ήθελαν πρόσωπα, και έτσι κάποιοι στράφηκαν προς το παρελθόν, σε αυτό που κάποτε είχε λοιδωρηθεί, είχε πεταχτεί σχεδόν σαν μίασμα, και που όμως στο σύνολό του δεν ξεχάστηκε από τον κόσμο. Και μάλιστα με τον εξωραϊσμό των χρόνων που πέρασαν έφτασε και σε μία άλλη γενιά. Και η Ζωζώ επέστρεψε και επισήμως.
Και επειδή μιλάμε για μία πανέξυπνη Κωνσταντινουπολίτισσα, έπιασε την ευκαιρία από τα μαλλιά.
Δεν έγινε η γραφική πρώην που πιάνει στασίδι στις εκπομπές και μοιράζει αναμνήσεις και κακίες. Κάνει και καινούργια πράγματα. Όπως η εμφάνισή της στο Ηρώδειο στο έργο Αυτές που έκαψαν το σανίδι:
…ή τη συνεργασία με τον Κραουνάκη και τους Σπείρα-Σπείρα, απ’ όπου προέκυψε και ένας ύμνος:
Επίσης, ο Χάρης Ρώμας τη ζήτησε για το Δεληγιάννειο παρθεναγωγείο, για πρώτη φορά σε δραματικό ρόλο:
Αλλά και η εμφάνιση στο «Αγγέλων βήμα» και στο έργο Αναζητώντας τον Αττίκ όπου σχεδόν έκλεψε την παράσταση. Και στον Νοτιά του Τάσου Μπουλμέτη ήταν συγκλονιστική – στον δεύτερο μονόλογο της στο φιλμ όποιος δεν συγκινήθηκε έχει καρδιά από πέτρα. Μέχρι και πρόταση για συμμετοχή σε υποψήφιo για τη Eurovision τραγούδι δέχθηκε. Φυσικά εκεί είπε «όχι», γιατί όπως είπαμε τα «ναι» και τα «όχι» φτιάχνουν καριέρες.
Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι ένας από τους υπεύθυνους για το comeback της ήταν και ο Τάκης Ζαχαράτος. Ή μάλλον η σάτιρα της που έκανε. Και η Ζωζώ όχι μόνο δεν εναντιώθηκε, αλλά το καταδιασκέδασε.
Αντίο Κινέτα
Το 2018 βίωσε άλλη μία άλλη καταστροφή: το μυθικό και αγαπημένο σπίτι της στην Κινέτα παραδόθηκε στις φλόγες.
2022. Η Ζωζώ Σαπουντζάκη είναι εδώ. Ζει, αναπνέει, ονειρεύεται. Ξέρει ότι ο χρόνος δεν γυρίζει πίσω και ζει το παρόν. Με την προίκα, φυσικά, ενός λαμπρού παρελθόντος, μοναδικού στα ελληνικά δεδομένα.
Ή όπως έγραψε κάποιος: «Δεν μπορείς να την πεις ηθοποιό ή τραγουδίστρια ή showoman. Η Ζωζώ είναι μία κατηγορία από μόνη της». Να τη χαιρόμαστε.
Σπύρος Δευτεραίος