Την ώρα που διαβάζετε αυτές τις γραμμές, η Μιμή Ντενίση δεν γιορτάζει μόνο τα γενέθλιά της, αλλά και την επιτυχία του φιλμ Σμύρνη μου αγαπημένη, το οποίο βρίσκεται σε ευρωπαϊκή τροχιά. Και όχι μόνο, καθώς από την Πέμπτη 19 Μάϊου βγαίνει με νέο μοντάζ στις αίθουσες.
Ένα προσωπικό στοίχημα που μια 10ετία πριν ξεκινούσε να παίρνει σάρκα και οστά.
Όταν η Σμύρνη έγινε αγαπημένη
2012. Το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη βιώνει την οικονομική κρίση. Από την άλλη ο εμφύλιος στη Συρία έχει ξεκινήσει και η ανθρωπότητα ετοιμάζεται να ζήσει ένα νέο προσφυγικό κύμα. Ο 21ος αιώνας μπορεί να πορεύεται ψηφιακά, αλλά τα συμφέροντα και ο άγριος τρόπος ικανοποίησης τους δεν διαφέρει από τον προηγούμενο ή τον προπροηγούμενο αιώνα.
Στη χώρα μας, παρά την πλούσια Ιστορία, η Τέχνη πάντα απαξίωνε αυτές τις στιγμές. Ίσως όχι άδικα, γιατί η ιστορική αλήθεια χωρίς φανατισμούς δεν είναι το δυνατό μας χαρτί.
Πάρτε για παράδειγμα την Καταστροφή της Σμύρνης. Μια ταινία είχε γυριστεί μόνο για το θέμα και μάλιστα με πολλές περιπέτειες μέχρι να προβληθεί. Το 1922 του Νίκου Κούνδουρου αν και βραβεύθηκε το 1978 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, έμεινε τέσσερα χρόνια στα συρτάρια για να μην υπάρξουν προβλήματα με την Τουρκία λόγω των πολύ ρεαλιστικών σκηνών.
Και έρχεται η Μιμή Ντενίση η οποία αποφασίζει να αλλάξει σελίδα στην επαγγελματική της ζωή. Άλλωστε η προδιάθεση είχε φανεί νωρίτερα, με τη Θεοδώρα και το Εγώ η Λασκαρίνα. Εδώ όμως μιλάμε για κάτι διαφορετικό.
Με τσεχωφκικά «δάνεια» στο κείμενο –όλα είναι ήρεμα φαινομενικά, αλλά το καζάνι της Ιστορίας κοχλάζει–, με την τεχνολογία να παίρνει τη θέση της όχι όμως να καπελώνει, στήνεται το 2015 μια παράσταση-ρίσκο. Και η Μιμή Ντενίση δικαιώνεται.
Το Σμύρνη μου αγαπημένη έγινε η μεγαλύτερη θεατρική επιτυχία των τελευταίων χρόνων, με θεατρικό σίκουελ και κινηματογραφική μεταφορά. Και όλα αυτά εξαιτίας του πείσματος μιας γυναίκας που έχει μάθει να πολεμάει και να κερδίζει.
Με δύναμη από του Παπάγου
Όταν ο μέγας Βασίλης Γεωργιάδης αποφάσισε να μεταφέρει στην τηλεόραση τον Γιούγκερμαν του Μ. Καραγάτση έψαχνε για νέα πρόσωπα, ειδικά για το ρόλο της γοητευτικής κοσμοπολίτισσας Νταϊάνας.
Βρισκόμαστε στο 1976. Μεταπολίτευση γαρ το είδος της σικ αριστοκράτισσας τελεί υπό διωγμό. Από την άλλη ένα νέο κορίτσι κάνει καριέρα μοντέλου και ήδη έχει αρχίσει να γίνεται όνομα. Είναι φοιτήτρια Φιλοσοφικής, αγαπάει τη μόδα και θέλει να έχει την οικονομική ανεξαρτησία της. Μια αντάρτισσα από του Παπάγου όπου διαμένει, συνδυασμός σπάνιος αλλά εκρηκτικός.
Η Μιμή Ντενίση διέπρεψε στο Γιούγκερμαν, οι προτάσεις για σειρές κατεύθαναν και η ίδια αποφάσισε να το δει πιο σοβαρά. Γράφτηκε σε δραματική σχολή και ταυτόχρονα συνέχιζε να εργάζεται. Και ως μοντέλο και ως ηθοποιός.
Και ήρθε η τηλεοπτική μεταφορά του Συμβολαιογράφου του Αλέξανδρου Ραγκαβή που όχι μόνο έγινε επιτυχία, άλλαξε τη ζωή της.
Από τη Φιλοθέη στη Δεριγνύ
Καλοκαίρι 1981. Ο γάμος της Μιμής Ντενίση με τον Γιάννη Φέρτη στη Φιλοθέη ήταν κοσμικό γεγονός. Και λίγους μήνες μετά ήρθε μια πρεμιέρα.
Έχει προηγηθεί για τη νεαρή ηθοποιό το βάφτισμα του πυρός στο θεατρικό σανίδι και δη δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη στην Τζούλια. Η επόμενη θεατρική της ερμηνεία ήταν σε πρωταγωνιστικό ρόλο με τον σύζυγό της στην τότε θεατρική στέγη του στο «Αθηνά», στη Δεριγνύ. Και δη σε περίεργο έργο, στο Τέλος της κυρἰας Τσέινι.
Ακολούθησαν τα Οργισμένα νιάτα και οι πρώτες θριαμβευτικές κριτικές. «Επειδή έβγαλα το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης με ένα τζιν και ένα αντρικό πουκάμισο σημαίνει ότι έγινα καλή ηθοποιός» είχε δηλώσει με σαρκασμό σε συνέντευξή της η Μιμή Ντενίση.
https://www.youtube.com/watch?v=jniFbnZznH0
Η αλήθεια είναι ότι η περίοδος με τον Γιάννη Φέρτη είχε σπουδαία έργα. Το πιο αληθινό του Στόμπαρντ, το Αμαντέους έναν χρόνο πριν κυκλοφορήσει η βραβευμένη ταινία του Μίλος Φόρμαν, και η Μαύρη κωμωδία όπου δείχνει για πρώτη φορά τις κωμικές ικανότητες της.
Και μετά έχουν σειρά οι Επικίνδυνες σχέσεις, δύο χρόνια πριν από την ταινία του Φρίαρς. Το 1987 έγινε και το τηλεοπτικό της comeback με τη σπουδαία σειρά Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα σε σκηνοθεσία Ερρίκου Ανδρέου – είναι ένα μικρό διαμάντι και μια από τις καλύτερες τηλεοπτικές δουλειές των ’80s.
Και ενώ όλοι περίμεναν το επόμενο θεατρικό βήμα του ζευγαριού, προέκυψε διαζύγιο.
Τα έντυπα της εποχής πήραν φωτιά, τα σενάρια έδωσαν και πήραν, αλλά η Μιμή Ντενίση δεν προλάβαινε να απαντήσει. Ετοιμαζόταν για περιοδεία.
Πρωτιές και κόντρες
Φθινόπωρο 1988. Η Μιμή Ντενίση έγινε θιασάρχης και δη στο ιστορικό «Βρετάνια». Το έργο είναι ένα μπουλβάρ –Άντρες για δείπνο–, που δεν έχει σχέση με το ρεπερτόριο που έπαιζε επί Φέρτη. Αν κανείς κοιτάξει όμως τους συντελεστές θα δει ότι έχει γίνει δουλειά. Σκηνοθέτης π.χ. ήταν ο Κώστας Τσιάνος, ο οποίος μόλις είχε κάνει τεράστια επιτυχία με την Ηλέκτρα και τη Λυδία Κονιόρδου.
Η Μιμή Ντενίση πλέον «χτυπάει» το μεγάλο κοινό. Αλλά παράλληλα δίνει και έναν αέρα ανανέωσης στο μπουλβάρ, είδος που είχε ταλαιπωρηθεί με την «ελληνοποίηση».
Πολλοί είπαν ότι κοντράρεται με την Αλίκη Βουγιουκλάκη σε επίπεδο ρεπερτορίου και κοινού, κάτι που θα φουντώσει την σεζόν ’90-’91 όταν ανέβασε την Πριμαντόνα στο πλευρό του Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Η pulp δημοσιογραφία της εποχής μιλούσε για κόντρα των δύο ηθοποιών. Ναι, ανταγωνισμός υπήρχε. Αλλά και απίστευτος σαρκασμός όταν συναντιόντουσαν αφού αμφότερες διαθέτουν χιούμορ.
Ακολούθησε η περίοδος του «Ακροπόλ» και συνεργασίες με σκηνοθέτες όπως οι: Κοραής Δαμάτης, Γιάννης Κακλέας, Μίνως Βολανάκης. Πάντως το «Ακροπόλ» πολλοί το θεωρούν ως αφετηρία και αιτία μια κόντρα που ξέσπασε τότε και κράτησε για δύο δεκαετίες
Next door diva
Ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφράστρια, παραγωγός. Η Μιμή Ντενίση ζει και εμπνέεται από το θέατρο χωρίς όμως να αρνείται και την αληθινή ζωή.
Η κόρη της Μαριτίνα είναι το καμάρι της, ενώ η ζωή της περιέχει τα πάντα, από θριάμβους μέχρι και απώλειες ή καταστροφές (όπως η παράσταση Funny), αλλά και ενσυναίσθηση. Είναι η Μιμή Ντενίση που ζει στο κέντρο της Αθήνας. Που δεν διστάζει να δείξει έμπρακτα τον ακτιβισμό της, τρέχοντας να σώσει το «καταραμένο» Πεδίον του Άρεως. Που δεν διστάζει να μιλήσει για ιστορικές αλήθειες, που ρισκάρει για αυτά που αγαπάει, που δεν επαναπαύεται.
Η Μιμή Ντενίση είναι ξεχωριστή περίπτωση, όπως κάθε αξιόλογος και μοναδικός άνθρωπος. Γνωρίζοντας ότι ζει στν χώρα στην οποία, όπως λέει και η ίδια, «πιο πολύ ντόρο κάνει μια αλλαγή στα μαλλιά».
Σπύρος Δευτεραίος