Όταν πλέον τα ονόματα των νικητών της σημερινής 94ης τελετής απονομής των βραβείων Όσκαρ ήταν γνωστά, οι περισσότεροι κριτικοί του κινηματογράφου σχολίασαν πως, φέτος δεν υπήρξαν ιδιαίτερες εκπλήξεις. Προφανώς αναφέρονταν αποκλειστικά και μόνο στα φαβορί για τα πολύτιμα αγαλματίδια και όχι στη μεγαλύτερη έκπληξη της βραδιάς: Το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον κωμικό Κρις Ροκ που ενώ προλόγιζε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ έκανε ένα χοντροκομμένο αστείο που εξόργισε τον βραβευμένο πλέον με το Α’ Βραβείο Ανδρικού Ρόλου ηθοποιό!
Ο Κρις Ροκ έκανε ένα αστείο για το ξυρισμένο κεφάλι της συζύγου του Γουίλ Σμιθ, Τζέιντα Πίνκερ Σμιθ που πάσχει από αλωπεκίαση κάνοντας τον ηθοποιό να βγει εκτός εαυτού.
«Θέλω να ζητήσω συγγνώμη από την Ακαδημία, η αγάπη σε εξωθεί να κάνεις τρελά πράγματα. Ελπίζω η Ακαδημία να με καλέσει ξανά σε τελετή της», είπε λίγο αργότερα δακρυσμένος ο Γουίλ Σμιθ παραλαμβάνοντας το βραβείο για την ταινία Μέθοδος των Γουίλιαμς, προσπαθώντας να δικαιολογηθεί για την πράξη του. Ο Γουίλ Σμιθ ζήτησε συγγνώμη από όλους πλην του Κρις Ροκ.
Το βραβείο καλύτερης ταινίας πήγε στο CODA της Σίαν Χέντερ που κέρδισε και στις τρεις κατηγορίες όπου ήταν υποψήφιο, δηλαδή της Καλύτερης Ταινίας, του Διασκευασμένου Σεναρίου και του Β’ Ανδρικού Ρόλου που πήγε στον Τρόι Κότσερ. Είναι ο πρώτος κωφός άνδρας ηθοποιός που έχει κερδίσει ερμηνευτικό βραβείο και ο δεύτερος κωφός ηθοποιός μετά την Μάρλι Μάτλιν η οποία είχε βραβευτεί πριν 36 χρόνια για τα Παιδιά Ενός Κατώτερου Θεού.
Στον ευχαριστήριο λόγο του, αποκάλυψε ότι ήθελε να μάθει βρισιές στη νοηματική στο επιτελείο του Λευκού Οίκου σε μια πρόσφατη επίσκεψη του καστ εκεί, ενώ αφιέρωσε το βραβείο στον πατέρα του και στην κοινότητα των κωφών και των ανθρώπων με αναπηρία.
Την ίδια στιγμή, η ταινία που έφυγε με τα περισσότερα βραβεία φέτος ήταν το Dune του Ντενί Βιλνέβ. Η ταινία απέσπασε συνολικά έξι Όσκαρ, καθώς, όπως αναμενόταν, κυριάρχησε στις τεχνικές κατηγορίες.
Το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου κέρδισε η Τζέσικα Τσαστέιν για την ερμηνεία της στην ταινία The Eyes of Tammy Faye –ενσαρκώνει τον ρόλο της τηλεευαγγελίστριας Τάμι Φέι Μπέικερ–, η οποία εκφώνησε έναν εξαιρετικό λόγο εναντίον της βίας και των διακρίσεων.
Η Τζέιν Κάμπιον κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για την Εξουσία του Σκύλου και έγινε η τρίτη γυναίκα που κερδίζει βραβείο σε αυτή την κατηγορία στα 94 χρόνια του θεσμού (μετά την Κάθριν Μπίγκελοου το 2009 με το Hurt Locker και την περσινή νίκη της Κλόι Τζάο με το Nomadland).
Η Κάμπιον ήταν η πρώτη γυναίκα υποψήφια για Όσκαρ Σκηνοθεσίας, δύο φορές (την πρώτη για τα Μαθήματα Πιάνου, το 1994).
«Θα ήθελα να στείλω την τεράστια αγάπη μου στους υπόλοιπους σκηνοθέτες της κατηγορίας. Είστε όλοι τόσο εξωφρενικά ταλαντούχοι, που εδώ πάνω θα μπορούσε να είναι οποιοσδήποτε άλλος. Αγαπώ πολύ τη σκηνοθεσία, γιατί μου επιτρέπει να σκάβω βαθιά στις ιστορίες των ανθρώπων. Αυτή η δουλειά, που απαιτεί να αναδεικνύεις έναν ολόκληρο κόσμο, μπορεί να σε πνίξει. Είναι όμως γλυκιά διαδικασία, γιατί δεν είσαι μόνος σου. Στην Εξουσία του Σκύλου δούλεψα με ηθοποιούς που πλέον τους αποκαλώ φίλους… Σ’ ευχαριστώ Ακαδημία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη τιμή της ζωής μου» ανέφερε μεταξύ άλλων στον ευχαριστήριο λόγο της.
Στον Kένεθ Μπράνα απονεμήθηκε Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για το Belfast, ενώ η Σίαν Χέντερ, ποθ κέρδισε το δεύτερο Όσκαρ για το CODA, αυτό του Διασκευασμένου Σεναρίου, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της προς την κοινότητα των κωφών που της έδωσαν μαθήματα ζωής.
H Αριάνα ΝτεΜπόουζ κέρδισε το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου και έγινε η δεύτερη λατίνα που κερδίζει στην κατηγορία. Η πρώτη ήταν η Ρίτα Μορένο για τον ίδιο ρόλο στο West Side Story του 1961. «Σου είμαι τόσο ευγνώμων, η Ανίτα σου άνοιξε τον δρόμο σε χιλιάδες Ανίτες όπως εγώ», είπε η Αριάνα ΝτεΜπόουζ στην 90χρονη Μορένο, που την επευφημούσε μαζί με το υπόλοιπο κοινό στην αίθουσα.
Το Drive my Car του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι κέρδισε το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας (είναι η πρώτη ιαπωνική ταινία που το καταφέρνει), το Summer of Soul πήρε το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, και το Εncanto το Βραβείο Καλύτερου Animation. Το Army of the Dead του Ζακ Σνάιντερ ψηφίστηκε ως η πιο δημοφιλής ταινία της χρονιάς από τα social media κερδίζοντας το Όσκαρ Δημοφιλίας. Πρόκειται για νέα κατηγορία, που εγκαινίασε η Ακαδημία σε μια προσπάθεια να προσελκύσει το νεότερο κοινό.
Από τις πιο δυνατές στιγμές της βραδιάς ήταν η εμφάνιση των Φράνσις Φορντ Κόπολα, Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Αλ Πατσίνο για τα 50 χρόνια από την δημιουργία του πρώτου Νονού, ο χορός των Τζον Τραβόλτα, Ούμα Θέρμαν και Σάμιουελ Τζάκσον για τα 28 χρόνια του Pulp Fiction, η κοινή εμφάνιση που έκαναν η Lady Gaga και η Λάιζα Μινέλι στη σκηνή και το ένα λεπτό σιγής που ζήτησε από την αίθουσα η Μίλα Κούνις προς τιμή του λαού της Ουκρανίας.
Τα πρώτα 8 Όσκαρ δόθηκαν πριν από την έναρξη της τελετής, αφού η Ακαδημία προχώρησε τελικά στην –αμφιλεγόμενη– απονομή τους παρά τις επικρίσεις από δημιουργούς και σωματεία. Το Dune του Ντενί Βιλνέβ έκανε… καλό ποδαρικό κερδίζοντας 4 βραβεία: Όσκαρ Μουσικής, Σκηνογραφίας, Μοντάζ και Ήχου. Το The Eyes of Tammy Faye απέσπασε Όσκαρ Μακιγιάζ/Κομμώσεων για την μεταμόρφωση της Τζέσικα Τσαστέιν, ενώ στις κατηγορίες μικρού μήκους αναδείχθηκαν τα The Long Goodbye (Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους), The Windshield Wiper (Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους) και The Queen of Basketball (Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους).