Έναν ασφαλή θαλάσσιο διάδρομο θα επιδώξει να δημιουργήσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, ώστε να μπορέσουν να αποπλεύσουν, χωρίς να κινδυνεύσουν ότι θα χτυπηθούν, τα εμπορικά πλοία και τα πληρώματά τους που έχουν μπλοκαριστεί σε λιμάνια του Εύξεινου Πόντου και της Αζοφικής Θάλασσας.
Αυτό αποφασίστηκε σε διαδικτυακή συνεδρίαση που συγκάλεσε χθες και σήμερα ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, η υπηρεσία του ΟΗΕ που είναι αρμόδια για τη ναυτιλία.
Η προσπάθεια δημιουργίας ενός ασφαλούς θαλασσίου διαδρόμου θα ξεκινήσει άμεσα, και «με τη συνεργασία των εμπλεκομένων μερών», όπως δεσμεύτηκε ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Κίτακ Λιμ.
Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου μετείχαν οι 40 χώρες-μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Ανάμεσα στις χώρες ήταν και η Ελλάδα, η οποία μάλιστα είχε υποβάλει αίτημα για τη σύγκλιση του Συμβουλίου, μαζί με ακόμη 14 κράτη-μέλη του, με αποκλειστικό θέμα τη διαχείριση των επιπτώσεων της Ρωσο-ουκρανικής κρίσης στη ναυτιλία και τους ναυτικούς.
Η πρόταση που αποφάσισε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός είχε συνυποβληθεί και από την Ελλάδα.
Ανάμεσα στις προτάσεις που κατατείνουν στη διευκόλυνση των ναυτικών, είναι η απομάκρυνσή τους από την περιοχή και σε περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατό, η διασφάλιση της ασφαλούς παραμονής τους, η ρεαλιστική προσέγγιση για τη διαχείριση πιστοποιητικών που έχουν λήξει, η διασφάλιση της καταβολής μισθών στους εγκλωβισμένους ναυτικούς και η αναγνώρισή τους ως ουσιωδών εργαζομένων.
Αποκλεισμός πλοίων και κίνδυνοι λόγω του πολέμου
Πείπου 100 πλοία με ξένη σημαία και εκατοντάδες ναυτικοί έχουν αποκλειστεί σε ουκρανικά λιμάνια, λόγω του πολέμου, όπως μετέφεραν αξιωματούχοι της Ουκρανίας στο Reuters.
Δεν έλλειψαν οι απώλειες. Την περασμένη εβδομάδα ένας ναυτικός σκοτώθηκε στην Όλβια από πύραυλο που έπληξε το εμπορικό πλοίο όπου βρισκόταν. Άλλα τέσσερα πλοία έχουν χτυπηθεί από βλήματα και ένα από αυτά βυθίστηκε.