Η κυβερνητική επιτροπή διαγωνισμών του Ισραήλ απέκλεισε την τουρκική εταιρεία Yilport Holdings από τη συμμετοχή σε διαγωνισμό για τη διαχείριση του λιμανιού της Χάιφα, σύμφωνα με ισραηλινά μέσα.
Ο αποκλεισμός της τουρκικής εταιρείας από τη διαδικασία έχει να κάνει με τους φερόμενους δεσμούς των ιδιοκτητών της με εταιρεία που σχετίζεται με τη Χεζμπολάχ.
Ο εν λόγω διαγωνισμός αφορά την ιδιωτικοποίηση του παλιού λιμανιού της Χάιφα.
Πρόκειται για εταιρεία ιδιοκτησίας του Ρόμπερτ Γιλντιρίμ, Τούρκου επιχειρηματία και φίλου του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Ο τελευταίος φέρεται να έστειλε επιστολή στήριξης για την εταιρεία μέσω του υπουργού Μεταφορών του στον πρώην Ισραηλινό υπουργό Μεταφορών Μίρι Ρέγεβ.
Ωστόσο, οι υπηρεσίες ασφαλείας του Ισραήλ δυσκόλεψαν τη συμμετοχή της ομάδας υπό την Yilport στον διαγωνισμό για λόγους που δεν αναφέρθηκαν. Η Yilport αποφάσισε να παραιτηθεί από τον έλεγχο της κοινοπραξίας που συγκεντρώθηκε για τον διαγωνισμό και τον μεταβίβασε στην αμερικανική εταιρεία GraeStone. Οι Αμερικανοί πήραν το 51% του ομίλου και οι Τούρκοι έμειναν με το 25%, με άλλο 20% να πηγαίνει σε μια ισραηλινή εταιρεία και μια άλλη τουρκική ναυτιλιακή να κατέχει το 4%.
Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και μετά την εξέταση της αλλαγής, η επιτροπή διαγωνισμού δεν πείστηκε. Ενημέρωσε τον όμιλο ότι εξετάζει το ενδεχόμενο αποκλεισμού της συμμετοχής του στον διαγωνισμό, και κάλεσε τους εκπροσώπους του σε ακρόαση.
Εκεί, οι εκπρόσωποι της Yilport έδειξαν ότι η εταιρεία διαχειρίζεται και κατέχει 29 λιμάνια σε όλο τον κόσμο, κάποιων μάλιστα κοντά σε βάσεις του ΝΑΤΟ και του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ, αφού προηγουμένως έλαβαν σχετική άδεια ασφαλείας.
Προφανώς, οι εξηγήσεις στην ακρόαση δεν βοήθησαν και την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση ενημέρωσε τους εκπροσώπους, με επιστολή που εστάλη στον Έλι Τιλές, εκπρόσωπο του ομίλου, η οποία ανέφερε ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει «για λόγους ασφαλείας και για λόγους που σχετίζονται με τις εξωτερικές σχέσεις του Ισραήλ».
Οι ισραηλινές Αρχές απέφυγαν να εισέλθουν σε λεπτομέρειες, αλλά με λίγη έρευνα κάποιος μπορεί να διαπιστώσει ότι ο ιδιοκτήτης της Yilport διατηρεί στενές σχέσεις με τον ιδιοκτήτη του ομίλου CMA CGM, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο.
Ιδρυτής και ιδιοκτήτης της CMA CGM είναι ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ζακ Σαντέ και διευθυντής ο γιος του Ροδόλφος. Η CMA CGM διαχειρίζεται το λιμάνι της Βηρυτού, όπου η Χεζμπολάχ κάνει ό,τι θέλει και όπου σημειώθηκε η τρομερή έκρηξη νιτρικού αμμωνίου με αποτέλεσμα το θάνατο περισσοτέρων από 200 ανθρώπων.
Οι πληροφορίες συνδέουν την CMA CGM με ανώτερους αξιωματούχους της Χεζμπολάχ και τη δραστηριότητα της τρομοκρατικής οργάνωσης σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, ο υπουργός Δημοσίων Έργων και Μεταφορών του Λιβάνου Αλί Χαμιέ συνδέεται με τη Χεζμπολάχ και είναι αυτός που εκδίδει τις άδειες εργασίας και λειτουργίας στην CMA CGM.
Η εταιρεία διαχειρίζεται επίσης το λιμάνι της Λατάκειας στη Συρία, το οποίο χρησιμοποιείται από φορτηγά πλοία από το Ιράν για μεταφορά όπλων.
Ο Yilport απάντησε στις κατηγορίες αναφέροντας στο δελτίο τύπου που εξέδωσε ότι η CMA CGM είναι μια γαλλική συνεργάτιδα εταιρεία που διαχειρίζεται 52 λιμάνια σε όλο τον κόσμο, που δεν έχει καμία σχέση με τη Χεζμπολάχ. Επιπλέον κατηγορεί το Ισραήλ για πολιτικοποίηση του θέματος.
- Πηγή: al Monitor