Κάποια οχήματα είναι ιδιαίτερα γιατί κουβαλούν στους κινητήρες, στις αναρτήσεις και στα σασί τους πολλές ιστορίες από το παρελθόν. Είναι τα κλασικά αυτοκίνητα που υπάρχουν ακόμα χάρη στο μεράκι κάποιων ανθρώπων που αφιερώνουν χρόνο και χρήματα, και δίνουν πολλή αγάπη για να τα διατηρήσουν.
Το Εκθεσιακό Κέντρο του Δήμου Περιστερίου φιλοξένησε χθες, Κυριακή 28 Νοεμβρίου, περίπου πενήντα κλασικά αυτοκίνητα στην εκδήλωση Athens Classic Car Meeting 2021.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Λέσχης Κλασικού Αυτοκινήτου Τάσος Σμυρλόγλου, ιδιοκτήτες κλασικών αυτοκινήτων αλλά και η αντιδήμαρχος Περιστερίου Μαίρη Τσιώτα μίλησαν στο pontosnews.gr με αφορμή την εκδήλωση.
Η Μαίρη Τσιώτα τόνισε μεταξύ άλλων πως ο Δήμος Περιστερίου υποστηρίζει πάντα τέτοιες εκδηλώσεις. Συγκεκριμένα μας είπε: «Έγινε μία πρόταση από την Ελληνική Λέσχη Κλασικών Αυτοκινήτων και εμείς ανταποκριθήκαμε. Η υποστήριξή μας σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις για μας είναι δεδομένη. Έχουμε άλλωστε και τους κατάλληλους χώρους για να τις φιλοξενήσουμε. Ως δήμος υποστηρίζουμε τους ανθρώπους που δουλεύουν με μεράκι, αλλά βάζουν και κάτι από τον εαυτό τους σε ό,τι κάνουν. Και οι άνθρωποι που έχουν αυτά τα αυτοκίνητα τα διατηρούν με το μεράκι και τον πολύτιμο χρόνο τους».
Ρωτήσαμε την αντιδήμαρχο Περιστερίου εάν τώρα, με την επιδημία του κορονοϊού, αυτές οι εκδηλώσεις αποκτούν και μια ιδιαίτερη σημασία. «Σίγουρα. Η συγκυρία μάλιστα ήταν τέτοια που παράλληλα λειτουργούσε στον ίδιο χώρο και το εμβολιαστικό κέντρο, οπότε και αυτοί που πήγαιναν για τον εμβολιασμό τους μπορούσαν να δουν τα αυτοκίνητα, αλλά και αυτοί που πήγαιναν για την έκθεση έβλεπαν τους άλλους πολίτες που πήγαιναν να εμβολιαστούν. Ήταν μια διπλή δράση που πραγματικά μας χαροποίησε», τόνισε.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Λέσχης Κλασικού Αυτοκινήτου Τάσος Σμυρλόγλου έχει στην κατοχή του δύο «σκαραβαίους». Το θρυλικό μοντέλο μάλιστα είχε την τιμητική του στην εκδήλωση, καθώς οι «σκαραβαίοι» υπερτερούσαν αριθμητικά έναντι των άλλων κλασικών αυτοκινήτων.
«Σήμερα βρίσκονται εδώ περίπου πενήντα αυτοκίνητα. Το πιο καινούργιο είναι ένα BMW 316 του 1991. Το παλαιότερο είναι ένα Opel Rekord του 1957», δήλωσε στο pontosnews.gr ο Τάσος Σμυρλόγλου.
Η Ελληνική Λέσχη Κλασικών Αυτοκινήτων αριθμεί 120 μέλη και ιδρύθηκε το 2006. «Η έδρα μας είναι στην Καρύταινα. Τα γραφεία μας εδώ, βρίσκονται στα Άνω Λιόσια», εξήγησε ο πρόεδρος.
Σχετικά με το πώς ξεκίνησε η σχέση του με τα κλασικά αυτοκίνητα, δήλωσε: «Αγαπούσα τα αυτοκίνητα από πολύ μικρός. Ο πατέρας μου είχε έναν σκαραβαίο τον οποίο αναπαλαίωσα. Σήμερα έχω δύο σκαραβαίους στην κατοχή μου. Πολλοί εκδηλώνουν την αγάπη τους για τα κλασικά αυτοκίνητα. Το βλέπω κάθε φορά στις εκθέσεις και στις διάφορες οργανώσεις που πάμε. Πολλοί από αυτούς μπαίνουν στη διαδικασία να αποκτήσουν το δικό τους κλασικό αυτοκίνητο».
Ουσιαστικά όμως είναι ένα χόμπι που απαιτεί εκτός από προσωπικό χρόνο και αρκετά χρήματα. «Τις περισσότερες φορές το πρόβλημα είναι να βρούμε τα απαραίτητα ανταλλακτικά. Για να βρεις τα γνήσια, εκτός από το ότι είναι δύσκολο, πρέπει να τα πληρώσεις και πολύ ακριβά», παραδέχθηκε ο Τάσος Σμυρλόγλου.
Εάν κάποιος θελήσει να μπει στη διαδικασία να αποκτήσει το δικό του κλασικό αυτοκίνητο θα πρέπει να υπολογίσει και το κόστος της αναπαλαίωσης. «Μπορεί να βρει κάποιο με 1.000 ευρώ και με την αναπαλαίωση να του πάει και 10.000. Εξαρτάται σίγουρα από το μοντέλο και τι εργασίες πρέπει να γίνουν», τόνισε.
Κάποιοι από τους συλλέκτες τα χρησιμοποιούν και στην καθημερινότητά τους, όμως πρόκειται για… δαπανηρή συνήθεια. «Καταρχάς ένα κλασικό αυτοκίνητο καίει παραπάνω καύσιμα σε σχέση με τα καινούργια, αλλά το βασικό πρόβλημα είναι ότι κινδυνεύει να του το χτυπήσουν. Και είναι δύσκολο να το επισκευάσεις γιατί δεν βρίσκονται εύκολα τα ανταλλακτικά. Έτσι οι περισσότεροι τα έχουν κυρίως για εκθέσεις», ανέφερε στο pontosnews.gr ο Τάσος Σμυρλόγλου.
Ο Γιάννης Θεοδωράκης έχει στην κατοχή του ένα Opel Rekord του 1958. Ήταν το αυτοκίνητο που ήθελε απ’ όταν ήταν παιδί, και τελικά το απέκτησε το 1999.
«Το αγόρασα και το έφτιαξα σιγά-σιγά. Όταν το βρήκα ήταν σε σχετικά άσχημη κατάσταση. Σκεφτείτε ότι το αμάξωμά του το είχαν βάψει με λαδομπογιά. Ταλαιπωρηθήκαμε λιγάκι να την αφαιρέσουμε. Το συγκεκριμένο μοντέλο είναι του 1958. Η εταιρεία το έβγαζε ως το 1961. Ήταν η μόδα εκείνης της εποχής οι λοξές κολόνες, τα στριφογυριστά παρμπρίζ, τα στρογγυλά φώτα και αυτή τη μάσκα. Το ίδιο όπως και το Simca του 1956-1957», είπε στο pontosnews.gr.
Όπως εξήγησε, από μικρό παιδί του άρεσαν τα αυτοκίνητα, κυρίως αυτά των δεκαετιών του 1920, του 1930 και του 1940. «Όταν βγήκε το 1978 η ταινία Γρανίτα από λεμόνι ζητήσαμε από τον πατέρα μου να μας πάρει το δίσκο της ταινίας. Πάνω είδα ένα τέτοιο αμάξι και το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν ότι όταν μεγαλώσω θα αποκτήσω ένα σαν αυτό. Από τα αγαπημένα μου μοντέλα είναι και η Chevrolet», ανέφερε.
Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας ιδιοκτήτης κλασικού αυτοκινήτου είναι με τα ανταλλακτικά. «Βέβαια εξαρτάται και από το μοντέλο. Σε κάποια μπορείς να βρεις σχετικά εύκολα. Σε κάποια άλλα όμως πολύ δύσκολα. Ευτυχώς υπάρχουν και κάποια ιμιτασιόν. Αυτό μας εξυπηρετεί. Στο μοντέλο που έχω αντιμετωπίζω μεγάλο πρόβλημα να βρω ανταλλακτικά, σε σχέση για παράδειγμα με τους “σκαραβαίους” που φτιάχνονταν μέχρι και πριν από λίγα χρόνια», υπογράμμισε.
Ο Γιάννης Θεοδωράκης αγαπά και τον Ροζ Πάνθηρα, τον ήρωα των παιδικών του χρόνων. «Με διασκέδαζε από παιδί με τις καλές πράξεις αλλά και τις γκάφες του. Για μένα το ροζ είναι και το χρώμα της αγάπης», ανέφερε και πρόσθεσε ότι τα μηνύματα που έχει πάνω το αυτοκίνητό του δεν είναι τυχαία, αλλά ο «κράχτης» του για τον αγώνα της αγάπης του και ένας τρόπος για να δίνει τις συμβουλές του.
Το ροζ Opel Rekord του 1958 τις Κυριακές βγαίνει από το γκαράζ. «Τα κλασικά αυτοκίνητα έχουν ιδιαιτερότητες και θέλουν μεγάλη προσοχή. Επίσης εξαρτάται από τις πινακίδες που έχει το καθένα. Αυτά για παράδειγμα που έχουν ιστορικές πινακίδες έχουν άλλες υποχρεώσεις και δικαιώματα», είπε ο Γιάννης Θεοδωράκης που έχει στην κατοχή του και ένα μοντέλο του 1967, επίσης δίπορτο αλλά με μεγάλα κυβικά.
Ένα Zastava 750 μοντέλο του 1973 έχει στην κατοχή του εδώ και τρία χρόνια ο Γιώργος Δρακόπουλος, ο οποίος μοιράστηκε μαζί μας την αγάπη του για τα κλασικά αυτοκίνητα.
«Ασχολούμαι πολλά χρόνια με συλλεκτικά αυτοκίνητα. Ήμουν γενικός γραμματέας στο Σύλλογο Διατηρήσεως Ιστορικών Οχημάτων. Ήταν σπουδαία εμπειρία αυτή για μένα» είπε, τονίζοντας και εκείνος το θέμα των ανταλλακτικών. Μάλιστα, ανέφερε ότι για ένα στρατιωτικό ασθενοφόρο έγινε παραγγελία ανταλλακτικών από τις ΗΠΑ, και συγκεκριμένα από το Ιλινόις.
Τον ρωτήσαμε εάν κυκλοφορεί με το Zastava 750 που είχε στην έκθεση: «Αυτό το αυτοκίνητο δεν το κυκλοφορώ. Πριν από δύο μήνες που το είχα παρκαρισμένο μπροστά στο σπίτι μου το τράκαραν. Λόγω των ανταλλακτικών, όπως είπα, είναι δύσκολη η επισκευή τους. Ιδιαίτερα όταν είναι κάποιο μοντέλο του 1973, όπως αυτό, ή ακόμα πιο παλιό».
Όπως σημείωσε, ο ίδιος έτυχε να γίνει ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου μοντέλου. «Όλα τα κλασικά αυτοκίνητα έχουν τη δική τους αξία. Φυσικά αν είναι κάποιο πολύ παλιό, έχει άλλη αξία. Και χρηματική και συλλεκτική και συναισθηματική. Όνειρα άπιαστα», είπε.
Με βάση την Ελληνική Ομοσπονδία Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτων (ΦΙΛΠΑ) που είναι αποτελείται από 26 σωματεία-μέλη και εκπροσωπεί επίσημα την Ελλάδα, ακόμα και αυτοκίνητα της δεκαετίας 1980 μπορεί να θεωρηθούν κλασικά. «Βέβαια, όσο πιο παλιό είναι το αυτοκίνητο, τόσο καλύτερα», υπενθύμισε ο Γιώργος Δρακόπουλος.
Έαν κάποιος έχει ένα παλιό αυτοκίνητο μπορεί να το πάει σε μία λέσχη ή στη ΦΙΛΠΑ, να κάνει εγγραφή και να πάρει μία κάρτα γνησιότητας. «Με το που θα την αποκτήσει θα μπορεί να λάβει μέρος σε εκθέσεις, σε ράλι ή σε διάφορες εκδηλώσεις», ανέφερε.
Ο κόσμος, όπως φάνηκε και από την εκδήλωση Athens Classic Car Meeting 2021 στο Περιστέρι, τα αγαπάει αυτά τα αυτοκίνητα.
Αγαθή Χατζή