Ακόμα και στα χρυσά του χρόνια, ο ελληνικός κινηματογράφος δεν ήταν και το κέντρο της Ευρώπης. Παρόλα αυτά κάποιοι ξένοι ηθοποιοί, πρωταγωνίστησαν σε εγχώριες παραγωγές. Και μάλιστα όχι μόνο αγαπήθηκαν, αλλά πέρασαν και στην ελληνική σινε-αιωνιότητα.
Υβόν Σανσόν: Και αν δεχόταν η Αλίκη;
Όταν ο σπουδαίος Γιώργος Τζαβέλας έδειξε το αρχικό σενάριο του Μια ζωή την έχουμε, ο Φιλοποίμην Φίνος, είχε σκεφτεί σαν πρωταγωνιστικό ζευγάρι τον Βασίλη Λογοθετίδη και την εκκολαπτόμενη τότε Αλίκη Βουγιουκλάκη. Εδώ η κεντρική ιδέα, ήταν ο μεγάλος σε ηλικία τραπεζικός υπάλληλος να ξετρελαίνεται από νεαρή κοπέλα και να γίνεται καταχραστής για χάρη της. Όμως και οι δυο ηθοποιοί συμφώνησαν ότι ήταν πολύ τολμηρό για την εποχή σενάριο. Και τότε ο Φίνος, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο τόλμημα: Το άνοιγμα στην ευρωπαϊκή αγορά.
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας της ήταν Γάλλος, ρωσικής καταγωγής και η μητέρα της από την Τουρκία. Στα 17 της η Υβόν έφυγε από τη Θεσσαλονίκη για τη Ρώμη θέλοντας να σπουδάσει υποκριτική και με όνειρα να γίνει πρωταγωνίστρια του κινηματογράφου. Και τα κατάφερε. Και η Υβόν Σανσόν ήταν τότε μεγάλο όνομα στην Ιταλία, κυρίως στα μελό. Όσοι έχετε δει το αριστούργημα του Τζιουσέπε Τορνατόρε Σινεμά ο παράδεισος, ίσως την θυμόσαστε σε κάποια από τα φιλμ που παιζόντουσαν στο πανί.
Η εμφάνισή και η παραμονή της στην χώρα μας, θεωρήθηκε μέγιστο γεγονός. Στο φιλμ ακούγεται ντουμπλαρισμένη από την ηθοποιό Θεανώ Ιωαννίδου. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εποχής μέχρι και τουαλέτες έφτιαξε ο Φίνος για χάρη της, αφού μέχρι τότε, στα στούντιο των Αγίων Αναργύρων οι ηθοποιοί αναγκάζονταν να πηγαίνουν στα χωράφια για την «ανάγκη» τους. Μάλιστα ο Ορέστης Μακρής φέρεται να είπε «Έπρεπε να ‘ρθει η ακατονόμαστη για να κατουρήσουμε σαν άνθρωποι…» αφού την ίδια εποχή γυριζόταν ταυτόχρονα στο στούντιο και το Η θεία από το Σικάγο.
Το Μια ζωή την έχουμε είχε υψηλότατο budget, μόνο που οι εισπράξεις δεν ήταν ανάλογες. Φυσικά σήμερα θεωρείται από τις καλύτερες ταινίες της εποχής και του Δημήτρη Χορν. Μάλιστα ο Κώστας Χατζηχρήστος είχε δηλώσει σε συνέντευξή του, πως αυτός με τον Ηλία του 16ου έσωσε τον Φίνο. Όσο για την Υβόν Σανσόν; Το 1972 συμμετείχε στην ταινία Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι εμείς του Κωστή Ζώη.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής της τα πέρασε στη Μπολόνια κοντά στην κόρη της Τζάνα, έχοντας σταματήσει τον κινηματογράφο. Έφυγε το 2003.
Τόμας Φριτς: Επιχείρηση Γερμανός πρίγκιπας
Ήλιος, θάλασσα, ωραία τραγούδια, τουριστικοί προορισμοί και ένα καλοκαιρινό love story χωρίς happy end. Κάπως έτσι γεννήθηκε το Επιχείρηση Απόλλων συμπαραγωγή της «Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης και των Σουηδικών Film AB TVS και Inge Ivarson Filmproductions. Από την άλλη, η μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου 0ποιος δεν ανατριχιάζει ακόμα και σήμερα με το «Ζαβαρακατρανέμια»
αλλά και τα αγγλόφωνα ποπ του Βαγγέλη Παπαθανασίου, τραγουδιούνται και ακούγονται ακόμα και σήμερα.
Και φτάνουμε στο ζευγάρι. Για πολλούς η Έλενα Ναθαναήλ ήταν αν όχι η ομορφότερη, μια από τις πιο όμορφες πρωταγωνίστριες. Και είναι μοναδική στο ρόλο της μελαχρινής ξεναγού που ερωτεύεται τον ξανθό και εν αγνοία της πρίγκιπα. Και αν στο φιλμ, εκείνος έλεγε ότι ήταν από την πιο κρύα χώρα της Ευρώπης, ο Τόμας Φριτς ήταν Γερμανός. Που έχει και εκεί την παγωνιά του, αλλά δεν τον λες και Σουηδό.
Ο Τόμας Φριτς ήταν γιος του γνωστού στη Γερμανία ηθοποιού Γουίλι Φριτς. Εκτός από τη συμμετοχή του στο Επιχείρηση Απόλλων, έπαιξε σε ταινίες και σειρές στη γερμανική τηλεόραση, αλλά ασχολήθηκε και με τη μεταγλώττιση. Υποδύθηκε τον «Σκαρ» στο γερμανική μεταγλώττιση του Βασιλιά των Λιονταριών και τον «Λιμιέρ» στο τραγούδι «Human Again» για το DVD της ταινίας κινουμένων σχεδίων Η Ωραία και το Τέρας. Ασχολήθηκε και με το τραγούδι, αλλά και την αφήγηση, εξαιτίας της χαρακτηριστικής φωνής του.
Δεν έπαιξε ποτέ ξανά σε ελληνική ταινία, αλλά όχι μόνο δεν ξέκοψε τις σχέσεις του με την χώρα μας, αλλά αγόρασε και ένα μικρό σπίτι στη Μύκονο. Παρόλο που από ένα σημείο και μετά δεν άντεχε την πολυκοσμία και τη βαβούρα του νησιού. Και φυσικά κράτησε επαφές με την παρτενέρ του Έλενα Ναθαναήλ και είχε δώσει μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις του σε ελληνικό έντυπο όταν εκείνη έφυγε το 2008. Από τις 21 Απριλίου 2021 κάνουν καλή παρέα εκεί πάνω οι δυο τους, προσπαθώντας να καταλάβουν «what means kefi».
Αν Λόνμπεργκ. Τα «μύγδαλα» της καρδιάς μας
Γεννήθηκε στη Καλιφόρνια, από πατέρα Σουηδό και μητέρα Αμερικανίδα. Έπαιξε σε 4 ελληνικές ταινίες. Αρχικά στο Νησί της Αφροδίτης, μετά στο Ραντεβού με μια άγνωστη όπου σκηνοθετούσε ο Βασίλης Γεωργιάδης και έπαιζε μεταξύ άλλων και ο Γιάννης Βόγλης. Η τρίτη ταινία που γύρισε η Αν, μαντέψτε ποια ήταν.
https://www.youtube.com/watch?v=hJ2j1WHv9AM
Η αλήθεια είναι ότι στην εποχή του, τα Κορίτσια στον ήλιο μόνο επιτυχία δεν ήταν. Προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1968, αλλά βγήκε στις αίθουσες ένα χρόνο μετά. Χωρίς να κάνει τα φοβερά εισιτήρια.
Η φήμη της άρχισε από τα τέλη των 70s όταν προβλήθηκε για πρώτη φορά στην τηλεόραση. Και λόγω των παρασκηνίων, θα μπορούσε να γυριστεί και Νούμερο 2.
Φανταστείτε ότι η περιβόητη σκηνή με το «στάσου μύγδαλα» αν και διαδραματίζεται στην Άνδρο, έχει γυριστεί στην Αττική. Από την άλλη είχε ξεκινήσει να είναι μέρος ενός σπονδυλωτού φιλμ και τελικά έγινε αυτόνομη ταινία.
https://www.youtube.com/watch?v=LzPrd7DfLMY
Όσο για την Αν Λόνμπεργκ; Σύμφωνα με ανθρώπους της εποχής, στα γυρίσματα υπήρχε ένα «τοίχος» από ανθρώπους της παραγωγής, προκειμένου να την προφυλάξουν από υποψήφιους γαμπρούς που την πολιορκούσαν. Η ηθοποιός συνδέθηκε φιλικά και με τον Γιάννη Βόγλη και τη σύζυγό του Μιράντα, ενώ έμεινε στη χώρα μας για άλλα 2 χρόνια όπου εργάστηκε ως μοντέλο. Το 1975 έπαιξε στην τελευταία ταινία του Βασίλη Γεωργιάδη, τη Συνομωσία στο Αιγαίο ενώ μετά την είδαμε σε εμφάνιση στο τζειμσμποντικό Moonraker αλλά και στην Αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι.
Τη δεκαετία του 1990 εργάστηκε ως παραγωγός στην Γαλλία όπου μένει μέχρι σήμερα. Και φτάνουμε στο 2012. Βόγλης και Λόνμπεργκ συναντήθηκαν ΞΑΝΑ. Αυτή την φορά στο τηλεοπτικό πλατό του «Πάμε πακέτο» προσφέροντας υψηλότατη τηλεθέαση και ρίγη συγκίνησης σε όλους μας.
Φερνάντο Σάντσο: Ο δικός μας Ισπανός που άλλαξε στρατόπεδο
Αν και Ισπανός, ο Φερνάντο Σάντσο, ΕΜΟΙΑΖΕ ΠΟΛΥ ΜΕ Έλληνα. Και όσο και αν τα τεχνικά μέσα του κινηματογράφου των τελών 60s, αρχές 70s μοιάζουν παιδικά παιχνίδια, σήμερα, ομολογουμένως είχε γίνει πολύ καλή δουλειά στο ντουμπλάζ. Ο Ισπανός που αγάπησαν οι Έλληνες, αλλά και αυτός αγάπησε την χώρα μας, ασχέτως ότι δεν έμαθε λέξη ελληνικά .
Μόνο που κάποια στιγμή άλλαξε στρατόπεδο και μάλιστα εις διπλούν. Ο Ισπανός υποδύθηκε τον «Δράμαλη» στον Παπαφλέσσα, αλλά ταυτόχρονα, επειδή την ίδια περίοδο είχαν ξεκινήσει και τα γυρίσματα των Σουλιωτών και χρειάζονταν και κάποιον να παριστάνει τον «Αλή Πασά», τον έκλεισαν να παίξει και αυτόν τον ρόλο. Αυτή η κατάσταση, τον οδήγησε σε ένα χάος. Έτσι ο Φερνάντο Σάντσο δεν μπορούσε να ξεχωρίσει πότε έκανε γυρίσματα για τη μία ταινία και πότε για την άλλη, πότε «μιλούσε» ως «Δράμαλης» και πότε ως «Αλή Πασάς».
Όσον αφορά την εκτός Ελλάδος καριέρα του, έχει πρωταγωνιστήσει σε δεκάδες ταινίες στην Ισπανία και στην Ιταλία, κυρίως σε γουέστερν. Έφυγε από τη ζωή, το καλοκαίρι του 1990 σε ηλικία 74 ετών.
Ο πανταχού παρών Ούντο Κίερ
Μα πού τον ξέρω, θα αναρωτηθείτε αρκετοί. Ο 77χρονος Γερμανός ηθοποιός, έχει παίξει παντού: Από ταινίες τρόμου, που τις λατρεύει, μέχρι σε φιλμ του κουμπάρου του Λαρς φον Τρίερ. Από τον Φρανκεστάιν και τον Δράκουλα του Άντι Ουρχωλ μέχρι σε φιλμ του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Από την Ιστορία της Ο μέχρι το cult Barb wire με την Πάμελα Άντερσον. Και από 2 video clip της Madonna μέχρι και δυο soft ταινίες του Όμηρου Ευστρατιάδη.
Τότε ο Ούντο Κίερ ήταν 27 χρονών και πανέμορφος. Είχε έρθει στη χώρα μας μέσω του Γερμανού συνέταιρου-διανομέα του παραγωγού Γρηγόρη Δημητρόπουλου. Η πρώτη ταινία που έπαιξε, φυσικά ντουμπλαρισμένος, ήταν η Πρόκληση. Με ένα all star cast, μουσική Μάνου Λοΐζου, τον Γιάννη Πάριο να τραγουδάει το «Μάνα δεν φυτέψαμε», σενάριο Γιάννη Τζιώτη και άλλα πολλά.
Αυτά γιατί κάποιοι έχουν απαξιώσει αυτά τα –πρώτα φιλμ– του σκηνοθέτη, κατατάσσοντάς τα ελαφρά τη καρδία σε πορνό. Σύμφωνα με ανθρώπους της εποχής, ο Ούντο θάμπωσε πολλές κυρίες με την ομορφιά του. Μάλιστα μια ηθοποιός έφτασε σε σημείο να έρθει πολύ κοντά του. Όμως εκείνος ήταν δηλωμένος gay και ερωτευμένος με Έλληνα τραγουδιστή. Ο τελευταίος όχι μόνο δεν ανταποκρίθηκε, αλλά ένα βράδυ στο κέντρο που τραγουδούσε, όταν ανέβηκε στην πίστα ο Γερμανός ηθοποιός και πήγε να τον χαϊδέψει στο μάγουλο, ο τραγουδιστής τον έσπρωξε και τον έριξε κάτω.
Η δεύτερη ταινία που πρωταγωνίστησε ο Ούντο Κίερ, στη χώρα μας ήταν οι Ερωτομανείς ή Αδιέξοδο. Πάνω στον τίτλο, αλλά και σε κάποιες σκηνές –μην φανταστείτε τίποτα hard– άλλα είχε συμφωνήσει η πρωταγωνίστρια Μπέτυ Αρβανίτη και άλλα έγιναν. Και πέσανε μηνύσεις.
Μαρτσέλο Μαστρογιάννι: Ο μύθος και το λιονταράκι
Αρχές του 1986 και ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς του 20ου αιώνα βρίσκεται στη Φλώρινα. Ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι είναι ο πρωταγωνιστής του Μελισσοκόμου του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Με το που άρχισαν τα εξωτερικά γυρίσματα, όλη η πόλη είναι εκεί. Οι μεγαλύτεροι βλέπουν μπροστά τους, έναν από τους ηθοποιούς της νιότης τους. «Με αυτόν μεγαλώσαμε», είχε πει τότε σε ρεπορτάζ της δημόσιας τηλεόρασης ένας ντόπιος που παρακολουθούσε τα γυρίσματα.
Φυσικά και λόγω της ηλικίας των θαυμαστών, δεν υπήρξαν κάποιες ακραίες αντιδράσεις, ούτε ουρλιαχτά, ούτε λιποθυμίες. Όχι ότι δεν γίνανε όλα αυτά. Απλά δεν έγιναν για αυτόν, αλλά για την ηθοποιό που υποδυόταν την κόρη του. Τη Βάσια Παναγοπούλου. Που εκείνη την περίοδο πρωταγωνιστούσε στα τηλεοπτικά Λιονταράκια του κυρ Ηλία του Γιάννη Δαλιανίδη και γινόταν χαμός. Και ναι το 1986, η Βάσια Παναγοπούλου είχε πιο σουξέ στη Φλώρινα από τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Ιταλός ηθοποιός και ο Έλληνας σκηνοθέτης συνεργάζονται σε μια σπουδαία ταινία Το μετέωρο βήμα του πελαργού. Και εδώ τα γυρίσματα έγιναν στη Φλώρινα, μόνο που εδώ οι αναμνήσεις, μόνο καλές δεν ήταν. Αφορισμούς, κατάρες, σαμποτάζ αμαύρωσαν και δυσκόλεψαν τα γυρίσματα, ευτυχώς όμως δεν επηρέασαν την ποιότητα της ταινίας.