Πολλοί ταξιδιώτες αναγκάστηκαν να ακυρώσουν πτήσεις λόγω κορονοϊού. Συχνά στις περιπτώσεις αυτές, η συνήθης τακτική είναι να προσφέρεται από την εταιρία η επιλογή voucher ή επιστροφής χρημάτων. Στη γνωστή αεροπορική χαμηλού κόστους Ryanair φαίνεται ότι η μέθοδος αυτή δεν είναι ιδιαίτερα αρεστή.
Η Ryanair κατηγορείται ότι δεν επιτρέπει στους επιβάτες που έλαβαν πίσω χρήματα από πτήσεις της, να κλείσουν άλλη πτήση, εκτός και αν επιστρέψουν τα χρήματα που έλαβαν.
Έρευνα της MoneySavingExpert (MSE) διαπίστωσε ότι οι ταξιδιώτες που ζήτησαν επιστροφή των χρημάτων τους από τον πάροχο της πιστωτικής τους κάρτας αντιμετώπισαν απαιτήσεις της τελευταίας στιγμής έως και 600 λίρες, προκειμένου να επιβιβαστούν σε αεροπλάνο της Ryanair.
Η αεροπορική αρνήθηκε αρχικά να επιστρέψει πίσω χρήματα σε πελάτες που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν, λόγω της πανδημίας. Πολλοί αναζήτησαν τις επιστροφές αυτές από την εταιρία που έχει εκδώσει την πιστωτική τους κάρτα, συγκεκριμένα την American Express.
Σε τρεις από αυτούς τους επιβάτες, που επιχείρησαν να κάνουν νέες κρατήσεις με τη Ryanair για να ταξιδέψουν φέτος, τους είπαν ότι μπορούν να πετάξουν ξανά με τη Ryanair μόνο εάν επιστρέψουν το ποσό που διεκδίκησαν ως επιστροφή. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian, σε έναν επιβάτη δόθηκε αυτό το τελεσίγραφο λίγες ώρες πριν από την πτήση.
Η MSE ανέφερε ότι σε τουλάχιστον δύο περιπτώσεις το τμήμα της Ryanair που ασχολείται με ζητήματα απάτης είχε απαιτήσει επιστροφές χρημάτων μεταξύ 400 και 630 λιρών. Επίσης, η MSE δήλωσε ότι έχει δει δεκάδες παρόμοιες περιπτώσεις στο φόρουμ καταναλωτών και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η Ryanair υποστήριξε ότι ποτέ δεν ήταν στις πολιτικές της οι επιστροφές χρημάτων, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της. Τον Μάιο του περασμένου έτους η MSE ανέφερε ότι ορισμένα στελέχη της Ryanair είχαν απειλήσει ότι θα έβαζαν σε μαύρη λίστα τους επιβάτες που ζήτησαν να λάβουν επιστροφή χρημάτων, κάτι που η αεροπορική εταιρία αρνήθηκε τότε.
Η ομάδα της MSE έχει πλέον προωθήσει τις υποθέσεις στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας στη Βρετανία.
Εκπρόσωπος της Ryanair δήλωσε: «Για πτήσεις της Ryanair που εκτελούνται με βάση το πρόγραμμα δεν επιστρέφονται χρήματα. Aυτό περιγράφεται ξεκάθαρα στους όρους και προϋποθέσεις της Ryanair που συμφωνήθηκαν από τον πελάτη κατά την κράτηση».
Την περασμένη εβδομάδα, η Αρχή Ανταγωνισμού διέκοψε την έρευνά της για το αν η British Airways και η Ryanair παραβίασαν το νόμο, μην προσφέροντας επιστροφές χρημάτων σε πελάτες που δεν μπορούσαν να πραγματοποιήσουν τις πτήσεις τους λόγω περιορισμών. Η βρετανική επιτροπή ανταγωνισμού έκρινε «ότι ο νόμος δεν παραχωρεί στους επιβάτες ένα επαρκώς σαφές δικαίωμα σε μια επιστροφή χρημάτων σε ασυνήθιστες συνθήκες» lockdown, σύμφωνα με ανακοίνωσή της.
Ο νόμος προβλέπει ότι οι πελάτες έχουν δικαίωμα επιστροφής χρημάτων εντός 14 ημερών, αλλά το δικαίωμα αυτό ισχύει «όταν μια αεροπορική εταιρία ακυρώνει μια πτήση, επειδή η επιχείρηση δεν μπορεί να προσφέρει την συμφωνηθείσα υπηρεσία», διευκρίνισε η επιτροπή. «Ωστόσο το δίκαιο δεν αντιμετωπίζει σαφώς το ζήτημα (…) όταν η πτήση δεν ακυρώνεται, αλλά οι επιβάτες εμποδίζονται νομικά να την κάνουν», πρόσθεσε.
Πηγή: efsyn.gr, The Guardian