Σε εκδήλωση παρουσιάστηκε η υπογραφή της σύμβασης για τη γραμμή 4 του μετρό, το απόγευμα της Τρίτης στο Άλσος Βεΐκου, παρουσία του πρωθυπουργού.
H γραμμή θα έχει μήκος 13 χλμ και θα δημιουργηθούν 15 νέους σταθμούς, που θα εξυπηρετούν 340.000 επιβάτες ημερησίως.
Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό είναι «το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης έναρξης των εργασιών. Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά του έργου και τόνισε ότι «είναι ένα έργο ύψους 1,2 δισ. ευρώ» το οποίο «θα εξυπηρετήσει σχεδόν 400.000 συμπολίτες μας».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι όταν η Νέα Δημοκτατία ανέλαβε την διακυβέρνηση, τον Ιούλιο του 2019, «το ζήτημα της γραμμής 4 φαινόταν ένας άλυτος γρίφος», όμως χάρη σε επίμονες προσπάθειες τα προβλήματα ξεπεράστηκαν.
«Φτάσαμε κοντά στην ιδέα να ακυρώσουμε το σχετικό διαγωνισμό. Επιμείναμε όμως, συνεχίσαμε και είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης. Τα έργα θα ξεκινήσουν εντός του καλοκαιριού», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Ποιες περιοχές θα καλύπτει
Το Α’ τμήμα της Γραμμής 4, που θα καλύπτει την έκταση από το Άλσος Βεΐκου έως του Γουδή, θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου και του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).
Συνολικά περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
Οφέλη για το περιβάλλον
Συνολικά εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με τη Γραμμή 4 το Μετρό περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως και έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 tons/ημέρα.
Νέες τεχνολογίες
Οι προδιαγραφές για την Γραμμή 4 ακολουθούν νέα πρότυπα και ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, καθώς πολλές απαιτήσεις και διαδικασίες έχουν αλλάξει με βάση την εμπειρία από τα προηγούμενα έργα.
Μερικά βασικά σημεία αναβάθμισης και βελτίωσης:
- Γραμμή με τρένα χωρίς οδηγό.
- Τρένα από φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, με υπεραυτόματα και έξυπνα συστήματα λειτουργίας.
- Πρόβλεψη επιστροφής αναγεννώμενης ενέργειας της πέδης των συρμών.
- Εξελιγμένα συστήματα αυτομάτου ελέγχου όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων
- Προβλέψεις κυβερνοασφάλειας στη λειτουργία τρένων και συστημάτων.
- Εξελιγμένα συστήματα επικοινωνιών και εξυπηρέτησης των επιβατών.
Από τη γραμμή 4 του Μετρό ξεκινά στην Ελλάδα και η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling, το λεγόμενο ΒΙΜ. Μια καινοτόμα πλατφόρμα, που ενισχύεται από την Κομισιόν, αλλά αποτελεί και μέρος των μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Καλύπτει το κενό ανάμεσα στο μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου, συνεισφέροντας στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, που άλλωστε αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην Ελλάδα.