Του Κρικόρ Τσακιτζιάν
Ανατιμήσεις φωτιά αναμένεται να δούμε ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης το επόμενο διάστημα, ειδικά σε προϊόντα που εισάγουμε από το εξωτερικό. Ο λόγος είναι η ιλιγγιώδης αύξηση των μεταφορικών, λόγω αύξησης του ναύλου των πλοίων που έχει φτάσει το τελευταίο διάστημα έως και 525%.
Οι αυξήσεις αυτές στους ναύλους, οφείλονται κυρίως στην έλλειψη χώρων μεταφοράς στα πλοία, αφού η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη σε μεταφορές προϊόντων με πλοία από την ώρα που ανοίγουν οι χώρες τις αγορές τους και προσπαθούν να καλύψουν άμεσα τις ελλείψεις τους σε προϊόντα, όπως αυτές προέκυψαν όλο αυτό το διάστημα του lockdown.
Μάλιστα προβλέπεται να παρουσιαστεί ακόμη μεγαλύτερη αύξηση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021, όσο θα ανοίγουν κι άλλο οι αγορές και θα γίνεται ακόμη μεγαλύτερη η έλλειψη χώρων μεταφοράς στα πλοία, λόγω αύξησης της ζήτησης.
Ένα ακόμη πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει ο χώρος της ναυτιλίας και θα οδηγήσει όπως λένε οι ειδικοί σε ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις, είναι αυτό του εγκλωβισμού των ναυτικών στα καράβια που εργάζονται για καιρό. Οι χώρες που διαθέτουν μεγάλους εμπορικούς στόλους, ζητούν να αρθούν τα μέτρα για τη μετακίνηση των ναυτικών από χώρα σε χώρα. Να χαρακτηριστούν οι ναυτικοί εργαζόμενοι πρώτης γραμμής και να τους επιτραπεί να ταξιδέψουν χωρίς περιορισμούς, ειδάλλως θα βρούμε μπροστά μας το επόμενο διάστημα σοβαρά προβλήματα με τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο λόγος είναι ότι 200.000 ναυτικοί έχουν παραμείνει στα καράβια εγκλωβισμένοι, για διάστημα μεγαλύτερο των 11 μηνών που είναι το ανώτατο όριο μπάρκου.
Η παραπάνω κατάσταση προκαλεί την καταπόνηση των εργαζομένων στα πλοία, γεγονός που επιφέρει σε άλλους ψυχολογικά και σωματικά προβλήματα και τίθενται εκτός εργασίας και σε άλλους ακόμα και τραυματισμούς, με αποτέλεσμα πολλά πλοία, λόγω έλλειψης επαρκούς προσωπικού, να μη μπορούν να αποπλεύσουν από τα λιμάνια, γιατί δεν μπορούν, λόγω απαγορεύσεων, να αντικαταστήσουν τα πληρώματα που υπολείπονται.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνεται ακόμη περισσότερο ο συνολικός χώρος μεταφοράς φορτίων και έτσι να αυξάνονται κι άλλο οι τιμές των ναύλων και κατ’ επέκταση των προϊόντων εισαγωγής και εξαγωγής.
Ήδη έντεκα χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, υπέγραψαν συμφωνία να ανοίξουν τα σύνορά τους και να αυξήσουν τον αριθμό πτήσεων για να μπορεί να αλλάξει το προσωπικό στα πλοία. Αυτές οι χώρες είναι η Ελλάδα, Δανία, Ολλανδία, Γερμανία, Νορβηγία, Φιλιππίνες, Σαουδική Αραβία, Ινδονησία, Σιγκαπούρη, ΗΠΑ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η ομαλοποίηση της κατάστασης στις θαλάσσιες μεταφορές, δεν αναμένεται να γίνει μέσα στο 2021, γι’ αυτό και θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για σημαντικές αυξήσεις σε αγαθά, ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης. Τα πράγματα αναμένεται να αλλάξουν μέσα στο 2022, αν δεν υπάρξει κι άλλο κύμα πανδημίας και κλείσιμο εκ νέου των αγορών παγκοσμίων.