Αμφιλεγόμενος; Ίσως. Αλλά στο έργο του σπουδαίος. Απλά βρέθηκε να είναι σε μια χώρα, που αγαπάει τις ταμπέλες και αφορίζει πολύ εύκολα. Χωρίς να κοιτάει ή να επιτρέπει να κοιτάνε την καμπούρα της. Καλωσήρθατε στον κόσμο του Γιώργου Οικονομίδη που, σαν σήμερα 22 Απριλίου του 1985, έφυγε από την ζωή.
Από τον Αττίκ στο Άλσος
Ο πρωτότοκος γιος του Σοφοκλή και της Μαρίας, μπορεί να πέρασε στη Νομική, αλλά από μικρός «έφερνε τον άνεμο κουβάρι». Θα δοκιμάσει την τύχη του στο ποδόσφαιρο αλλά το βάπτισμα του πυρός θα το πάρει στη «Μάντρα του Αττίκ». Σαν παρουσιαστής. Είναι όμως πολυτάλαντος. Παίζει, τραγουδάει, παρουσιάζει γράφει στίχους. Συνεχίζει την καριέρα του σε θέατρα, σε διάφορα κέντρα διασκεδάσεως και αναψυκτήρια ή σε εκδηλώσεις στα τέλη της δεκαετίας του 1930.
Το 1940 έγραψε τους στίχους στο τραγούδι «Στη Ρώμη» (το θρυλικό και ανεπανάληπτο «Κορόιδο Μουσολίνι») το οποίο όπου ακουγόταν, αναπτέρωνε το ηθικό όλων των Ελλήνων κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου (οι στίχοι του δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Βραδυνή).
Το τραγούδι ήταν ιταλικό με τίτλο «Reginella Campagnola» («Η χωριατοπούλα Ρετζινέλα») και τη μουσική του την είχε γράψει ο Eldo di Lazzaro.
Μετά την Κατοχή ξεκινάει η άνοδος του Οικονομίδη. Σαν στιχουργός θα γράψει σπουδαία τραγούδια. Έγραψε στίχους σε περίπου 90 τραγούδια τα οποία έγιναν όλα επιτυχίες. Ανάμεσά τους το «Είσαι παιδί μου πειρασμός», με την Αλίκη Βουγιουκλάκη:
«Για μια κιθαρίτσα» με το Τρίτο Κιτάρα, «Έχω απόψε ραντεβού» με τη Ρένα Βλαχοπούλου:
«Σου σφυρίζω» με τον Τώνη Μαρούδα:
«Κάπου με ξέρεις» με τη Τζένη Βάνου:
«Αλίμονο στα μάτια που δεν κλαίνε» με τον Γιάννη Βογιατζή αλλά και την αδικοχαμένη Μάριον Σίβα:
https://www.youtube.com/watch?v=SuIpMADDyGY
Και βέβαια τον ύμνο του Παναθηναϊκού το 1958, με την φωνή του Γιάννη Βογιατζή:
Παράλληλα έχει ραδιοφωνική εκπομπή, ενώ στην Ευελπίδων θα ανοίξει το «Άλσος».
Ένα χώρο πρότυπο, στα χνάρια των παλιών βαριετέ που θα εμφανιστούν και θα τραγουδήσουν ΟΛΑ τα μεγάλα ονόματα της εποχής.
Η Λιάνα και οι άλλοι
Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι ο Οικονομίδης ήταν ο πιο διάσημος Έλληνας ειδικά στα ’50s. Και ως μπον βιβέρ είχε πολλές κατακτήσεις. Μόνο που αυτός αγαπούσε μόνο τη Λιάνα, όπως έλεγε και το τραγούδι του που στο φιλμ Χαρούμενο ξεκίνημα, του 1954.
Το πρώτο ελληνικό βίντεο κλιπ, είναι εδώ και οι δυο νεαρές που εμφανίζονται είναι η Μαίρη Χρονοπούλου και η Μάρω Κοντού.
Όσο για τη Λιάνα; Ήταν η σύζυγός του Λιάνα Βιτσώρη, κόρη των ηθοποιών Γιώργου Βιτσώρη και Νίτσας Τσαγανέα. Ήταν ηθοποιός κυρίως του θεάτρου, που όμως σιγά-σιγά θα αφήσει την καριέρα της για χάρη της οικογένειας.
Ο λαμπερός, κομψός, ταλαντούχος Γιώργος Οικονομίδης γίνεται ένας πρώτης τάξεως οικογενειάρχης.
Και κάτω από την ζωντάνια και το χαμόγελο του έκρυβε πολλά δράματα. Όπως την απώλεια του πρώτου τους παιδιού της Μαριαλένας. Αυτό το όνομα θα δώσουν και στην κόρη τους που θα έρθει μετά, που είναι και αυτή πετυχημένη συγγραφέας και τραγουδοποιός.
Από τα ταλέντα στην χούντα
Ίσως το μεγαλύτερο μέρος της δημοφιλίας του Γιώργου Οικονομίδη να ήταν τα ραδιοφωνικά «Νέα ταλέντα». Κάθε Κυριακή στις 12:00. Το πρώτο ραδιοφωνικό talent show όπου αναδείχθηκαν πολλοί καλλιτέχνες που ακολούθησαν λαμπρή καριέρα, όπως ο Χάρυ Κλυνν, ο Γιάννης Βογιατζής και άλλοι.
Από τα ταλέντα δεν «περνούσαν» όλοι με την πρώτη φορά. Αυτό συνέβη και με τη Νανά Μούσχουρη που κόπηκε τρεις φορές πριν ξεκινήσει την πολύ επιτυχημένη πορεία της, που τελικά έγινε και διεθνής.
Χαρακτηριστική φράση του Γιώργου Οικονομίδη στο ραδιόφωνο ήταν το: «Φίλοι μου αγαπημένοι γεια και χαρά σας»….
1967. Χούντα. Το καθεστώς θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία πολλών αστέρων της εποχής. Ένας από αυτούς ήταν και ο Γιώργος Οικονομίδης. Αρχικά ως παρουσιαστής στις Ολυμπιάδες τραγουδιού που γίνονταν στο Καλλιμάρμαρο. Πολλά χρόνια αργότερα η κόρη του θα δηλώσει ότι οι συγκεκριμένοι διαγωνισμοί ήταν ιδέα του πατέρα της, από το 1957.
Και φτάνουμε στον ύμνο της 21ης Απριλίου. Το τραγούδι που έγραψε τους στίχους ο Γιώργος Οικονομίδης, τη μουσική ο Γιώργος Κατσαρός και τραγούδησαν πρώτη φορά ζωντανά η Βίκυ Μοσχολιού και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Από αυτό τον ύμνο ξεκινάει η αρχή του τέλους, μόνο που θα φανεί στη Μεταπολίτευση.
Το μετά, η αλήθεια και η απόπειρα αυτοκτονίας
«Ο Γιώργος θυσιάστηκε» είναι η ατάκα που λένε πολλοί άνθρωποι για εκείνη την εποχή. Και όταν λένε «θυσιάστηκε» εννοούν τον μικρότερο του αδελφό του, τον Νίκο.
«Μα, δεν φυλακίστηκε επί Χούντας και ο θείος μου και λατρεμένος αδερφός του; Γιατί τον κρύβαμε στο σπίτι μας μαζί και μ’ άλλους αντιστασιακούς; Ο πατέρας μου βοήθησε να αποφυλακιστούν ο Καζάκος με την Καρέζη. Πίσω απ’ τη βιτρίνα βρισκόταν το αίσθημα αλληλεγγύης του για όλους τους κυνηγημένους αριστερούς» θα δηλώσει σε συνέντευξή της πριν λίγο καιρό η κόρη του Μαριαλένα Οικονομίδη.
Στην ίδια συνέντευξη στο koutitispandoras, η ίδια θα πει για την στάση κάποιων καλλιτεχνών, στην Μεταπολίτευση απέναντι στον πατέρα της.
«Ήταν νέοι άνθρωποι και ήρθαν στο Άλσος για να κράξουν τον Οικονομίδη εν ώρα παράστασης! Του φώναζαν “Πες μας, χουντικέ, τον ύμνο της 21ης Απριλίου”, και τέτοια. Απ’ αυτό έπαθε το έμφραγμα ο παππούς μου, ο Χρήστος Τσαγανέας! Όταν κάνεις αντίσταση από το Παρίσι, πού να ξέρεις τι γινόταν στην Ελλάδα»;
Όσον αφορά το πολιτικό στάτους του πατέρα της, η ίδια δήλωσε:
«Ο πατέρας μου ήταν Αριστερός, όπως και όλη η οικογένεια. Μέσα στην Κατοχή φυλακίστηκε στο Χαϊδάρι, τον έβαλαν απομόνωση. Ο αδερφός του, Νίκος Οικονομίδης, ήταν γνωστός ως ο “Παλιός” από τον Ριζοσπάστη. Μεσ’ στο σπίτι μας έμπαιναν όλο Αριστεροί και επί Χούντας κρύβαμε Αριστερούς. Πρώτα απ’ όλα, κρύβαμε τον αδερφό του πατέρα μου και τον Τάκη Αδάμο, που αργότερα έγινε ευρωβουλευτής του ΚΚΕ. Να σκεφτείτε ότι εγώ ήμουν 10 ετών και τους πρόσεχα, ενώ ο πατέρας μου απαγόρευε να έρχονται οι καλλιτέχνες για να μην πάρει είδηση κανείς. Ξέρω ακόμη ότι ο πατέρας μου βοηθούσε οικονομικά και το Κόμμα».
Μάλιστα η κόρη του αποκάλυψε και την απόπειρα αυτοκτονίας που είχε κάνει ο πατέρας της.
«Ήμουν μικρό κοριτσάκι στο δωμάτιο μου και έπαθα κρίση μετά. Μου’ χε αδυναμία, ήρθε, με χαιρέτισε και μετά ακούσαμε ένα “μπαπ” και ότι ο Οικονομίδης έπεσε. Ουρλιαχτά, κακό. Ανέβηκε στον πέμπτο όροφο και βούτηξε στο κενό, αλλά κατά λάθος τον κράτησε η τέντα! Γλίτωσε, αλλά χρειάστηκε να κάνει μια σοβαρή επέμβαση, αφού έσπασε τη μέση του. Δεν ξέρω αν το μετάνιωσε, ξέρω μόνο ότι εξακολούθησε να’ ναι πολύ θλιμμένος. Δεν μπορεί να λένε χουντικό έναν άνθρωπο που έγραψε το “Κορόιδο Μουσολίνι”, που βοήθησε επί χούντας Αριστερούς και κινδύνευε η ζωή της οικογένειας του! Και να μη βγαίνει κανείς απ’ αυτούς να τον υπερασπιστεί. Ξέρετε τι είναι να σπάνε τα δόντια της μάνας μου και να τη βρίζουν; Να της λένε “Μωρή τέτοια, είσαι η γυναίκα του χουντικού;”»
Ο Γιώργος Οικονομίδης, βίωσε μια πρωτοφανή απαξίωση, στα χρόνια που ακολούθησαν. Προσπάθησε να σταθεί όρθιος σε ένα νέο κυνήγι μαγισσών, που με μιας έσβησε τη σπουδαία προσφορά του παρελθόντος. Άνθρωποι που ευεργέτησε έγιναν πολέμιοί του, σε μια ιστορία ανθρωποφαγίας και παραλογισμού. Ευτυχώς είχε πάντα στο πλευρό του, την οικογένεια του και την ιστορική μνήμη όσων τη διαθέτουν.
Όσο για το «Άλσος»; Αφού πέρασε από πολλά σκαμπανεβάσματα, το 2017, ανακοινώθηκε το εκ νέου άνοιγμα του.
Στα εγκαίνια του νέου «Άλσους» προβλήθηκε το παρακάτω αφιερωματικό βίντεο: