Μπορεί να είναι η λύση… ανάγκης λόγω της πανδημίας, ωστόσο ο εγκλεισμός των παιδιών και των εφήβων στο σπίτι και η αύξηση του χρόνου χρήσης οθονών σε καθημερινή βάση μάλλον δημιουργούν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα λύνουν.
Και αυτό γιατί μελέτες έχουν δείξει ότι το οπτικό τους σύστημα είναι ανώριμο να αντέξει μια ψηφιακή εισβολή τέτοιας έντασης, ενώ παράλληλα είναι πολύ εύκολο να εθιστούν στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών.
Με αφορμή τον ενημερωτικό κύκλο «Παιδική όραση και τηλεκπαίδευση» που διοργάνωσε ο Δήμος Κορδελιού-Ευόσμου, ο χειρουργός οφθαλμίατρος και παιδοφθαλμίατρος Νίκος Κοζέης είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η «νομιμοποίηση» της πολύωρης χρήσης του διαδικτύου είναι κάθε άλλο παρά αθώα.
Και αυτό γιατί όσα παιδιά και έφηβοι εκτίθεται σε οθόνες ηλεκτρονικών συσκευών για περισσότερο από δύο ώρες συνεχόμενα καθημερινά εμφανίζουν συμπτώματα όπως: κούραση και έντονες ενοχλήσεις στα μάτια, θόλωση της όρασης, διπλή όραση, δυσκολία συγκέντρωσης, πόνους στον αυχένα, δάκρυσμα, κ.ά.
Αιτίες, εκτός από την υπέρμετρη χρήση, είναι η κακή ρύθμιση των οθονών, η κακή στάση σώματος, τ’ αδιόρθωτα οφθαλμολογικά προβλήματα και η μπλε ακτινοβολία.
Επιπλέον, μελέτες έχουν δείξει ότι η πολύωρη έκθεση σε οθόνες σχετίζεται με την πρώιμη παχυσαρκία, τη διάσπαση προσοχής, τις διαταραχές του ύπνου, τη νευρικότητα, τις διαταραχές συμπεριφοράς και τον εθισμό.
«Σε έναν κόσμο όπου το οπτικό σύστημα των παιδιών καλείται να σηκώσει βάρη νωρίς και πάνω από τις δυνάμεις του, πρέπει να το ελέγχουμε, να το φροντίζουμε και να το προστατεύουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα. Οι έλεγχοι αυτοί πρέπει να ξεκινούν από το μαιευτήριο και να επαναλαμβάνονται στο πρώτο, τρίτο, πέμπτο και έβδομο έτος της ζωής του παιδιού», ανέφερε ο Νίκος Κοζέης.
Παράλληλα, επισήμανε ότι χρειάζονται επαναληπτικοί έλεγχοι, επειδή το παιδί αναπτύσσεται ψυχοσωματικά και μαζί αναπτύσσεται και η όρασή του.
Προτάσεις για τα παιδιά που κάνουν τηλεκπαίδευση
Μέχρι να επιστρέψουν οι κανονικοί ρυθμοί, ο χειρουργός οφθαλμίατρος και παιδοφθαλμίατρος προτείνει:
- Η τηλεκπαίδευση στις προσχολικές ηλικίες να περιοριστεί στο ελάχιστο (όχι πάνω από μία ώρα), ενώ στα υπόλοιπα παιδιά θα πρέπει να περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα μαθήματα.
- Η χρήση οθονών για ψυχαγωγικούς λόγους να επιτρέπεται μόνο στη διάρκεια του σαββατοκύριακου, για λίγο και με πολλά διαλείμματα.
- Να αποφεύγεται η τηλεκπαίδευση μέσω κινητού τηλεφώνου. Οι μεγαλύτερες οθόνες ξεκουράζουν τα μάτια.
- Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων τα παιδιά να σηκώνονται από την καρέκλα, να κινούνται μέσα στο σπίτι και να κοιτάζουν έξω από το παράθυρο ώστε να αλλάξουν τον εστιασμό τους.
- Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων να ενυδατώνουν τα μάτια τους με ειδικά τεχνητά δάκρυα.