Το Οριάν Εξπρές (Οrient Express = Ταχεία της Ανατολής) ήταν το πρώτο διηπειρωτικό τρένο της Ευρώπης που έκανε τη διαδρομή των περίπου 2.740 χιλιομέτρων από το Παρίσι έως την Κωνσταντινούπολη.
Ταυτίστηκε με την ταξιδιωτική πολυτέλεια: άρχισε να λειτουργεί στις 5 Ιουνίου του 1883 μέχρι και το 1977, οπότε και σταμάτησαν τα τακτικά δρομολόγια, καθώς δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί το αεροπλάνο.
Αυτόν τον αέρα παλιάς ευρωπαϊκής αριστοκρατίας καλούνται να ζήσουν από τον Οκτώβριο του 2021 όσοι επισκεφθούν στη Δράμα. Εκεί που θα βρίσκεται το ανανεωμένο μουσείο τρένων. Και όχι μόνο, καθώς όλη η περιοχή θα αποτελέσει ένα σιδηροδρομικό πάρκο.
Η Ιστορία στις ράγες
Από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο χρονολογούνται εμπορικά βαγόνια που βρίσκονται παροπλισμένα στο μηχανοστάσιο του ΟΣΕ στη Δράμα.
Μέλη του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου (ΜΕΑΣ) «Ήφαιστος» Σιδηροδρομικών Υπαλλήλων και Φίλων Σιδηροδρόμου Δράμας, καθώς και πολλοί εθελοντές, εργάζονται σκληρά προκειμένου να «ξεθάψουν», να καθαρίσουν και να συντηρήσουν –όσο είναι εφικτό– τα σπάνια, και σε κάποιες περιπτώσεις μοναδικά, κομμάτια, προκειμένου να τα εκθέσουν.
«Υπάρχει μία ατμομηχανή, η Κγ 877, βελγικής κατασκευής La Meuse του 1929, που πιθανότατα είναι μοναδική στον κόσμο. Η συγκεκριμένη μηχανή εμφανίζεται σε τηλεοπτικό υλικό που υπάρχει στο αρχείο της ΕΡΤ να ξεκινά την περίοδο του ’40 από το σταθμό Λαρίσης, έλκοντας μία αμαξοστοιχία με εμπορικά βαγόνια, μέσα στα οποία βρίσκονται επίστρατοι που κατευθύνονται προς το αλβανικό μέτωπο», δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό Πρακτορείο 104,9 ο πρόεδρος του ΜΕΑΣ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ» Παναγιώτης Μακρόπουλος.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος, η ταυτοποίηση έγινε από το Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμων Αθηνών, ο οποίος έχει αναλάβει την τεκμηρίωση όλων των μουσειακών αντικειμένων του ΟΣΕ.
«Είναι μία μηχανή που έχει περάσει όλο τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και φυσικά τον Εμφύλιο, και είναι σημαντικό το γεγονός ότι διασώθηκε, καθώς όταν αποχώρησαν τα ξένα στρατεύματα Γερμανών και Βούλγαρων μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας, κατέστρεψαν το 93% των ελκτικών μονάδων των ελληνικών σιδηροδρόμων, το 98% των επιβατικών βαγονιών και το 84% των φορτηγών βαγονιών», ανέφερε ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός.
Εκτός από τη συγκεκριμένη ατμομηχανή, και μία δεύτερη αγγλικής κατασκευής του 1943, υπάρχουν επίσης δύο γνήσια βαγόνια του Οριάν Εξπρές.
«Πρόκειται για μία εστιάμαξα του 1927, που αυτή τη στιγμή συντηρείται και επισκευάζεται στο εργοστάσιο οχημάτων της Θεσσαλονίκης και είναι σε πολύ καλή κατάσταση, παρόλο που επίσης έχει περάσει όλο τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, καθώς και μία κλινάμαξα του 1946, το λεγόμενο βαγκόν-λι, με κρεβάτια, νιπτήρες και άλλες ξενοδοχειακές ανέσεις», αποκάλυψε ο Παναγιώτης Μακρόπουλος.
Όσο για τον σιδηροδρομικό σταθμό στη Δράμα, «σχεδιάστηκε το 1892 και οι εργασίες για την κατασκευή του ξεκίνησαν δύο χρόνια μετά επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, την ίδια περίοδο δηλαδή που οι Οθωμανοί κατασκεύασαν τη σιδηροδρομική γραμμή για να μπορούν να κάνουν μεταφορές του οπλισμού στην ενδοχώρα, αφού δε μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το Αιγαίο, όπου κυριαρχούσε ο ελληνικός στόλος»
Αναφέρει επίσης ότι η Δράμα αποτελούσε έναν ενδιάμεσο σταθμό. «Ήταν αδύνατο μια ατμομηχανή που θα ξεκινούσε από τη Θεσσαλονίκη να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη. Έπρεπε να σταματήσει στη Δράμα για να “κοπεί”, όπως λέμε στη σιδηροδρομική ορολογία, να αντικατασταθεί από μία άλλη η οποία ήταν φορτωμένη με κάρβουνα και νερό, για να μπορέσει να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη», συμπλήρωσε.
Το ότι ο Σιδηροδρομικός Σταθμός της Δράμας ήταν κομβικός και σημαντικός φαίνεται από το μέγεθός του, όπως επισήμανε ο Παναγιώτης Μακρόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι την περίοδο εκείνη βοήθησε στη μεταφορά του καπνού, που έως τότε μεταφερόταν με πλοία.