Χορός της περιοχής της Τραπεζούντας (ιδιαίτερα των χωριών της Αργυρούπολης). Το όνομά του προέρχεται κατά πάσα πιθανότητα από τη Χερίανα της Αργυρούπολης όπου και ήταν ευρύτατα διαδομένος. Γνωστή είναι επίσης και η ονομασία εικοσιένα.
Χορεύεται από άντρες και γυναίκες, σε κάθε περίσταση γλεντιού, σε ανοιχτό κύκλο. Οι μελωδίες του χορού έχουν ρυθμό εφτάσημο με γρήγορη αγωγή, συνήθως όγδοου, και δεν συνοδεύονται από τραγούδι.
Οι παραλλαγές του χορού δεν έχουν ουσιαστικές διαφοροποιήσεις και η χορογραφία του απαιτεί να χορεύεται πάνω στην περιφέρεια του κύκλου. Τα βήματα γίνονται επιτόπου, προς τα δεξιά και προς τα αριστερά, και όταν υπάρχει μετακίνηση αυτή είναι προς τα αριστερά.
Η χερενίτσα συγκαταλέγεται στους πιο ζωηρούς χορούς των Ποντίων και απαιτεί ιδιαίτερη επιδεξιότητα από τους χορευτές.
Ο χορός διαδόθηκε στην Ελλάδα από τα χορευτικά συγκροτήματα των διαφόρων ποντιακών συλλόγων σε όλους τους Ποντίους, και αποτελεί σήμερα έναν από τους πλέον γνωστούς ποντιακούς χορούς.
Οι κατά καιρούς άστοχες χορογραφίες δεν είχαν ευτυχώς διάρκεια, και ο χορός δεν έχασε την παραδοσιακή του μορφή. Στην κατηγορία αυτή ανήκει και το παπόρ’, χορός της περιοχής της Ματσούκας (του χωριού Λιβερά) της Τραπεζούντας.