Η έγκριση για την ανάπτυξη και κατασκευή του δόθηκε το 2013 και 4,5 χρόνια αργότερα έγινε η τελετή εγκαινίων του στη Θεσσαλονίκη. Ο λόγος για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP που από αύριο θα αρχίσει να λειτουργεί εμπορικά, σύμφωνα με την κοινοπραξία κατασκευής του.
Ο ΤΑΡ, αγωγός μήκους 878 περίπου χιλιομέτρων, αποτελεί το ευρωπαϊκό σκέλος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.
Ενός έργου που προσφέρει δυναμικότητα για τη μεταφορά 10 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, νέων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς πολλαπλές αγορές της Ευρώπης, ενώ έχει σχεδιαστεί με τη δυνατότητα διπλασιασμού της δυναμικότητάς του σε 20 δισ. κυβικά μέτρα.
Ο αγωγός σε αριθμούς
Διασχίζει την Ελλάδα (550 χλμ.), την Αλβανία (215χλμ.) και την Αδριατική Θάλασσα (105 χλμ.) και εξέρχεται στη στεριά στην Ιταλία.
Αποτελείται από 55.000 σωληναγωγούς, συνολικού βάρους 520.000 τόννων, που τοποθετήθηκαν σε μέγιστο υψόμετρο 2.100 μ. στα βουνά της Αλβανίας ως μέγιστο βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα.
Για την κατασκευή του χρειάστηκαν περισσότερες από 50 εκατομμύρια εργατοώρες ενώ εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους 3,9 δισ. ευρώ. Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).
Ο Λούκα Σιεπάτι, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ, σε δηλώσεις του υπογραμμίζει την σταθερή εμπιστοσύνη και ακλόνητη στήριξη όλων των κυβερνήσεων κατά μήκος του αγωγού, και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ προσθέτει: «Σταθερή εμπιστοσύνη και ακλόνητη στήριξη των μετόχων μας, όλων των κυβερνήσεων κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του αγωγού, και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Ο ΤΑΡ συμβάλλει διπλά στο στόχο της ενεργειακής διαφοροποίησης: προσφέρει ταυτόχρονα μία νέα, αξιόπιστη και βιώσιμη ενεργειακή οδό, καθώς και μία νέα πηγή προμήθειας φυσικού αερίου που θα εφοδιάσει εκατομμύρια καταναλωτές στην Ευρώπη κατά τις επόμενες δεκαετίες».
Από την πλευρά του, ο Μουράντ Χεϊντάροφ, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΡ, πρόσθεσε: «Ο ΤΑΡ είναι ένας καινοτόμος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη κι ένα από τα πιο σύγχρονα και αξιόπιστα συστήματα μεταφοράς ενέργειας.
Ως βασικό τμήμα του μήκους 3.500 χλμ. Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο ΤΑΡ συνδυάζει στρατηγικά και ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά.
Εξασφαλίζει τον ενεργειακό ανεφοδιασμό της Ευρώπης από μία ακόμη πηγή και στηρίζει τους στόχους της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά τη δημιουργία ολοκληρωμένης αγοράς ενέργειας και την επίτευξη βιώσιμου, ασφαλούς και διαφοροποιημένου ενεργειακού μείγματος, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στη μετάβαση σε καθαρότερη ενέργεια».
- Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Κώστα Βουτσαδάκη.