Μια «εμβληματική πρωτοβουλία για το μέλλον» χαρακτήρισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης τα κίνητρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, την ώρα που δεσμεύθηκε να συνεχιστεί η προσπάθεια απεξάρτησης από τα ρυπογόνα καύσιμα. Παρουσιάζοντας το κυβερνητικό σχέδιο κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης στην Τεχνόπολη, σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι η αγορά οχημάτων νέου τύπου θα επιδοτηθεί με 100 εκατ. ευρώ για 18 μήνες.
Το όφελος ανά μονάδα, εάν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τα 10.000 ευρώ.
«Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα με το ζόρι ξεπερνά το 0,3%» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εκφράζοντας την απογοήτευσή του για το γεγονός, με δεδομένο ότι η χώρα έχει τόσες δυνατότητες σε ό,τι αφορά στην πράσινη ενέργεια. Ωστόσο, όπως παρατήρησε, με το νέο νομοσχέδιο «η Ελλάδα ετοιμάζεται κι αυτή να μπει στην πρίζα του μέλλοντος», επισημαίνοντας ότι στόχος είναι μέχρι το 2030 το ένα στα τρία οχήματα να είναι ηλεκτρικό.
Τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
«Η κυβέρνηση ανακοινώνει σήμερα τα μέτρα για τη διάδοση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών ρύπων καθώς και τα μετρά για ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης και χωροθέτησης των αναγκαίων σημείων φόρτισης», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ακόμα, μίλησε για ένα «ολιστικό σχέδιο», το οποίο η ΝΔ το είχε επεξεργαστεί ήδη από την εποχή που βρισκόταν στην αντιπολίτευση.
(Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αλέξανδρος Βλάχος)
Με την επιδότηση των 100 εκατ. θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. «Παρά το αυξημένο κόστος απόκτησης που η πολιτεία πλέον επιδοτεί, ο χρήστης θα εξοικονομεί ετησίως κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό και συντήρηση», πρόσθεσε.
Το κυβερνητικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση δίνει και άλλα κίνητρα:
- Τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού.
- Για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης.
- Θα εξαιρούνται από φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση.
- Από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50% και στα νησιά το 70% από το κόστος μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου.
Για τους σταθμούς φόρτισης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι στόχος είναι να αναπτυχθούν σε όλη τη χώρα. Επίσης, προανήγγειλε πρόγραμμα επιδότησης και για την αγορά: ηλεκτρικών ταξί (25%), ηλεκτρικών ποδηλάτων (40%) και ηλεκτρικών μοτοσικλετών (20%).
Υπηρεσίες φόρτισης και απολιγνιτοποίηση
Συνεχίζοντας, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στον δεύτερο άξονα του σχεδίου, για τη ρύθμιση της αγοράς των υπηρεσιών φόρτισης και την οργάνωση των υποδομών υποστήριξης.
Το ρεύμα θα το παρέχουν φορείς εκμετάλλευσης υποδομής φόρτισης οχημάτων με τους οποίους θα συνεργάζονται οι πάροχοι.
Ο τρίτος άξονας του σχεδίου αφορά στα κίνητρα για την εγκατάσταση καινούργιων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης. Όπως είπε ο πρωθυπουργός, θεσπίζονται ειδικά κίνητρα για εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας και στην Αρκαδία, με μείωση φόρων.
«Έχουμε τη δυνατότητα να μετατρέψουμε τη χωρά μας σε μπαταρία της νοτιοανατολικής Ευρώπης», σημείωσε, και προανήγγειλε ότι σε λίγο καιρό ένα ελληνικό νησί θα χρησιμοποιεί αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα, δίχως ωστόσο να αποκαλύψει ποιο είναι.