Ηχηρό μήνυμα για την άμεση επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης απηύθυνε ο Προκόπης Παυλόπουλος, εγκαινιάζοντας απόψε την 24η Αrt Athina στον εμβληματικό χώρο του Ζαππείου Μεγάρου. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τάχθηκε υπέρ της άμεσης επιστροφής των Γλυπτών στην Αθήνα, στο Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο –όπως σημείωσε– έχει ανεγερθεί γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό, τονίζοντας παράλληλα ότι η εμμονή του Βρετανικού Μουσείου ν’ αρνείται την επιστροφή τους, προσβάλλει και τον πολιτισμό της Μεγάλης Βρετανίας.
Ακόμη, υπογράμμισε ότι η συμπεριφορά αυτή άρχισε να προκαλεί την παγκόσμια κατακραυγή.
«Η ως άνω εμμονή του Βρετανικού Μουσείου ισοδυναμεί με στήριξη της πολιτισμικής τυμβωρυχίας και της κλοπής του Έλγιν. Και, σίγουρα, δεν τιμά τον λαό της Μεγάλης Βρετανίας, με την ιστορία που του αναλογεί, το να συμπεριφέρεται η κορωνίδα του πολιτισμού του, το Βρετανικό Μουσείο, ως κοινός κλεπταποδόχος και υπεξαιρέτης μοναδικών αγαθών της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς» υπογράμμισε ο ΠτΔ.
Σημείωσε ότι η πρωτοβουλία για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, την Αθήνα, αφορά τον παγκόσμιο πολιτισμό. Όπως εξήγησε, πρόκειται για «κραυγή αγωνίας, που συνδέεται άμεσα με την υπεράσπιση αυτού του πολιτισμού, αν αναλογισθούμε ότι ο Παρθενώνας –για να θυμηθούμε την ιστορική ομιλία του Αντρέ Μαλρώ κατά την πρώτη φωταγώγηση της Ακρόπολης στις 28 Μαΐου 1959– σηματοδοτεί την αφετηρία του παγκόσμιου πολιτισμού».
Υπενθύμισε, επίσης, ότι ο αγώνας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι ήδη μακρύς και αδιάλειπτος, αφού ουσιαστικά άρχισε λίγο μετά την συντέλεση του ιερόσυλου εγκλήματος του Έλγιν. Εγκλήματος «διαρκούς», το οποίο διαπράχθηκε όταν ο λόρδος Έλγιν, πρεσβευτής από το 1799 της Μεγάλης Βρετανίας στην τότε «Υψηλή Πύλη» στην Κωνσταντινούπολη, το συνέλαβε και το εκτέλεσε μεταξύ 1801-1804. «Ήταν τότε που διέπραξε την απάτη της ειδεχθούς σύλησης του Μνημείου του Παρθενώνα και την συνακόλουθη πολιτισμική τυμβωρυχία, επικαλούμενος, δήθεν, “ανασκαφικές δραστηριότητες” μέσα στον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο. Και στην συνέχεια ολοκλήρωσε το έγκλημά του, μεταφέροντας, ως κοινός κλέπτης και στυγνός κερδοσκόπος αρχαιοκάπηλος –και μάλιστα υπό όρους διακινδύνευσης που δείχνουν τον αδίστακτο και προσβλητικό για τον πολιτισμό μας χαρακτήρα του– δια της θαλασσίας οδού τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Μεγάλη Βρετανία» πρόσθεσε ο Πρόεδρος.
Προκόπης Παυλόπουλος και Κώστας Μπακογιάννης στην Art Athina 2019 (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Γιάννης Κολεσίδης)
Αναφερόμενος στην 24η Art Athina, o Π. Παυλόπουλος τόνισε ότι πρόκειται για έναν εικαστικό θεσμό, τον παλαιότερο αυτού του είδους στην Ελλάδα, του οποίου το αδιαμφισβήτητο κύρος, του επιτρέπει να κατέχει περίοπτη θέση στον ευρύτερο ευρωπαϊκό εικαστικό χώρο. Στα λαμπερά εγκαίνια της φετινής Αrt Athina απεύθυναν χαιρετισμό η πρόεδρος των αιθουσών Τέχνης Γιάννα Γραμματοπούλου, καθώς και ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης. Τα εγκαίνια της έκθεσης τίμησαν φιλότεχνοι, συλλέκτες και καλλιτέχνες. Η έκθεση είναι ανοιχτή για το κοινό έως και τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου.
- Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ.