Στη Βαϊμάρη, μέσαγμαν Κερασινού. Εκεί όπου αντήχησε το «Licht, mehr Licht!» του Γκαίτε, 100 χρόνια από τη διακήρυξη των αρχών του γερμανικού κοινοβουλευτισμού και της αποκήρυξης του καϊζερικού μιλιταρισμού – αναδόχου του κεμαλισμού, εμείς οι Έλληνες του Πόντου, για πρώτη φορά στις γειτονιές της πρώην Αν. Γερμανίας, διαδηλώσαμε την αφοσίωσή μας στον αγώνα για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ανοιχτές κοινωνίες. Στο Μπούχενβαλντ ιχνηλατήσαμε τον ματωμένο δρόμο –αδέλφια των γενοκτονημένων προγόνων μας οι κολασμένοι του Ολοκαυτώματος–, υποβληθήκαμε στο δέος της αθάνατης μαρτυρίας τους και καλέσαμε προσκλητήριο νεκρών, συντάσσοντας την ανέσπερη Μνήμη μας τ’ ανάντι του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.
Εμείς, οι απόγονοι των γενοκτονημένων Ελλήνων του Πόντου, σαν χτες στο Νταχάου, στο Βερολίνο, και στις 15 του Ιούνη στη Βαϊμάρη και στο Μπούχενβαλντ, θαρρετά στοιχηθήκαμε στην παρασημαντική των τοπίων, ένα μνημόρι ακόμη, μια δόση στο ατέρμον Χρέος.
Η Επιτροπή για τη Γενοκτονία (ΕγΓ) της ΟΣΕΠΕ, καθώς και εκπρόσωποι ποντιακών συλλόγων της Γερμανίας, με τη συμπαράσταση εκπροσώπων των ευαγγελικών, αρμενικών και ασσυροχαλδαιικών κοινοτήτων Βαυαρίας-Θουριγγίας, οργάνωσαν στις 15/6/2019 οικουμενικό μνημόσυνο των θυμάτων της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, στην ιστορική ευαγγελική εκκλησία Herderkirche της Βαϊμάρης. Το τρισάγιο τελέστηκε από τον ένθερμο παραστάτη του ποντιακού ελληνισμού και εκπρόσωπο της Ιεράς Μητροπόλεως Γερμανίας π. Απόστολο Μαλαμούση, ενώ οι π. Sebastian Kircheis εκ μέρους της Ευαγγελικής Διακονίας και π. Sahak Sahakyan εκ μέρους της Αρμενικής ανέγνωσαν, χοροστατούντες, επιμνημόσυνες δεήσεις. Η διερμηνεία των ελληνορθόδοξων προσευχών έγινε στη γερμανική γλώσσα από τη μαθήτρια Λαμπρινή Μαραζίδου.
Στην εκδήλωση, την οποία κάλυψαν για λογαρισμό των ελληνικών ΜΜΕ οι δημοσιογράφοι Γιώργος Παππάς και Φόρης Πεταλίδης, παρευρέθηκαν επίσης η Janet Abraham της Επιτροπής Ασσυρίων Μονάχου (Assyrische Sayfo Komitee München), όπως και ο Αλέξανδρος Λίνος της Ελληνογερμανικής Εταιρείας Βαϊμάρης.
Ιδιαίτερη αναφορά οφείλεται στην υψηλή εκπροσώπηση της ελληνικής πολιτείας στην οποία προΐστατο ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βερολίνο Θεόδωρος Δασκαρόλης, ο οποίος και χαιρέτισε την ημερίδα εκ μέρους του ελληνικού ΥΠΕΞ, ενώ ακολούθησαν οι παρουσίες της γενικής προξένου της Ελλάδας στο Μόναχο Παναγιώτας Κωνσταντινοπούλου και του επίτιμου πρέσβη Λεωνίδα Χρυσανθόπουλου – άπαντες λόγω και έργω υποστηρικτές του ποντιακού ελληνισμού στην Ευρώπη. Χαιρετισμό επίσης απεύθυνε και η Janet Abraham σημειώνοντας την υποχρέωση της Γερμανίας να ονοματίσει διακριτά τους Ασσύριους και του Έλληνες του Πόντου ως θύματα Γενοκτονίας των ετών 1914-1923, και όχι μόνο τους Αρμενίους ονομαστικά.
Τόνισε πως οι λαοί έχουν όνομα και είναι προσβλητική η συμπερίληψή τους στον όρο «die Anderen» (οι λοιποί).
Ακόμη σημείωσε πως η σημερινή Τουρκία ναι μεν δεν φέρει ποινική ευθύνη για τα εγκλήματα των προγόνων της, θα φέρει όμως ακέραιη ευθύνη για ανάλογα εγκλήματα στο μέλλον αν δεν αναγνωρίσει το παρελθόν της.
Ο τελετάρχης της ημέρας, φιλέλληνας δημοσιογράφος και συγγραφέας Klaus Gallas, σχολιάζοντας τα ιστορικά γεγονότα των γενοκτονιών Αρμενίων και Ελλήνων Μ. Ασίας και Πόντου, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα ονομαστικής διάκρισης της γενοκτονίας των «Pontos Griechen» στον δημόσιο πολιτικό λόγο της Γερμανίας.
Σε μια συμβολική επιλογή κατόπιν της τελετής, οι παριστάμενοι, μεταξύ αυτών δεκάδες νεολαίοι, πορεύτηκαν τον ματωμένο δρόμο (Blutstrasse), κατευθυνόμενοι στην είσοδο του στρατοπέδου συγκέντρωσης Μπούχενβαλντ (Buchenwald), ραίνοντας τη διαδρομή με λουλούδια.
Η πορεία, με τη συντροφιά της Μνήμης των χιλιάδων θυμάτων του στρατοπέδου συγκέντρωσης των Ναζί, κατέληξε στην Appelplatz (πλατεία πρωινής αναφοράς κρατουμένων) όπου και δέχθηκε το εγκάρδιο καλωσόρισμα του Harry Stein, διευθυντή του μουσειακού παραρτήματος του αλλοτινού κολαστηρίου.
Ο H. Stein, υποδεχόμενος την πολυπληθή ομάδα και τους αξιωματούχους συνοδούς αυτής, αναφέρθηκε στη δραματική ιστορία του στρατοπέδου Μπούχενβαλντ, των χιλιάδων θυμάτων του –μεταξύ αυτών και περίπου 700 Ελλήνων–, ενώ εξήρε με συγκίνηση την πρωτόγνωρη, όπως σημείωσε, παρουσία τόσο πολλών νέων επισκεπτών στον μνημειακό τόπο του Μπούχενβαλντ.
Η δε ομάδα νεολαίας του Συλλόγου Ποντίων Ντίσελντορφ, ανταποδίδοντας τη φιλοφρόνηση και με την καθοδήγηση του γραμματέα του σωματείου Παρασκευά Λαβασά, απέδωσε εν χορώ συμβολικό ποντιακό μοιρολόγι.
Στο χαιρετισμό εκ μέρους της ΕγΓ της ΟΣΕΠΕ ο Δημήτρης Κωνσταντινίδης, ευχαριστώντας τον H. Stein και τους θεσμικούς εκπροσώπους της ελληνικής πολιτείας, αυτούς των ορθόδοξων δογμάτων, όπως και κάθε φορέα που συμμετείχε στην ημερίδα, σημείωσε την οφειλή του ποντιακού ελληνισμού να παρέμβει στα γερμανικά φόρα προκειμένου να εγκατασταθεί η διάκριση του όρου «Pontos Griechen» αντί της γενικότητας «die Anderen», κάθε φορά που γίνεται αναφορά στις Γενοκτονίες Αρμενίων και χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής.
Στη διάρκεια της παραμονής στην Appelplatz, εκ μέρους της ελληνικής πολιτείας στεφάνι κατέθεσε ο πρέσβης Θεόδωρος Δασκαρόλης, ενώ εκ μέρους της ΕγΓ της ΟΣΕΠΕ και των 22 ποντιακών σωματείων που στήριξαν την ημερίδα, στεφάνι με τη σήμανση «nie wieder Holocaust, nie wieder Genozide» (ποτέ πια Ολοκαύτωμα, ποτέ πια Γενοκτονία) κατέθεσαν ο Γιώργος Τσορακλίδης, με τη συμπαράσταση της γενικής προξένου Παναγιώτας Κωνσταντινοπούλου.
Την ευγενή του φιλοξενία ο H. Stein συμπλήρωσε με την ξενάγηση στους χώρους του πρώην στρατοπέδου Μπούχενβαλντ, μάλιστα δε συνεπικουρούμενος από τον πρέσβη Δασκαρόλη, ο οποίος εντυπωσίασε με τις σχετικές του γνώσεις και την άψογη χρήση της γερμανικής γλώσσας.
Συμπερασματικά, η τιμητική ανταπόκριση τόσο των ελληνικών θεσμών, όσο και των γερμανικών καθ’ όλη τη διάρκεια της ημερίδας, επικύρωσε την πρόθεση της ΕγΓ της ΟΣΕΠΕ και των συμμετασχόντων ποντιακών σωματείων να δημιουργήσουν δίαυλο διαλόγου με την ιστορική σημειολογία τόσο της πόλης της Βαϊμάρης, όπου το 1919 επιτεύχθηκε η πρώτη δημοκρατική και συνταγματική συνεννόηση της Ομόσπονδης Γερμανίας, αλλά και του μνημειακού στρατοπέδου συγκέντρωσης Μπούχενβαλντ.
Η εξωστρεφής πολιτική διάδραση, οι ευρύνοες συνεργασίες και η εν γένει σύνταξη του ποντιακού ελληνισμού στους διαχρονικούς αγώνες των κοινωνιών για ειρήνη και ανθρώπινα δικαιώματα ανάγει την καλή μαρτυρία του ποντιακού ελληνισμού και επικαιροποιεί με ορθούς πολιτικούς όρους το ζήτημα της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
Η ΕγΓ της ΟΣΕΠΕ και οι σύλλογοι Ποντίων: Aachen, Backnack, Berlin, Bielefeld, Bonn/Siegburg, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frechen, Hagen, Herten, Köln, Krefeld, Lüdenscheid, Maintal, München, Nürnberg, Offenbach, Wernau, Wuppertal.