Πώς ορίζονται τα «χαρισματικά παιδιά» και πώς είναι να τα εκπαιδεύεις; Μπορεί ένας μαθητής με μάλλον… κακή σχολική επίδοση να κατατάσσεται σε αυτή την κατηγορία παιδιών με ιδιαίτερες ακαδημαϊκές δεξιότητες; Και εντέλει, υπάρχουν «τέλειοι» χαρισματικοί μαθητές; «Ένας μαθητής με υψηλά κίνητρα και καλούς βαθμούς σε τεστ μπορεί να έχει κακή συνολική σχολική επίδοση επειδή βαριέται και νιώθει ότι κάποια από τα μαθήματα δεν του προσφέρουν προκλήσεις», λέει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής Τζόναθαν Πλάκερ της έδρας Julian C. Stanley Endowed Professor of Talent Development του Πανεπιστημίου Johns Hopkins των ΗΠΑ.
«Η προσπάθεια εντοπισμού “τέλειων” χαρισματικών μαθητών ισοδυναμεί με κακή χρήση πόρων επειδή δεν έχουμε “τέλειους” χαρισματικούς ενήλικες» τονίζει ο Αμερικανός καθηγητής, ο οποίος συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων στην εκπαίδευση «χαρισματικών παιδιών».
Σημειώνει δε ότι «η αύξηση της δημιουργικότητας έχει να κάνει κατά κύριο λόγο με τη στάση», εξηγώντας πως πρέπει να δίνονται ευκαιρίες στους ανθρώπους για να είναι δημιουργικοί. «Προσπαθήστε να μην τιμωρήσετε κατά λάθος κάποιον επειδή έχει αποκλειστικά μοναδικές λύσεις ή ιδέες, να διαμορφώσετε τη δική σας προσωπική δημιουργικότητα έτσι ώστε οι άλλοι να έχουν δημιουργικά πρότυπα, και προσπαθήστε να μην λέτε πράγματα όπως “δεν κάνουμε έτσι τα πράγματα εδώ”», τονίζει, και προσθέτει πως «αν οι μαθητές δεν βλέπουν ποτέ τους δασκάλους ή τους γονείς να είναι δημιουργικοί, είναι λιγότερο πιθανό να επιχειρήσουν να είναι δημιουργικοί οι ίδιοι».
Τζόναθαν Πλάκερ
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, «η δημιουργικότητα είναι ένας παράγοντας επιτυχίας σε όλες σχεδόν τις πτυχές της ζωής, και οι περισσότεροι ειδικοί αναμένουν να γίνει ακόμα πιο σημαντικό προσόν στο υπόλοιπο του 21ου αιώνα».
Ωστόσο, ο Τζόναθαν Πλάκερ δεν κρύβει την ανησυχία του για την υπερφόρτωση, όπως χαρακτηριστικά λέει, πληροφοριών. «Μας παρέχονται πολλές πληροφορίες σήμερα, διαθέσιμες 24 ώρες το 24ωρο, κι ένα μεγάλο ποσοστό των πληροφοριών αυτών δεν είναι καν χρήσιμες. Ένα μεγάλο ποσοστό είναι περιττό ή ανακριβές, ή και τα δύο. Το να είμαστε σε θέση να φιλτράρουμε τις πληροφορίες για να βρίσκουμε τα πραγματικά χρήσιμα τμήματα που θα αυξήσουν τη φαντασία και θα εμπνεύσουν γίνεται μια βασική δεξιότητα για μαθητές και ενήλικες», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Διαβάστε εδώ το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Τζόναθαν Πλάκερ στη Σοφία Παπαδοπούλου.
- Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Σοφία Παπαδοπούλου.