Πώς στήνεις μια εικονική επιχείρηση για να διεκδικήσεις μια πραγματική διάκριση; Πώς μια ιδέα ξεχασμένη σε έναν σχολικό πίνακα περνάει στην καινοτομία και στο Ιnternet οf Τhings (ΙοΤ); Πώς γεννιούνται οι πετυχημένες startups; Όλα αυτά τα ερωτήματα πιθανότατα δεν τα είχαν υπόψη τους οι δέκα μαθητές του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στο κέντρο της πόλης, όταν αναζητούσαν το περασμένο φθινόπωρο μια ιδέα συμμετοχής στον διαγωνισμό εικονικής επιχείρησης για να προκαλέσουν… αίσθηση.
Την περασμένη Παρασκευή η ομάδα της Α΄ Λυκείου συμμετείχε τελικά μαζί με άλλες 36 σχολικές ομάδες από όλη τη βόρεια Ελλάδα, τη Ρόδο και την Κρήτη, στην παρουσίαση των μαθητικών εικονικών επιχειρήσεων.
Η διοργάνωση έγινε στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos, στο πλαίσιο του παγκόσμιου προγράμματος Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση 2019» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων / Junior Achievement Greece. Η έκθεση ήταν μια γιορτή για την ομάδα των έφηβων επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης, όπως και για τους περίπου 1.000 άλλους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό συμμαθητές τους, αλλά και μια… βροχή επενδύσεων για τους διοργανωτές κι εκπαιδευτές, που είδαν μέσα από τα μαθητικά περίπτερα να ξεδιπλώνονται δεκάδες πρωτοποριακές ιδέες, οι περισσότερες εκ των οποίων, από αύριο το πρωί, θα μπορούσαν να «τρέχουν» στην τοπική και διεθνή αγορά.
(Φωτ.: facebook / esthesi)
Από τις 37 Μαθητικές Εικονικές Επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έκθεση της Θεσσαλονίκης διακρίθηκαν η ομάδα «Αnt» από το Αρσάκειο Γυμνάσιο Ιωαννίνων με μια εφαρμογή που βοηθά τον καταναλωτή στις ηλεκτρονικές του αγορές, η μαθητική εικονική επιχείρηση «Κρητοβουτιές» από το ΕΠΑΛ Βρυσών Αποκορώνου Χανίων –ένα ατομικό κρητικό σνακ δύο γευστικών συνδυασμών (κριτσίνια με διάφορες γεύσεις μήλου-κανέλας ή γραβιέρας σε συνδυασμό με ντιπ ταχινιού-πετιμεζιού ελιάς -θυμαριού)–, ενώ το τρίτο βραβείο κατέκτησε η Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» «Βreathe ’n’ Drive» από τα Εκπαιδευτήρια Ροδίων Παιδεία, με μια συσκευή αλκοτέστ που συνδέεται με τη μίζα του αυτοκινήτου και αν ο οδηγός έχει ξεπεράσει το επιτρεπτό όριο δεν «ανάβει» η μηχανή.
Η ομάδα του Πειραματικού συμμετείχε με την καινοτόμο εφαρμογή «EsThesi».
Πρόκειται για ένα διπλό λογοπαίγνιο που αντανακλά την ευρηματικότητα όλων των μαθητικών ομάδων, τον ενθουσιασμό τους, το κέφι, τη ζωντάνια, την επινοητικότητά τους, και στην προκειμένη περίπτωση μια σύνθεση με την ονομασία του Thesi, του γνωστού συστήματος στάθμευσης που χρησιμοποιεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Η Esthesi ή «EιςΘέση» είναι σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με μαγνητικούς αισθητήρες οχημάτων στο οδόστρωμα που λειτουργεί ταυτόχρονα ως υποδομή IoΤ (Internet of Things) για δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και δημοτικού φωτισμού εξοικονομώντας ενέργεια και ανθρώπινους πόρους. Η χρέωση γίνεται μέσω κάρτας ή κινητού. Μπορεί να καλύπτει με προτεραιότητα τις διαβάσεις, τις ράμπες ΑΜΕΑ και τις ζώνες φορτοεκφόρτωσης. Οι μαθητές δηλαδή προτείνουν ένα πρωτοποριακό για την τοπική αυτοδιοίκηση οικονομικό μοντέλο, συνδυάζοντας τη στάθμευση με τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (Park & Charge) και την οικονομικότερη διαχείριση του δημοτικού φωτισμού σε επίπεδο φωτιστικού σώματος. Η καινοτομία του είναι η αξιοποίηση του IoT για την επικοινωνία με συσκευές που την υποστηρίζουν, χωρίς να απαιτούνται ξεχωριστές υποδομές. Στόχος της εικονικής επιχείρησης είναι η δημιουργία του πρώτου πειραματικού δρόμου «Έξυπνης πόλης» μπροστά από το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
(Φωτ.: facebook / esthesi)
«Ωστόσο εκείνο που προκάλεσε μεγαλύτερη… αίσθηση είναι η απερίγραπτη επιμονή των μαθητών στη λεπτομέρεια, ο προσεκτικός σχεδιασμός, η διάθεση δημιουργίας και η δυναμική της υπερπήδησης των εμποδίων» λέει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Πληροφορικής – συντονιστής της ομάδας Μάνος Κοσμίδης.
Η ιστορία που κρύβει πίσω της η δημιουργία της συγκεκριμένης εφαρμογής, όπως την παρουσίασαν οι ίδιοι οι μαθητές και ο συντονιστής τους, είναι συναρπαστική καθώς «γεννήθηκε» από έναν ξεχασμένο σχολικό πίνακα της προηγούμενης μαθητικής ώρας που δεν σβήστηκε. Κάποιος από τους μαθητές του Γυμνασίου είχε αναφερθεί την προηγούμενη ώρα σε έναν in-ground αισθητήρα οχημάτων. Όταν οι μαθητές της Α΄ Λυκείου μπήκαν στην αίθουσα, ο πίνακας δεν είχε σβηστεί κι έγραφε «wifi in-ground vehicle detector». Έτσι ξεκίνησε μια κουβέντα μέσα στην τάξη για δίκτυα και smartcity που κατέληξε στην… EsThesi.
Η ομάδα κατέθεσε την ιδέα τον Νοέμβριο. Στα μέσα Δεκεμβρίου, τα μέλη της την προσάρμοσαν στο Park & Charge. Πραγματοποίησαν έρευνα αγοράς, προώθησαν ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια στους κατοίκους στα δημοτικά διαμερίσματα για το σύστημα Thesi. Τον Ιανουάριο πήραν συνεντεύξεις από τους εμπλεκόμενους, τη Δημοτική Αστυνομία, από τις εταιρείες-δημιουργούς του Thesi, από τον αντιδήμαρχο. Αναζήτησαν χρηματοδότηση της ιδέας μέσα από ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα (URBACT, Urban Innovative Actions, Cutler κ.ά.). Συναντήθηκαν με εκπρόσωπο πολυεθνικής για να τους φτιάξει τη μονάδα αναγνώρισης και παρέλαβαν το προϊόν τους λίγες μέρες πριν από το διαγωνισμό.
(Φωτ.: facebook / esthesi)
Είχαν στείλει αιτήματα χορηγίας σε όσες εταιρείες ενέργειας, ηλεκτρολογικού εξοπλισμού και αντιπροσώπων αυτοκινήτων μπορούσαν να τους στηρίξουν. Μία από αυτές βρίσκει την ιδέα πρωτοποριακή και γίνεται χορηγός. Μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας από την Πάτρα τούς διαθέτει τους αισθητήρες. Τους παραχωρεί την υποδομή δικτύωσης, ενώ μια άλλη τους παραχωρεί κατάλληλο server για να αποκτήσουν δικό τους σύστημα διαχείρισης συσκευών ΙοΤ. Την περασμένη Πέμπτη παρέλαβαν και φωτιστικό δρόμου για την έκθεση, τον ταχυφορτιστή αυτοκινήτου από εξειδικευμένη εταιρεία και μια ακόμη εταιρεία –όπου εργάζεται η μητέρα μαθητή της ομάδας– έστησε το περίπτερό τους, αναλαμβάνοντας τα εκτυπωτικά.
«Μπορεί να μην διακριθήκαμε την Παρασκευή, αλλά αυτό μας πεισμώνει για τον πρωταρχικό μας στόχο. Να είμαστε μέσα στις 10 καλύτερες μαθητικές εικονικές επιχειρήσεις» λένε τα μέλη της ομάδας.
«Όταν έρθει η στιγμή θα κάνουμε τα δικά μας επιχειρηματικά βήματα και θα αξιοποιήσουμε αυτήν τη σπουδαία εμπειρία. Με τη συμμετοχή μας τώρα προωθούμε την ιδέα της ηλεκτροκίνησης, την αξιοποίηση της τεχνολογίας προς όφελος της καθημερινότητας των πολιτών, και φυσικά της εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας. Είναι μια ευκαιρία που θα εκμεταλλευτούμε στη ζωή μας» ανέφερε στο AΠΕ-ΜΠΕ ο μαθητής Σωτήρης-Χαράλαμπος Διαμαντούδης, υπεύθυνος marketing της νεοφυούς μαθητικής εικονικής επιχείρησης.
Οι Μαθητικές Εμπορικές Εκθέσεις του προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση 2019» είναι πανηγυρικές, καθώς εορτάζονται τα 100 χρόνια του παγκόσμιου οργανισμού Junior Achievement Worldwide (παράρτημα του οποίου το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece). Για πρώτη φορά φέτος το πρόγραμμα έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου. Σε λίγες ημέρες θα ακολουθήσει η έκθεση της Αθήνας, όπου θα συμμετέχουν εικονικές επιχειρήσεις από σχολεία της νότιας Ελλάδας. Τον Μάιο, μια κριτική επιτροπή θα αναδείξει τις 10 καλύτερες Μαθητικές «Εικονικές Επιχειρήσεις» της Ελλάδας. Η πρώτη εξ αυτών θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον Πανευρωπαϊκό Τελικό Διαγωνισμό του Junior Achievement Europe 2019 –συμμετέχουν 40 χώρες– που θα πραγματοποιηθεί στη Λιλ της Γαλλίας.
- Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Θανάσης Τσίγγανας.