Για πολλούς, ο κόσμος έχει γίνει πλέον ένα… παγκόσμιο χωριό, αλλά αυτό δεν έχει καταστήσει ευκολότερο για τα παιδιά της τρίτης και τέταρτης γενιάς της διασποράς να μιλούν άπταιστα ελληνικά. Αν μη τι άλλο, οι δεσμοί με την πατρίδα χαλαρώνουν σταδιακά, καθώς όλο και περισσότεροι νέοι και παιδιά ενδιαφέρονται λιγότερο για τη διατήρηση της κληρονομιάς τους, πόσο μάλλον για τη μητρική τους γλώσσα.
Παρόλα αυτά, στο Δημοτικό σχολείο του Πρέστον (μια πόλη βόρεια της Αδελαΐδας), μπορείτε να δείτε τους μικρούς Κινέζους να χορεύουν ακούγοντας ελληνικούς στίχους στα τραγούδια του Νότη Σφακιανάκη και παιδιά από την Ινδία να χορεύουν με ελληνικά τραγούδια στους διαδρόμους του σχολείου.
Όλο αυτό το μαθητικό «πάντρεμα» έγινε χάρη σε μια ενθουσιώδη δασκάλα μουσικής, την Σιμόν (Ασημίνα) Καρανικόλα (γνωστή και ως Thespinis Asimina) από την Αδελαΐδα, που βρήκε έναν πρωτότυπο και πιο εύκολο τρόπο για να κάνει τα παιδιά να μάθουν ελληνικά και μάλιστα να εστιάζουν την προσοχή τους στη γλώσσα παρακολουθώντας YouTube!
Για την Ασημίνα Καρανικόλα, η ιδέα της ενσωμάτωσης βίντεο από το YouTube στη διδασκαλία της συνέβη κατά λάθος. «Ήμουν άρρωστη μια μέρα τον Μάιο του 2018 και η δασκάλα που αναπλήρωσε το κενό μου δεν ήξερε πώς να παρουσιάσει ένα τραγούδι που είχα προετοιμάσει για τα παιδιά. Έτσι ηχογράφησα ένα βίντεο και της το έστειλα», δήλωσε. Όταν επέστρεψε στα καθήκοντά της, έμοιαζε με… ροκ σταρ, αφού οι μαθητές της έλεγαν ότι ήταν πια διάσημη επειδή την είχαν δει στην… τηλεόραση. Και κάπως έτσι ξεκίνησε η ιδέα, συμπληρώνει η Ελληνίδα ομογενής.
«Οι μαθητές μου είναι συχνά μέσα στο YouTube και στο διαδίκτυο παίζοντας παιχνίδια, οπότε σκέφτηκα ότι η δημιουργία βίντεο θα ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για να έχουν πρόσβαση σε γνώσεις έξω από την τάξη» είπε, προσθέτοντας ότι είναι επίσης οπαδός της χρήσης μιας εκπαιδευτικής προσέγγισης με βάση το σώμα και την αναστροφή της μάθησης. Μια νέα παιδαγωγική θεωρία όπου η εκμάθηση στην τάξη είναι αντεστραμμένη. Δηλαδή, οι μαθητές εξοικειώνονται με το μάθημα πριν το διδαχθούν μέσα στην τάξη.
«Σε μερικά από τα μαθήματά μου δεν έχω Έλληνες. Έτσι παρακινώντας τους να δουν το υλικό που είναι σχετικό με τη ζωή τους και να διδάσκονται μέσα από αυτό τα ελληνικά είναι μια μεγάλη πρόκληση», ανέφερε. «Για να εξοικονομήσουμε χρόνο και παράλληλα να τους κάνω να ενθουσιαστούν, δημιουργώ τα βίντεό μου στο YouTube ώστε να τους ψυχαγωγήσω. Τα παιδιά ακούν και έρχονται στην τάξη πιο έτοιμα για να διδαχθούν την ύλη τους», συμπλήρωσε.
«Ανέκαθεν είχα μέσα μου ισχυρό το ελληνικό στοιχείο», υπογράμμισε η Ασ. Καρανικόλα, που έχει ρίζες από τη Μακεδονία και τον Πόντο από την πλευρά του πατέρα της και από τη Χίο από την πλευρά της μητέρας της.
Και δεν είναι μόνο οι μαθητές που διασκεδάζουν. Και οι γονείς απολαμβάνουν τα βίντεο, ενώ το ακροατήριό της συνεχώς αυξάνεται στο YouTube. Κάθε βίντεο γίνεται λίγο πιο περίτεχνο από το προηγούμενο. Η αναπαραγωγή ρόλων έχει μπει για τα καλά στο πρωτοποριακό μάθημα της Ελληνοαυστραλέζας. Η ίδια φτιάχνει διάφορους χαρακτήρες (πχ. αστυνομικός, γιαγιά, κ.ά) και όπως επισημαίνει αυτή η μέθοδος διδασκαλίας δεν θα ήταν αποτελεσματική αν δεν ήταν παθιασμένη με αυτό αυτό που κάνει.
Εκείνη, όταν ήταν μικρή ονειρευόταν να γίνει επαγγελματίας μουσικός ή τραγουδίστρια και επηρεάστηκε καλλιτεχνικά από την Ελευθερία Αρβανιτάκη και την Μελίνα Κανά. «Η διδασκαλία συνέβη κατά λάθος, αλλά υποθέτω ότι έκανα αυτό που ήθελα να κάνω, και εξακολουθώ να το εκτελώ, αλλά με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με αυτό που είχα φανταστεί», λέει χαρακτηριστικά η δασκάλα που άνοιξε το δρόμο στους μαθητές της για να συνδυάσουν τη διασκέδαση με την αγάπη της ίδιας για την ελληνική κουλτούρα, τη μουσική και ειδικότερα τη γλώσσα.
- Πηγή: neoskosmos.com