Η φιλοσοφία στην Αρχαιότητα ήταν καθημερινή ενασχόληση για τους Έλληνες. Οι πολίτες της Αθήνας συναντιόντουσαν στην αγορά όπου αντάλλασσαν τις απόψεις τους, συζητώντας ζητήματα που ακόμη και σήμερα απασχολούν τη σκέψη μας. Ο Πλάτωνας μέσω των μύθων έθεσε παγκόσμια ερωτήματα για τη φύση του ανθρώπου. Ένα παράδειγμα συναντάμε στο δεύτερο βιβλίο της **Πολιτείας**, όπου στο μύθο «Το δαχτυλίδι του Γύγη» τίθεται το μεγαλειώδες ερώτημα:
Αν ήμαστε αόρατοι και δεν αντιμετωπίζαμε τις συνέπειες των πράξεών μας, θα συμπεριφερόμασταν με τον ίδιο τρόπο; Με άλλα λόγια, είμαστε δίκαιοι και ηθικοί επειδή το έχουμε επιλέξει ή λόγω του φόβου μας για τιμωρία;
Ο μύθος έχει ως εξής: Ο Γύγης, ένας βοσκός που δούλευε στον βασιλιά της Λυδίας, έβοσκε το κοπάδι του όταν ένας σεισμός ράγισε το έδαφος. Σαστισμένος, πλησίασε να δει το ρήγμα που δημιουργήθηκε και ανακάλυψε ένα χάλκινο άλογο, μέσα στο οποίο ήταν ένας νεκρός μεγαλύτερος από άνθρωπο, ο οποίος φορούσε στο χέρι του ένα χρυσό δαχτυλίδι. Ο Γύγης το πήρε, το φόρεσε και επέστρεψε στην παρέα των βοσκών. Καθισμένος με τους άλλους, άρχισε να παίζει με το δαχτυλίδι, γυρνώντας το δέσιμο στην παλάμη του, όταν συνειδητοποίησε ότι αυτό τον έκανε αόρατο και οι άλλοι μιλούσαν σαν να μην ήταν παρών. Στρέφοντάς το πάλι προς τα έξω γινόταν ορατός. Ο μύθος συνεχίζεται με τον Γύγη να πηγαίνει στον βασιλιά, να παίρνει τη γυναίκα του με το μέρος του και να σκοτώνουν τον βασιλιά μαζί.
Ο Πλάτων μάς καλεί να στοχαστούμε τη φύση της δικαιοσύνης. Πολύ περισσότερο, όμως, μας δίνει απόλυτη ελευθερία στις πράξεις μας. Δεν πρόκειται να υπάρξει τιμωρία, δεν θα μας δει κανείς ούτε θα μας κρίνει ό,τι και αν αποφασίσουμε να πράξουμε. Αν είχαμε δύο τέτοια δαχτυλίδια, αναρωτιέται ο Πλάτων και δίναμε το ένα σ’ έναν δίκαιο άνθρωπο και το άλλο σ’ έναν άδικο θα συμπεριφέρονταν διαφορετικά;
Όταν ο άνθρωπος νιώσει απόλυτα ελεύθερος θα θέλει να δοκιμάσει τα όριά του, να ξεπεράσει τους περιορισμούς που τίθενται από την κοινωνία. Δεν χρειάζεται να κερδίσει το ΛΟΤTΟ ούτε να περιμένει τα Χριστούγεννα για να πάει ένα ταξίδι. Μπορεί να έχει ό,τι θέλει εδώ και τώρα.
Είναι ενδιαφέρον να θέσουμε το ίδιο ερώτημα στα παιδιά, αφού πρώτα αφηγηθούμε τον μύθο. Ακούγοντάς τον, ήδη αρχίζουν και βρίσκουν την ιδέα δελεαστική. Αν είχες ένα δαχτυλίδι που σε έκανε αόρατο τι θα έκανες; Η πρώτη σκέψη ενός παιδιού θα είναι να ξεσηκώσει το κατάστημα των παιχνιδιών, να μάθει από πριν τα θέματα των διαγωνισμάτων στο σχολείο, να φάει όσα γλυκά θέλει χωρίς να ρωτήσει, ακόμη και να εκδικηθεί τον φίλο που τον αδίκησε.
Γιατί σκεφτόμαστε εγωιστικά όταν μπορούμε να παρακάμψουμε τους ηθικούς φραγμούς;
Και εδώ εισέρχεται ο ρόλος της Φιλοσοφίας για Παιδιά. Το αρχικό ερώτημα δεν είναι πλέον αρκετό. Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, θα πρέπει να αναλογιστούμε τι θα γινόταν αν όλοι ήμασταν κάτοχοι του δαχτυλιδιού. Γιατί συμπεριφερόμαστε με γνώμονα το δικό μας συμφέρον και όχι το γενικό καλό; Γιατί η πρώτη μας σκέψη είναι να αδικήσουμε και όχι να βοηθήσουμε τους άλλους; Τελικά, υπάρχει διαφορά μεταξύ του δίκαιου και του άδικου χωρίς ανταμοιβή και τιμωρία;
Και όμως. Υπάρχει το γενικότερο καλό που υπερβαίνει εαυτούς, που αδυνατεί να πράξει την αδικία είτε είναι σε θέση είτε όχι, που αντιστέκεται στην ανισότητα, την προκατάληψη και τη μεροληψία. Αυτό είναι κάτι που διδάσκεται σε νεαρή ηλικία, χωρίς να έχει ανταμοιβή ο μαθητής. Γιατί ακόμη και η θετική συμπεριφορά είναι ένα ήθος, μια συνήθεια που με τα χρόνια δυναμώνει και οδηγεί στην ευδαιμονία των παιδιών, των πολιτών του μέλλοντος. Σε μια δίκαιη κοινωνία που θα ζήλευαν όλοι.
Δρ Έλσα Νικολαΐδου
Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο σχολείο Med High
- Πηγή: philenews.com