Πριν από λίγα 24ωρα οι ΗΠΑ, μέσω της πρεσβείας τους στην Άγκυρα, ανακοίνωσαν πως προσφέρουν χρηματική αμοιβή ύψους έως και 5 εκατομμυρίων δολαρίων για πληροφορίες «που θα οδηγήσουν στον εντοπισμό» τριών υψηλόβαθμων στελεχών του Εργατικού Κόμματος Κουρδιστάν (PKK). Μεταξύ αυτών είναι και ο Μουράτ Καραγιλάν, ο ουσιαστικός αντικαταστάτης του Οτζαλάν και de facto αρχηγός του κουρδικού απελευθερωτικού κινήματος.
Ο Κούρδος στρατιωτικός ηγέτης, είναι ένας εκ της ηγετικής ομάδας που διοικεί το PKK από τη σύλληψη του Αμπντουλάχ Οτζαλάν μέχρι και σήμερα.
Πριν από μερικά χρόνια οι εκδόσεις «Ινφογνώμων» εξέδωσαν το μεγάλης στρατηγικής και πολιτικής αξίας βιβλίο του Μουράτ Καραγιλάν, με τίτλο: Η ανατομία του πολέμου στο Κουρδιστάν. Το βιβλίο του Κούρδου ηγέτη καταγράφει την πορεία και την εξέλιξη του Κουρδικού ζητήματος στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, καταδεικνύει την ιστορική αδικία σε βάρος του κουρδικού λαού, αλλά κυρίως αποτελεί μία καθαρή ματιά στην ευρύτερη στρατιωτική και γεωπολιτική στρατηγική του κουρδικού απελευθερωτικού κινήματος και των ηγετών του. Στις σελίδες του βιβλίου ο Καραγιλάν αναφέρεται στον τρόπο που μάχεται ο Κούρδος αντάρτης αλλά και στο πώς αποφασίστηκε η συμμετοχή των γυναικών στον πόλεμο. Ακολουθούν τα σχετικά αποσπάσματα:
Το βιβλίο με τίτλο «Η ανατομία του πολέμου στο Κουρδιστάν» των εκδόσεων Ινφογνώμων
Τα προβλήματα στην εξέλιξη του αντάρτη που θα μας οδηγήσει στη νίκη
Ένας Κούρδος που δεν έχει επηρεαστεί από την αποικιοκρατία είναι καλός μαχητής και το αντάρτικο επωφελήθηκε αρκετά απ’ αυτό. Μάλιστα, πολλοί αντάρτες που αντλούσαν την καταγωγή τους από χωριά, αντιστάθηκαν και αγωνίστηκαν με μεγάλη αυτοθυσία στις πιο δύσκολες συνθήκες του πολέμου και επιτέθηκαν στον εχθρό χωρίς το παραμικρό ίχνος φόβου. Από αυτήν τη σκοπιά δεν μπορούμε να πούμε ότι τα χαρακτηριστικά και η μαχητικότητα του εξεγερμένου Κούρδου χωρικού είναι εξ ολοκλήρου αρνητικά. Αυτό που πρέπει να ξεπεράσουμε είναι ο τρόπος και η γενική προσέγγιση που έχει για τον πόλεμο και για τη νίκη ο εξεγερμένος Κούρδος. Όποιος ξεπεράσει αυτήν την παράδοση, είτε είναι από πόλη είτε από την ύπαιθρο, θα ενσωματωθεί στη σωστή γραμμή.
Ο τρόπος με τον οποίο μάχεται παραδοσιακά ο εξεγερμένος Κούρδος χωρικός, βασίζεται πιο πολύ στον αγώνα από σταθερές θέσεις και στις μάχες σώμα με σώμα.
Είναι ένας απλοποιημένος πόλεμος που γίνεται με το φεουδαρχικό σκεπτικό και δεν επιτρέπει στην πολεμική τακτική να εμπλουτιστεί. Και αφού δεν υπάρχει πλούτος, δεν υπάρχει η διεύρυνση και η νίκη. Υπάρχει αντίσταση, υπάρχει γενναία συμμετοχή στη μάχη, αλλά δεν υπάρχει νίκη. Η βάση αυτού του συστήματος είναι η εξέγερση, η αντίσταση, αλλά δεν υπάρχει η νίκη, και αυτό είναι το πιο βασικό πρόβλημα.
Μέλη των YPG στην συριακή πόλη Τελ Αμπιάντ (φωτ. αρχείου: EPA / Sedat Suna)
Το ΡΚΚ είναι ένα κίνημα που θέλει να δημιουργήσει τον αντάρτη της νίκης και το νικηφόρο αντάρτικο. Ξεκίνησε με αυτό το στοίχημα, να γίνει ένα κίνημα που θα κάνει τους αντάρτες της νίκης, ένα κίνημα που θα δημιουργήσει τους διοικητές της νίκης. Είναι ένα κίνημα με ευρείς ορίζοντες, που θέλει να αναπτύξει έναν αγώνα σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, για να γίνει ελπίδα όχι μόνο για τους Κούρδους, αλλά για όλους τους κατατρεγμένους λαούς της περιοχής. Ο βασικότερος λόγος που το ΡΚΚ δεν μπόρεσε να δημιουργήσει τον αντάρτη και τον διοικητή της νίκης, ήταν οι ψυχολογικοί παράγοντες, που λειτουργούσαν ως οπισθέλκουσα στις προσπάθειες που κατέβαλε η Ηγεσία.
Η γυναίκα σαν μια αναξιοποίητη δύναμη για το απελευθερωτικό κίνημα
Η Ηγεσία έδινε πάντα μάχη για να βοηθήσει τα στελέχη να απαλλαγούν από τις ιδιότητες της κοινωνίας και του κυρίαρχου καπιταλιστικού συστήματος και να τους μετατρέψει σε αντάρτες, αυτόνομους και με ψυχολογία νικητή. Από την άλλη πλευρά, τα στελέχη βίωναν τις παλιές κοινωνικές επιδράσεις με όλη τους τη βαρύτητα και επέμεναν σε οπισθοδρομικές συμπεριφορές. Εξ αιτίας αυτής της κατάστασης ήταν αναγκασμένη η Ηγεσία να ασχολείται συνεχώς με τα στελέχη. Αυτός είναι και ο γόρδιος δεσμός που θέλει να λύσει η Ηγεσία.
Όλη η προσπάθεια της Ηγεσίας επικεντρώνεται στο να δημιουργηθεί μια προσωπικότητα που θα ξεπεράσει τον εαυτό της, και ήθελε να το επιτύχει ξεκινώντας από την πιο αδύναμη προσωπικότητα που υπήρχε στην κοινωνία.
Επειδή η Ηγεσία πιστεύει στην αρχή του να μετατρέψουμε την αδυναμία σε πλεονέκτημα και ισχύ, έδωσε μια αδιάκοπη μάχη γι’ αυτό χωρίς να κουράζεται και να το βάζει κάτω. Αυτός είναι και ο λόγος που πήρε απλούς χωρικούς και τους μετέτρεψε σε δυνατούς διοικητές και άτομα άξια να διοικήσουν ολόκληρες μονάδες των ανταρτών.
(Φωτ.: EPA / Sedat Suna)
Αυτός είναι και ο λόγος που η Ηγεσία πήρε γυναίκες, οι οποίες βρίσκονταν στην πιο μειονεκτική θέση στην κοινωνία, και τις μετέτρεψε σε άξιες συντρόφισσες και διοικητές μονάδων ανταρτών, όπως οι ηρωίδες Ζιλάν, Μπεριβάν, Ζελάλ, Μπεριτάν, Σιλάν, Σορχουίν, Βιγιάν, Νουτζάν, Νούντα και Γιλντίζ.
Αυτό που μετέτρεψε τις γυναίκες σε δύναμη, σε πραγματική δύναμη νίκης, ήταν η ολοκληρωμένη φιλοσοφία και ιδεολογία του κινήματός μας. Αν δεν υπήρχε αυτή η πίστη στη φιλοσοφία του Ηγέτη μας, δεν ήταν δυνατόν να αναπτυχθεί αυτή η ισχυρή αντίσταση.
Η Ηγεσία, για να λύσει αυτόν το γόρδιο δεσμό, για να αλλάξει την κλασική προσωπικότητα και θέση του άνδρα και της γυναίκας στην κουρδική κοινωνία, είδε τη γυναίκα σαν μια αναξιοποίητη δύναμη. Για να αλλάξει την αδύναμη κουρδική προσωπικότητα, επιδίωξε να δημιουργήσει συνθήκες που θα απελευθέρωναν τη γυναίκα και θα της έδιναν ρόλο και εξουσία. Η Ηγεσία, εξετάζοντας και αναλύοντας τις κοινωνικές ιδιαιτερότητες και το ρόλο της γυναίκας, έβγαλε το συμπέρασμα ότι η απελευθέρωση της γυναίκας είναι σε θέση να απαλλάξει το γυναικείο φύλο από τη δουλεία, δίνοντας ταυτόχρονα δύναμη και στο ανδρικό φύλο.
Κούρδισσα μαχήτρια πεσμεργκά του YPJ (φωτ.: tatkhabar.com)
Δηλαδή, η Ηγεσία του κόμματος επιχείρησε να απελευθερώσει και να απαλλάξει τον άνδρα από τις παθογένειες της παράδοσης, μέσω της απελευθέρωσης των γυναικών. Γι’ αυτό και πήρε ξεκάθαρα το μέρος των γυναικών στον αγώνα που γινόταν στο εσωτερικό του κόμματος μεταξύ των δυο φύλων, αλλάζοντας τις ισορροπίες, που μέχρι τότε ήταν ξεκάθαρα εις βάρος των γυναικών. Η Ηγεσία στήριξε με επιμονή τις γυναίκες στα πλαίσια των προσπαθειών που γίνονταν για την αλλαγή της προσωπικότητας και δεν θεωρούσε πραγματικά μέλη της οργάνωσης τις γυναίκες εκείνες που δεν συμμετείχαν ξεκάθαρα στον αγώνα εναντίον της ανδροκρατίας και της ηγεμονίας του ανδρικού φύλου.
Η προσπάθεια αυτή για τη χειραφέτηση των γυναικών είχε πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Με την κοινωνική ανατροπή και την ανάδειξη του ρόλου της γυναίκας στην κοινωνία, άλλαξε και ο ρόλος του άνδρα στο Κουρδιστάν.
Οι αλλαγές που έγιναν στο εσωτερικό του κόμματος, επεκτάθηκαν και αναπτύχθηκαν στην ίδια την κοινωνία, με αποτέλεσμα να έχουμε επαναστατικές εξελίξεις.