Την καινοτομία με την οικολογία, και τη φαντασία με την ανταγωνιστικότητα, πάντρεψε ομάδα φοιτητών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που διακρίθηκε σε διεθνή διαγωνισμό για την αγωνιστική μοτοσικλέτα που κατασκεύασε εν μέρει από… ζαχαροκάλαμα και καλαμπόκι. Η ερευνητική-αγωνιστική ομάδα «Panther Racing» του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, αποτελούμενη κυρίως από φοιτητές του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, αλλά και φοιτητές από άλλα τμήματα, κατέκτησε τη 2η θέση ως πρωτοεμφανιζόμενη ομάδα, συμμετέχοντας στον 5o διεθνή φοιτητικό διαγωνισμό κατασκευής αγωνιστικής μοτοσικλέτας «MotoStudent», ο οποίος διεξήχθη από τις 3 έως τις 7 Οκτωβρίου 2018 στην πόλη Αλκανίθ, στην Αραγονία της Ισπανίας.
Καινοτομία της μοτοσικλέτας που παρουσίασε η ομάδα και την ξεχώρισε μεταξύ των 45 ομάδων που συμμετείχαν στο διαγωνισμό ήταν ότι αντικατέστησε όλα τα πλαστικά ή από σύνθετο υλικό μέρη της μοτοσικλέτας με την οποία αγωνίστηκε με ένα βιοδιασπώμενο υλικό, το οποίο αναπτύσσουν τα ίδια τα μέλη της.
Η καινοτομία των υλικών κατασκευής της μοτοσικλέτας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τα μέλη της ομάδας σε διεθνές συνέδριο για το περιβάλλον που πραγματοποιήθηκε στην Κοπεγχάγη, τον Ιούνιο του 2018. Πρόκειται για ένα οικολογικό υλικό που ενσωματώνει ίνες λιναριού, οι οποίες προσδίδουν καλύτερες μηχανικές ιδιότητες σε μήτρα από PLA. Το PLA είναι ένα βιοδιασπώμενο θερμοπλαστικό πολυμερές, βιολογικής προέλευσης (π.χ. από ζαχαροκάλαμα, καλαμπόκι κ.ά.) και έχει χαμηλότερη πυκνότητα σε σχέση με πολυμερή και ρητίνες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή σύνθετων υλικών. Με το καινοτόμο αυτό υλικό, το οποίο είναι ελαφρύτερο ακόμα και από το πολύ ελαφρύ σύνθετο υλικό ανθρακονημάτων, επιτυγχάνονται καλύτερες επιδόσεις τόσο αγωνιστικά όσο και περιβαλλοντικά, ενώ ταυτόχρονα, λόγω της βιολογικής προέλευσης των συστατικών, το κόστος είναι εξαιρετικά μειωμένο.
«Εγώ ήμουν μηχανολόγος μηχανικός, και μαζί με έναν συμφοιτητή μου, τον Αριστείδη Παπαδημητρίου, είχαμε την ιδέα να προχωρήσουμε την ομάδα ώστε να εκπροσωπήσουμε το ΑΠΘ στο διαγωνισμό. Ξεκινήσαμε τον Γενάρη του 2017 και το πρώτο που κάναμε ήταν να δούμε αν υπάρχει επιθυμία και από άλλους συμφοιτητές και κάποιου καθηγητή να μας στηρίξει. Προχωρήσαμε στη σύσταση της ομάδας και καθώς γνωρίζαμε για το διαγωνισμό που θέλαμε να συμμετάσχουμε, πρώτο μας μέλημα ήταν να εξασφαλίσουμε το κόστος της εγγραφής, το οποίο ήλθε από την πρυτανεία του ΑΠΘ», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπεύθυνος του πρότζεκτ, Μιλτιάδης Γιαννιός.
«Προχωρώντας στο καθαρά σχεδιαστικό κομμάτι, για να υλοποιήσουμε την ιδέα μας διαπιστώσαμε ότι το πρότζεκτ ήταν αρκετά σύνθετο, διότι δεν αφορούσε μόνο το καθαρά μηχανολογικό, την κατασκευή, αλλά υπήρχε το κομμάτι της εκβιομηχανοποίησης, που έπρεπε να παρουσιάσουμε business plan, φυσικά να βρούμε χορηγίες για να καλύψουμε το κόστος κατασκευής, επομένως η ομάδα δεν πλαισιώθηκε μόνο από μηχανολόγους μηχανικούς, αλλά έχουμε φοιτητές από το οικονομικό τμήμα, από τους πολιτικούς μηχανικούς, από διάφορες σχολές πληροφορικής κ.ά. Βασιστήκαμε σε γνώσεις που αποκτήσαμε μέσα στη Σχολή –δεν έπρεπε να βγούμε και πολύ από αυτές–, κάναμε κάποια έρευνα, μας στήριξαν εταιρείες οι οποίες βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη. Αυτός είναι και ο λόγος που καταφέραμε να το υλοποιήσουμε και από τα σχέδια φτάσαμε στην περίοδο της κατασκευής και εκπροσωπήσαμε για πρώτη φορά το ΑΠΘ στον συγκεκριμένο διαγωνισμό», εξήγησε ο Μ. Γιαννιός.
Η ομάδα του ΑΠΘ έλαβε στον ίδιο διαγωνισμό και άλλες θέσεις: τη 19η στη γενική κατάταξη ανάμεσα στις 45 ομάδες που συμμετείχαν συνολικά, την 8η θέση στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού (MS1), την 4η θέση στην ενότητα «Technological Innovation Project», την 9η στην ενότητα «Business Project», τη 16η στην ενότητα «Design Project», την 22η στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού (MS2) και τη 2η στην ενότητα «Brake Test». Στον αγώνα ταχύτητας η μοτοσικλέτα της ομάδας τερμάτισε στη 19η θέση. Επιστημονικά υπεύθυνος της ομάδας είναι ο δρ Γιώργος Περκουλίδης από το Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ) στο Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
Ο διαγωνισμός διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια από τη Moto Engineering Foundation (MEF) και την TechnoPark Motorland, και συνιστά μια επίσημα αναγνωρισμένη διοργάνωση της International Motorcycling Federation (Fédération Internationale de Motocyclisme, FIM), η οποία αποτελεί το παγκόσμιο διοικητικό σώμα των αγώνων μοτοσικλέτας.
- Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Σ.Α.
- Φωτογραφίες: facebook / PantherAUTh.