Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι φτιάχτηκε πριν από περίπου 2.200 χρόνια γι’ αυτό και μιλούν για μια σπάνια ένδειξη της ελληνιστικής επιρροής στην Ιερουσαλήμ. Το χρυσό σκουλαρίκι (ενώτιο) που έχει μήκος 4 εκ., είναι στρογγυλό και η μία του άκρη αναπαριστά το κεφάλι μάλλον ενός κριαριού βρέθηκε τον Οκτώβριο του 2017 έξω από την Παλαιά Πόλη, στον αρχαιολογικό χώρο που αποκαλείται Πόλη του Δαυίδ και βρίσκεται περίπου 200 μέτρα νοτίως του Όρους του Ναού.
Αν και η ανακάλυψη δεν είναι… φρέσκια, εντούτοις δεν είχε παρουσιαστεί στον Τύπο.
Σύμφωνα με την Ισραηλινή Υπηρεσία Αρχαιοτήτων, το σκουλαρίκι έχει φτιαχτεί με τεχνική που ανήκει στην πρώιμη ελληνιστική περίοδο (τέλη 3ου, αρχές 2ου αι. π.Χ.). Πρόκειται για μια περίοδο από την κατάκτηση της Ιερουσαλήμ από τον Μέγα Αλέξανδρο μέχρι και την εβραϊκή επανάσταση εναντίον των παγανιστών που αφηγούνται τα βιβλία των Μακκαβαίων στη Βίβλο.
«Είναι η πρώτη φορά που κάποιος βρίσκει ένα χρυσό ενώτιο από την ελληνιστική εποχή στην Ιερουσαλήμ», τονίζει ο καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ Γιουβάλ Γκαντό. Ακόμα εξηγεί ότι η Ιερουσαλήμ αυτής της περιόδου παραμένει άγνωστη και ότι η πόλη θεωρούνταν ανέκαθεν πολύ συντηρητική με κύριο χαρακτηριστικό ότι δεν άφηνε να μπουν αντικείμενα από τον έξω κόσμο. Συνεπώς, το σκουλαρίκι είναι μια μεγάλη έκπληξη για τους αρχαιολόγους που θεωρούν ότι πλέον ανοίγει μια συζήτηση για τη σύσταση του πληθυσμού εκείνη την εποχή.
Το κόσμημα που βρέθηκε θα μπορούσε να ανήκει σε άνδρα ή γυναίκα, και μια εκτίμηση είναι ότι ο ιδιοκτήτης του μπορεί να ήταν Έλληνας της Ιερουσαλήμ ή εξελληνισμένος εβραίος. Η ποιότητά του και το γεγονός ότι εντοπίστηκε εκεί όπου υψωνόταν το εβραϊκός ναός της Ιερουσαλήμ που καταστράφηκε το 70 από τους Ρωμαίους συνηγορούν στην υπόθεση ότι όποιος φορούσε το συγκεκριμένο σκουλαρίκι ήταν εύπορος και ανήκε στην ανώτερη τάξη.
(Φωτ.: EPA / Abir Sultan)
Οι ανασκαφές που γίνονται από τους Ισραηλινούς στην Πόλη του Δαυίδ θεωρούνται αμφιλεγόμενες μιας και πραγματοποιούνται στις αραβικές συνοικίες στην ανατολική Ιερουσαλήμ από την εθνικιστική οργάνωση Elad. Οι αρχαιολόγοι, πάντως, αμφισβητούν ότι η αρχαία πόλη είχε οικοδομηθεί από τον βασιλιά Δαυίδ.