Ακριβώς 20 χρόνια, 228 ντοκιμαντέρ και 18 βραβεία. Αυτό είναι σε αριθμούς το επετειακό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, που σηκώνει αυλαία στις 2 Μαρτίου. Συνολικά 180 ντοκιμαντέρ μεγάλου και μικρού μήκους θα προβάλλονται για τις επόμενες 10 ημέρες, στις… κλασικές αίθουσες «Ολύμπιον και «Παύλος Ζάννας» αλλά και σε χώρους των Δήμων Καλαμαριάς και Παύλου Μελά, όπως ανακοίνωσε η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό.
Ταινία έναρξης είναι το ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά Πρόσωπα & Ιστορίες, που σκηνοθέτησε μαζί με τον εικαστικό JR και είναι υποψήφιο για Όσκαρ. Η αυλαία θα πέσει στις 11 Μαρτίου με το εμβληματικό «Σχετικά με τη Νίκαια» του Ζαν Βιγκό (1930).
Το διαγωνιστικό τμήμα, από όπου θα «προκύψει» ο φετινός Χρυσός Αλέξανδρος, έχει 10 μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ, τα οποία είναι η πρώτη ή η δεύτερη δουλειά νέων και υποσχόμενων δημιουργών, φιλμ που επελέγησαν με πυξίδα ένα από τα σημαντικότερα μυθιστορήματα του 20ού αιώνα, το Ζωή, οδηγίες χρήσεως του Ζορζ Περέκ.
Μάλιστα ανάμεσα σε αυτά υπάρχουν και δύο ελληνικά ντοκιμαντέρ, το Obscuro Barroco της Ευαγγελίας Κρανιώτη, το οποίο πριν από λίγες ημέρες απέσπασε το βραβείο επιτροπής Teddy στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, αλλά και το Στο σώμα της του Ζαχαρία Μαυροειδή. Το δεύτερο μάλιστα καταγράφει ένα ξεχωριστό ελληνικό έθιμο, κατά το οποίο κάθε χρόνο στις 31 Ιουλίου προσκυνητές εγκαταλείπουν τα σπίτια τους για να εγκατασταθούν επί δύο εβδομάδες στα κελιά της Μονής της Κοίμησης, στο νότιο άκρο της Θηρασιάς.
Για τη Γενοκτονία των Ποντίων και των Αρμενίων
Δύο από τα ντοκιμαντέρ που ξεχωρίζουν στο πρόγραμμα είναι το Intent to destroy του Τζο Μπέρλιντζερ. Βρίσκεται στη θεαματική «Μνήμη και Ιστορία» και σε αυτό ο κινηματογραφιστής εξερευνά τη συγκάλυψη των ιστορικών γεγονότων και την πολιτισμική καταστολή που μεθόδευσε το τουρκικό κράτος. Αποκαλύπτοντας τη λογοκρισία του Χόλιγουντ στις σκηνές μαζικών εκτελέσεων υπογραμμίζει τη σημασία που έχει η ολοκλήρωση μιας ταινίας υψηλού προϋπολογισμού και ιστορικής σημασίας σε ένα περιβάλλον καταπίεσης και υπό την απειλή αντιποίνων.
Στη Θεσσαλονίκη θα γίνει η παγκόσμια πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ του Γιώργου Δεμίρ Πόντος: Μνήμες στην ομίχλη του παρελθόντος. Το φιλμ βρίσκεται στην κατηγορία «Ντοκιμαντέρ για την ιστορική μνήμη». «Σε σύγκριση με τη Γενοκτονία των Αρμενίων, το Ποντιακό Ζήτημα δεν απασχόλησε τόσο πολύ τη διεθνή κοινότητα. Ακολουθώντας τα ίχνη ενός λαού που εκδιώχτηκε από τους γενέθλιους τόπους του, το ντοκιμαντέρ στοχεύει να συνεισφέρει στην προσπάθεια της Τουρκίας να συμφιλιωθεί με το ιστορικό της παρελθόν», αναφέρεται στην περιγραφή.
Θεματικές
Ο ρόλος της παγκόσμιας κοινωνίας, η πολιτική ταυτότητα, η μνήμη, το περιβάλλον, οι τέχνες, το φαγητό, η μουσική είναι μερικές από τις θεματικές γύρω από τις οποίες περιστρέφονται τα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν. Ανάμεσα σε αυτά το Φέιθφουλ, που σκηνοθέτησε η Γαλλίδα ηθοποιός Σαντρίν Μπονέρ με θέμα τη ζωή της Μαριάν Φέιθφουλ, και το Filmworker του Τόνι Ζιέρα, το οποίο αναφέρεται στον ιδιοφυή σκηνοθέτη Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Ο Τζον Άλπερτ στο «Cuba And The Cameraman»
Από την ενότητα «Φαγητό» ξεχωρίζει η δουλειά του Μαρκ Πίρσελ The End of meat στην οποία αναλύονται οι συνέπειες της κατανάλωσης κρέατος και το κίνημα της χορτοφαγίας. Στη θεματική «Μνήμη και Ιστορία» ενδιαφέρον παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ του Τζον Άλπερτ Cuba and the cameraman, με θέμα την πολυτάραχη ιστορία της Κούβας, ενώ στο αφιέρωμα «Θαυμαστός καινούργιος κόσμος» έχει συμπεριληφθεί το ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ Cyborgs among us του Ραφέλ Ντουράντ Τόρεντ, το οποίο παρουσιάζει τα πλάσματα που συνδυάζουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά με τεχνολογικά επιτεύγματα.
Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα υπάρξει ένα μεγάλο αφιέρωμα στην ελληνικής καταγωγής Γαλλίδα σκηνοθέτρια Ανιές Βαρντά. Η carte blanche (λευκή κάρτα) έχει δοθεί στην «ιέρεια» του ανεξάρτητου σινεμά Σάρα Ντράιβερ, η οποία θα παρουσιάσει αγαπημένα ντοκιμαντέρ της.
- Δείτε ΕΔΩ τα 53 μεγάλου μήκους και τα 25 μικρού μήκους ελληνικά ντοκιμαντέρ, και ΕΔΩ τη λίστα όλων των φιλμ. Περισσότερες πληροφορίες, καθώς και το πρόγραμμα των προβολών, στο www2.filmfestival.gr.