Μετά από αρκετές ημέρες παραμονής μακριά από το στόχο «Σουπιά» στο οικόπεδο 3 της κυπριακής ΑΟΖ, το Saipem 12000 της ιταλικής ΕΝΙ σήκωσε άγκυρα και κατευθύνεται προς τα δυτικά με τελικό προορισμό το Μαρόκο όπου θα διενεργήσει έρευνες. Το βράδυ της Πέμπτης έληξε η ισχύς της πρώτης τουρκικής Navtex η οποία μπλόκαρε το πλωτό γεωτρύπανο, και αμέσως τέθηκε σε ισχύ η δεύτερη που δεσμεύει παρανόμως ακριβώς την ίδια περιοχή για στρατιωτικές ασκήσεις μέχρι τις 10 Μαρτίου.
Κυπριακά ΜΜΕ μεταδίδουν ότι σήμερα το πρωί τουρκική φρεγάτα προσπάθησε να συγκρουστεί με το γεωτρύπανο το οποίο είχε καταφέρει να φτάσει κοντά στο στόχο «Σουπιά», στα όρια της Navtex.
Σύμφωνα με το sigmalive.com, τα τουρκικά πολεμικά απείλησαν να βυθίσουν το Saipem 12000 εάν συνέχιζε την πορεία του. Κοντά του βρίσκονταν πέντε πλοία, ένα εκ των οποίων προσπάθησε να το παρεμποδίσει. Η σύγκρουση αποφεύχθηκε χάρη στους ελιγμούς του πλοιάρχου του ιταλικού πλοίου. Το συμβάν επιβεβαίωσε ο αναπληρωτής κυβερνητικός εκπρόσωπος Βίκτωρας Παπαδόπουλος. «Το επεισόδιο ήταν ίδιο με την προηγούμενη φορά. Πρόκειται για αναβολή της συγκεκριμένης γεώτρησης όχι των ενεργειακών σχεδιασμών της Λευκωσίας», τόνισε.
Η αποχώρηση του γεωτρύπανου (η οποία είχε προαναγγελθεί καθώς η εταιρεία θεωρεί ότι είναι ασύμφορο να παραμένει ακινητοποιημένο στην κυπριακή ΑΟΖ), αλλά κυρίως το σοβαρό περιστατικό με το Πολεμικό Ναυτικό της Τουρκίας, έρχονται σε μία μέρα με ιδιαίτερη σημασία καθώς διεξάγεται στις Βρυξέλλες η άτυπη Σύνοδος Κορυφής. Και στο περιθώριο της αλλά και κατά τη διάρκεια της ο Νίκος Αναστασιάδης αναμένεται να ενημερώσει τους Ευρωπαίους εταίρους για τις προκλήσεις της Άγκυρας.
Και στις 9 Φεβρουαρίου αποφεύχθηκε σύγκρουση
Την ίδια ώρα, το Doğan, επικαλούμενο διπλωματικές πηγές, αποκαλύπτει το διάλογο που είχαν μέσω ασυρμάτου το βράδυ της 9ης Φεβρουαρίου ο καπετάνιος του τουρκικού πολεμικού με τον καπετάνιο του Saipem 12000.
Το τουρκικό πρακτορείο αναφέρει ότι παραλίγο να υπάρξει σύγκρουση· «φύγετε από μπροστά μας διαφορετικά θα βουλιάξουμε μαζί», φέρεται να είπε ο καπετάνιος του γεωτρύπανου, την ώρα που ο Τούρκος καπετάνιος δήλωνε ότι δεν μπορούσε να αλλάξει ούτε την ταχύτητα ούτε τη ρότα. Τελικά το γεωτρύπανο ήταν αυτό που άλλαξε ρότα και απομακρύνθηκε από την περιοχή.