Τραγικά γεγονότα σημάδεψαν την Κύπρο κατά καιρούς τον πιο καλοκαιρινό μήνα, τον Αύγουστο. Σε αυτά τα γεγονότα χάθηκαν δεκάδες ψυχές, άδικα. Στις 8 Αυγούστου 1964, στις 14 Αυγούστου 1974 και 2005, στις 19 Αυγούστου 2005.
Η μνήμη παραμένει άσβεστη όσα χρόνια και αν περάσουν.
8 Αυγούστου 1964 – Τα γεγονότα της Τηλλυρίας
Στις 8 και 9 Αυγούστου του 1964 τουρκικά αεροπλάνα άρχισαν να βομβαρδίζουν ανηλεώς κατοικημένες περιοχές στην Τηλλυρία χωρίς να διστάσουν να πλήξουν με βόμβες ναπάλμ ακόμα και το νοσοκομείο του Παχύαμμου. Στόχος των Τούρκων ήταν να ωθήσουν τους Τουρκοκύπριους σε ένοπλη σύρραξη με τους Ελληνοκύπριους. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες της Εθνικής Φρουράς να αποσοβήσει τον κίνδυνο αυτό, η Τουρκία επενέβη στρατιωτικά, μέσω της πολεμικής της αεροπορίας, και βομβάρδισε ανελέητα ολόκληρη την περιοχή, από τον Ξερό μέχρι τον Πύργο.
Παρά τη σθεναρή αντίσταση των κατοίκων και των στρατιωτών, περισσότεροι από 50 Ελληνοκύπριοι, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονταν και αρκετοί άμαχοι, βρήκαν τραγικό θάνατο, κτυπημένοι από τις βόμβες ναπάλμ και τα τουρκικά πολυβόλα, ενώ εκατοντάδες ήταν οι τραυματίες. Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ διέταξε κατάπαυση του πυρός που έγινε κατορθωτή στις 10 Αυγούστου.
14 Αυγούστου 1974 – Δεύτερη τουρκική εισβολή
Η πρώτη φάση της εισβολής ολοκληρώθηκε στις 22 Ιουλίου, οπότε και κηρύχθηκε εκεχειρία. Μια εκεχειρία που η τουρκική πλευρά δεν σεβάστηκε ποτέ και έτσι στις 14 Αυγούστου, άρχισε η δεύτερη φάση της τουρκικής εισβολής. Αποτέλεσμα, το 37% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας, μέρος των επαρχιών Λευκωσίας, Καρπασίας, Μόρφου και Αμμοχώστου να παραμένουν υπό κατοχή. 200.000 άνθρωποι έγιναν πρόσφυγες, 1.619 αγνοούμενοι και περισσότεροι από 5.000 άνθρωποι νεκροί.
11 και 14 Αυγούστου 1996 – Τάσος Ισαάκ και Σολωμός Σολωμού
Η φλόγα φούντωσε όταν στις 10 Αυγούστου του 1996, μια μέρα δηλαδή πριν από τη δολοφονία του Τάσου Ισαάκ, έφτασαν στην Κύπρο εκατοντάδες μοτοσικλετιστές στο πλαίσιο αντικατοχικής εκδήλωσης. Η πορεία ξεκίνησε από το Βερολίνο μέρες προηγουμένως και είχε προορισμό την Κερύνεια με μοτοσικλετιστές από όλη την Ευρώπη. Ωστόσο στην Κύπρο η πορεία της 11ης Αυγούστου ματαιώθηκε μετά από οδηγίες του Προεδρικού Μεγάρου.
Με το άκουσμα, οι μοτοσικλετιστές διασπάστηκαν προσπαθώντας να εισχωρήσουν στη νεκρή ζώνη.
Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις απέτρεψαν την είσοδό τους στα Κατεχόμενα. Στις 12 το μεσημέρι μια ομάδα διαδηλωτών ξέφυγαν από την αστυνομία και τη δύναμη του ΟΗΕ και κατάφεραν να περάσουν το συρματόπλεγμα και να εισέλθουν στα Κατεχόμενα.
Κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων μεταξύ των μοτοσικλετιστών και των τουρκικών κατοχικών δυνάμεων, ο Τάσος Ισαάκ στην προσπάθειά του να βοηθήσει έναν άλλο συναγωνιστή του, δέχτηκε επίθεση και έπεσε στο χώμα, όπου δέχτηκε χτυπήματα και άφησε την τελευταία του πνοή.
Μετά την κηδεία του Τάσου Ισαάκ στις 14 Αυγούστου ο ξάδελφός του Σολωμός Σολωμού οργισμένος κατευθύνθηκε με άλλες ομάδες διαδηλωτών προς το οδόφραγμα για να αφήσουν εκεί λουλούδια στον τόπο θυσίας του Τάσου. Ξαφνικά ξεπετάχτηκε μπροστά από τους διαδηλωτές ο Σολωμός Σολωμού και ξεφεύγοντας από τα χέρια των κυανόκρανων, πέρασε στην «νεκρή ζώνη» κι ανέβηκε στον ιστό για να κατεβάσει την τουρκική σημαία, ενώ άλλοι διαδηλωτές προσπάθησαν να τον αποτρέψουν. Τούρκοι ελεύθεροι σκοπευτές τον πυροβόλησαν και ο Σολωμός Σολωμού έπεσε νεκρός από σφαίρα στο λαιμό.
14 Αυγούστου 2005: Αεροπορική τραγωδία «Helios»
Η αεροπορική τραγωδία της Ήλιος ένα πρωινό Κυριακής, έμελλε να ντύσει στα μαύρα δεκάδες οικογένειες και να κλείσει σπίτια. 121 άνθρωποι –εξαμελές πλήρωμα και 115 συνάνθρωποι μας– σκοτώθηκαν στην τελευταία μοιραία πτήση της εταιρίας Ήλιος, εκείνο το πρωινό του 2005.
09:07 Η μοιραία πτήση 522 (HCY 522) της κυπριακής εταιρείας Helios Airways με αεροσκάφος τύπου Boeing 737-31S, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λάρνακας. Εκτελούσε το δρομολόγιο Λάρνακα-Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας.
09:37 Εισήλθε στο FIR Αθηνών, όπου έγινε αυτομάτως η ταυτοποίηση του αεροσκάφους στο ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας.
10:07 Ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επιχείρησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για να αρχίσει η διαδικασία καθόδου, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση.
10:20 Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας ενημερώνεται από το αεροδρόμιο Λάρνακας ότι είχε αναφερθεί πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους.
Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος χωρίς να επικοινωνεί, άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρω από την περιοχή Κέας-Κύθνου.
10:30 Αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας τίθενται σε ετοιμότητα 10:55 Απογειώνονται δύο F-16.
11:25 Οι πιλότοι των F-16 πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ίσως λιπόθυμος, ενώ ο κυβερνήτης δεν βρισκόταν στη θέση του. Στην οπτική επαφή τους, οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες, ενώ διέκριναν ένα άτομο στο πιλοτήριο, το οποίο επιχειρούσε ανεπιτυχώς να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους.
11:41 Οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου, ο οποίος είχε γνώσεις πιλότου, να προσπαθεί ανεπιτυχώς να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους. Λίγα λεπτά αργότερα, τα καύσιμα του αεροπλάνου άρχισαν να τελειώνουν.
11:50 Σταμάτησε να λειτουργεί ο αριστερός κινητήρας και πέντε λεπτά αργότερα σταμάτησε να λειτουργεί και ο δεξιός κινητήρας.
14:05 Το αεροσκάφος συντρίβεται σε μια δύσβατη περιοχή, στο Γραμματικό, παρασύροντας στον θάνατο 121 ανθρώπους.
19 Αυγούστου 2005 – Δυστύχημα στην Αίγυπτο
Τέσσερις ημέρες μετά την αεροπορική τραγωδία, την Κύπρο χτύπησε άλλη μία τραγωδία. Επτά Κύπριοι σκοτώθηκαν σε οδικό δυστύχημα ενώ βρίσκονταν διακοπές στο Σαρμ ελ Σέιχ στην Αίγυπτο. Το μικρό λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν δεκατρείς Κύπριοι επέστρεφε από εκδρομή από την Αγία Αικατερίνη στο Σαρμ Ελ Σέιχ όταν σε κάποια στιγμή έσκασε το λάστιχό του, αναποδογυρίστηκε με αποτέλεσμα τον τραυματισμό μερικών και το θάνατο άλλων επτά Κύπριων και του Αιγύπτιου οδηγού.