Ένα όνειρο ετών του Δημήτρη Πρασόπουλου, καθηγητή Φυσικής στο 3ο Γυμνάσιο Κομοτηνής και γ.γ. στο Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης, αλλά και των μαθητών που είχε τα τελευταία 3,5 χρόνια, έγινε πραγματικότητα πριν από λίγες μέρες, όταν κατάφεραν να έχουν ζωντανή επικοινωνία με αστροναύτη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS).
«Κάναμε ραδιοζεύξη με τον αστροναύτη Σέιν Κίμπροου, τον διοικητή του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, στις 10 Μαρτίου» δήλωσε ο καθηγητής στο ρ/σ «Πρακτορείο» του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Το σχολείο είχε κάνει τη σχετική αίτηση τον Νοέμβριο του 2013 «μέσω του διευθυντή και ενός έτερου έμπειρου ραδιοερασιτέχνη στο ευρωπαϊκό τμήμα του αρμόδιου Παγκόσμιου Οργανισμού Amateur Radio on the International Space Station (ARISS) Europe.
Χρειάστηκαν περίπου 3,5 χρόνια για να έχουμε την επικοινωνία», σημειώνει ο Δημήτρης Πρασόπουλος αναφερόμενος στο διαδικαστικό κομμάτι μέσα από οποίο το ελληνικό σχολείο πήρε την ανάλογη έγκριση, για επικοινωνία με αστροναύτη του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού.
Μαθητές από τη Γη έχουν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν με τους αστροναύτες «μόνο μία φορά την εβδομάδα καθώς οι αστροναύτες έχουν πολλές άλλες εργασίες».
«Τα σχολεία που έχουν επικοινωνήσει [σ.σ.: με τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό] ενώ κινείται 400 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης, μέχρι σήμερα είναι πάνω από 1.000 σε όλον τον κόσμο» αναφέρει ο Έλληνας καθηγητής.
Και τι ρώτησαν τα παιδιά;
Οι μαθητές είχε προετοιμάσει 18 ερωτήσεις και τις είχαν στείλει στους αστροναύτες, καθώς «η επικοινωνία έχει διάρκεια από έξι έως δέκα λεπτά και κάθε δευτερόλεπτο έχει σημασία». Οι Έλληνες μαθητές επέλεξαν να κάνουν ερωτήσεις έχοντας υπόψη τους τη φύση της σύντομης και τεχνικά απαιτητικής επικοινωνίας.Συγκεκριμένα ρώτησαν:
- Νίκος Λαμπριανίδης: Ποιο είναι το πιο απαιτητικό πρόβλημα της ζωής στο διάστημα;
- Έλενα Ισαακίδη: Βλέπετε το φεγγάρι πιο κοντά από ό,τι από τη Γη;
- Κωνσταντίνος Σκέντο: Πώς ισορροπείτε το φαγητό πάνω στο τραπέζι;
- Σετσήλ Πεχλιβάν: Πόσο συχνά βγαίνετε έξω από το διαστημόπλοιο;
- Γεωργία Πελτέκη: Είναι πολύ δύσκολο να γίνει κανείς αστροναύτης;
- Κυριακή Μήτρογλου: Έχετε επάρκεια οξυγόνου;
- Μάγδα Καφαλή: Αν είχατε μια ευχή για τη δουλειά σας, ποια θα ήταν;
- Γιάννης Κουρτίδης: Αν ένας αστροναύτης τραυματιστεί, μπορείτε να του δώσετε πρώτες βοήθειες;
- Γαβριέλα Μαγκριώτη: ‘Οταν επιστρέφετε στη Γη, το περπάτημα σας δυσκολεύει;
- Εριφύλλη Λίτσου: Ποια η διαφορά μέρας-νύχτας σε γη-φεγγάρι;
- Αντρέας Ρεντετζής: Ποιος είναι ο βασικός στόχος του «ταξιδιού»;
- Φώτης Παπαδόπουλος: Μπορείτε να δείτε «βροχή» μετεωριτών από το διάστημα;
- Χριστίνα Φουτσιτσίδου: Έχετε δει κομήτη από το διάστημα;
- Μαρία Αρβανιτίδου: Πόσο διήρκεσε η προετοιμασία για αυτό το «ταξίδι»;
- Αλέξανδρος Γκουτέλας: Πόσες ώρες εργάζεστε, υπάρχουν βάρδιες;
- Πάρης Κεϋσενίδης: Ποια είναι η πιο ακραία δραστηριότητα στο «ταξίδι»;
- Μαρία-Δέσποινα Μιχαηλίδου: Ποιο είναι το αγαπημένο φαγητό στο διάστημα;
- Δημήτρης Παπαδόπουλος: Πότε αποφασίσατε να γίνετε αστροναύτης και γιατί;
Τη διαδικασία, που εντάσσεται στα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, «υποδέχτηκε με χαρά το προσωπικό του σχολείου (ενώ) οι καθηγητές εξεπλάγησαν, όπως και οι μαθητές», σημειώνει ο Δημήτρης Πρασόπουλος, που τονίζει πως το όλο εγχείρημα δεν θα ήταν εφικτό δίχως πολύπλοκο συντονισμό και ειδικό εξοπλισμό από εθελοντές. «Συνολικά ήταν τρεις ομάδες οι οποίες ενεπλάκησαν στη διαδικασία με οκτώ να είναι ραδιοερασιτέχνες, και συντονιστή, υπεύθυνο για τις ραδιοζεύξεις τον Αχιλλέα Γιαγκίνη, είχαμε υποστήριξη από δεκατρία άτομα του Συλλόγου Ραδιοερασιτεχνών Θράκης, (αλλά και) τους καθηγητές του σχολείου» τόνισε.
Με διαδικασίες σαν κι αυτή, πρόσθεσε, οι νεαροί μαθητές «βλέπουν με άλλο μάτι την αστρονομία και βελτιώνεται η αυτοεκτίμηση τους».
- Τα βίντεο είναι από την ιστοσελίδα xronos.gr.