Μοιρασμένη είναι η κοινή γνώμη στην Κύπρο με αφορμή την είδηση ότι μητέρα μαθήτριας Λυκείου της Λεμεσού ζήτησε με επιστολή της στη διεύθυνση του σχολείου να απαλλάξουν το παιδί της από τη διδασκαλία κειμένων Τουρκοκύπριων λογοτεχνών.
Παράλληλα, έκανε λόγο για αλλοίωση της ελληνικής παιδείας και προσπάθεια αφομοίωσης των Ελληνοκύπριων μαθητών στο πλαίσιο επίλυσης του Κυπριακού.
Η μητέρα έστειλε επιστολή και στο υπουργείο Παιδείας της Κύπρου ρωτώντας αφενός γιατί τα παιδιά να διδάσκονται Τουρκοκύπριους λογοτέχνες όταν στην πλειονότητά τους δεν γνωρίζουν Ελληνοκύπριους και Έλληνες λογοτέχνες, αφετέρου «εάν στο πλαίσιο των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης οι μαθητές στις τουρκοκρατούμενες περιοχές διδάσκονται Ελληνοκύπριους λογοτέχνες σε ελληνική μετάφραση».
Το υπουργείο Παιδείας απάντησε μέσω του διευθυντή Μέσης Εκπαίδευσης Κυπριανού Λούη ότι προσπαθεί να καλλιεργήσει, μεταξύ άλλων, την κουλτούρα ειρήνης και για αυτό τον λόγο η επιλογή των συγγραφέων είναι πέρα από οποιαδήποτε εθνοτική καταγωγή. Συμπλήρωσε πώς διδάσκονται και Αρμένιοι και άλλοι λογοτέχνες, όχι μόνο Τουρκοκύπριοι και κατέστησε σαφές ότι το πρόγραμμα διδασκαλίας δεν είναι θέμα ατομικής συνείδησης.
Η μητέρα δεν δέχθηκε την εξήγηση και απάντησε ότι «μιλάμε για την Τουρκία, για τον κατακτητή μας».
Ποια τα επίμαχα κείμενα
Όπως προκύπτει από το αναλυτικό πρόγραμμα του κυπριακού υπουργείου Παιδείας, στην α’ Γυμνασίου διδάσκεται το κείμενο Το μωσαϊκό της ζωής του Οζντέν Σελένγκε, στη β’ Γυμνασίου το κείμενο Το ψάρεμα του χταποδιού του Χικμέτ Αφίφ Μάπολαρ και στη γ’ Γυμνασίου το κείμενο Το κουαρτέτο της Άχνας του Γκιουρκάν Ουλούτσκαν και το κείμενο Οι μοβ ορτανσίες και η Λέα του Μεχμέτ Κανσού. Για τους μαθητές του Λυκείου έχουν επιλεχθεί τέσσερα διηγήματα. Πρόκειται για το Ζητείται νύφη του Νουμάν Αλί Λεβέντ, το Πώς κυβερνιέται ένας λαόςτου Αλί Νεσίμ, το Γράμμα στην πατρίδα του Τανέρ Μπεϊμπάρ και το Καρπασία του Τζενάν Σελτσούκ.