Έχοντας αφήσει το χρόνο να κυλήσει, και τον εγκέφαλο να καθαρίσει από τον καπνό που προκάλεσε η έκρηξη στην καρδιά μας με τις δηλώσεις Φίλη σε ρόλο πυροκροτητή, εμείς οι Πόντιοι πρέπει να δούμε το δάσος αντί να επικεντρώνουμε το βλέμμα και την προσοχή μας στο δέντρο.
Οι αντιδράσεις μας ήταν μαζικές, δυναμικές, μα πάνω απ’ όλα δίκαιες. Αλίμονο, αν αδιαφορώντας και σιωπώντας, αποδεχόμασταν τη βάναυση διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας, για την επικράτηση της οποίας έχουμε δώσει ομηρικές μάχες.
Αλίμονο αν μοιραίοι, δειλοί και άβουλοι, γινόμασταν επιλήσμονες του ακατάλυτου όρκου τιμής μας, που μας δεσμεύει και μας επιβάλλει διαχρονικά να είμαστε εμείς, οι νεότερες γενιές των Ποντίων, οι άτρωτες ασπίδες προστασίας της μνήμης των νεκρών προγόνων μας,
Τον κ. Φίλη, όμως, πρέπει να τον αντιμετωπίσουμε ως το σύμπτωμα και όχι την αιτία μιας ιστορικής και πολιτισμικής μόλυνσης που απειλεί τα τελευταία χρόνια με δηλητηρίαση και διάβρωση την εθνική μνήμη.
Ο φορέας του μολυσματικού ιού δεν βρίσκεται κατά κύριο λόγο στα έδρανα της Βουλής. Βρίσκεται σε ορισμένες έδρες διδασκαλίας της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας στα πανεπιστήμιά μας, όπου μια ομάδα πανεπιστημιακών επιδιώκει συντεταγμένα να ξαναγράψει την ιστορία μας απαλλάσσοντάς την, όπως διακηρύσσει, από τους «Εθνικούς της Μύθους».
Για την ομάδα αυτή είναι εθνικός μύθος η Γενοκτονία των Ποντίων, είναι εθνική μυθοπλασία η σφαγή στη Σμύρνη, είναι εθνική παραμυθία το Κρυφό Σχολειό, είναι εθνική φαντασίωση ο χορός του Ζαλόγγου, είναι εθνική παραπλάνηση και επηρμένη μεγαλομανία η Επανάσταση του 1821. Ευτυχώς που τα μέλη της ομάδας αυτής δεν διδάσκουν και Αρχαία Ιστορία. Πιθανόν να ανακήρυτταν τον Σωκράτη γραφικό αμπελοφιλόσοφο, τον Αριστοφάνη προκλητικό λιβελογράφο, τον Περικλή λαϊκιστή πολιτικάντη, και σίγουρα τον Αλέξανδρο ομοφυλόφιλο αιμοσταγή κατακτητή.
Αυτή είναι η ομάδα που συγκροτεί το δάσος που ανέφερα στον πρόλογο μου, και με την οποία έχει καθήκον να ασχοληθεί ενδελεχώς και συστηματικά ο συλλογικός ποντιακός χώρος.
Όλα ξεκίνησαν σχεδόν 25 χρόνια πριν. Τότε ο αρχηγός και καθοδηγητής της ομάδας Αντώνης Λιάκος κατέλαβε την έδρα της Νεοελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επισημαίνω ότι η εκλογή του κρίθηκε παράνομη από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ήταν όμως ταυτόχρονα και η εποχή που ο ποντιακός ελληνισμός άφηνε πίσω του τις γκρίζες δεκαετίες της σιωπής και περιθωριοποίησης, αντικαθιστώντας την υπομονή της ανοχής και της καρτερίας με την επιμονή των αγώνων για την δικαίωση. Ήταν η πιο λαμπρή περίοδος των Ποντίων μετά την καταστροφή, γεμάτη φως και επιτυχίες. Το φως βέβαια όσο πιο λαμπρό είναι, τόσο πιο σκοτεινές σκιές δημιουργεί. Σ’ αυτές τις σκιές παρέμεινε κρυμμένη και αθέατη η ομάδα, αναμένοντας πιο εύφορο πολιτικό και κοινωνικό κλίμα για να σπείρει τις διχαστικές ιδέες της.
Η ευκαιρία που περίμεναν τους δόθηκε όταν το πατριωτικό ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου μεταλλάχθηκε στο εκσυγχρονιστικό του Κώστα Σημίτη και στο αποϊδεολογικοποιημένο του Γιώργου Παπανδρέου. Ο καθοδηγητής της ομάδας απέκτησε τεράστια ισχύ, τοποθετούμενος πρόεδρος στον περίφημο ΟΠΕΚ, τον όμιλο που ανέλαβε να καλύψει ιδεολογικά και επιστημονικά το εγχείρημα του εκσυγχρονισμού της χώρας. Το πού οδήγησε εκείνο το εγχείρημα δεν είναι του παρόντος άρθρου. Ήταν όμως το έναυσμα για να θέσει η ομάδα σε κίνηση το σχέδιο «ξαναγραψίματος» της Ιστορίας μας.
Με «επιστημονικές ημερίδες», με «επιστημονικά άρθρα», με «επιστημονικές έρευνες» και –το χειρότερο– με απροκάλυπτες και ωμές παρεμβάσεις στα σχολικά βιβλία, άρχισε η επιχείρηση αποδόμησης των Εθνικών Μύθων.
Όπως ήταν φυσικό, τόσο άλλα μέλη της επιστημονικής κοινότητας όσο και ο προσφυγικός ελληνισμός αντέδρασαν έντονα στα άθλια σχέδια διαστρέβλωσης της ιστορίας μας. Από τότε, μέχρι και τα πρόσφατα γεγονότα, σύσσωμη η ομάδα, με την βοήθεια ορισμένων δημοσιογράφων και δημοσίως πολιτικολογούντων –ελαχίστων μεν, με ισχυρή παρέμβαση δε στα μέσα ενημέρωσης–, επιτίθενται με λεκτική βιαιότητα εναντίον όσων αντιδρούν στις εθνοκτόνες απόψεις τους. Δεν διστάζουν μάλιστα να στολίζουν τους διαμαρτυρόμενους με διάφορους προσβλητικούς και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, από το «εθνικολαϊκιστής» (ο ηπιότερος), έως το «φασίστας» (ο απεχθέστερος).
Οι αρνητές της Γενοκτονίας παρουσιάζουν τις θέσεις τους ως κοσμοπολίτικη προοδευτική διανόηση, επικρίνοντας τις αντίθετες από τις δικές τους ως ακροδεξιές υστερίες και υπερπατριωτικούς χουλιγκανισμούς! Καθώς δε εσχάτως έγιναν και αριστερότεροι των αριστερών, μας παραδίδουν και μαθήματα αριστερής διεθνιστικής ουμανιστικής σκέψης….
- Μαθήματα για τη Δημοκρατία, την Αριστερά και τον αντιφασισμό στους Ποντίους!
- Μαθήματα πατριωτισμού και αντισοβινισμού στους Ποντίους!
- Μαθήματα ειρήνης, φιλίας και συνεργασίας των λαών στους Ποντίους!
Αν η επιστημονική τους επάρκεια είναι αμφισβητήσιμη, η απύθμενη θρασύτητά τους είναι αναμφισβήτητη. Και αν ακόμη η οίηση και η αλαζονεία της δήθεν αυθεντίας τους δεν τους επιτρέπει να καταδεχτούν να μελετήσουν τους Πόντιους ιστορικούς, ας διαβάσουν τουλάχιστον τον πρόλογο του βιβλίου του Δημήτρη Ψαθά Η γη του Πόντου. Εκεί όπου ένα από τα συναρπαστικότερα πνεύματα της Ελλάδας περιγράφει με τον πιο ευκρινή, ειλικρινή και ανάγλυφο τρόπο το τι και πώς σκεφτόμαστε εμείς οι Πόντιοι για τη γνώση, τη μνήμη, τη λήθη, τις σχέσεις μας με τον τουρκικό λαό.
Δεν το κάνουν γιατί απλά δεν τους ενδιαφέρει η αλήθεια, παρά μόνο η κακοποίησή της.
Η πασιφανής δε απουσία δυναμικής αντίδρασης των Ποντίων στην πριν από λίγους μήνες αφαίρεση του κεφαλαίου της Γενοκτονίας από την εξεταστέα ύλη της Γ΄ Λυκείου, έργο προφανώς της ιδίας ομάδας, αποθράσυνε τόσο πολύ τον προαναφερθέντα αρχηγό της, που τον οδήγησε στην πιο ιταμή έως τώρα πρόκλησή του προς τον ποντιακό ελληνισμό. Με μια κατάπτυστη δημόσια παρέμβασή του, προτείνει και συμβουλεύει τον πρωθυπουργό της Ελλάδας και την κυβέρνηση της Αριστεράς να παραδειγματιστούν στην άσκηση της πολιτικής τους από τους… Νεότουρκους!
Μοιάζει απίστευτο, τερατώδες, εξωφρενικό – δυστυχώς όμως είναι αληθινό. Ο άνθρωπος που κατείχε την έδρα όπου δίδαξε ο μέγιστος Έλληνας Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, να προτρέπει την αριστερή κυβέρνηση να μιμηθεί την πρακτική των Νεότουρκων στην επιχείρηση αναδιοργάνωσης του κράτους και της κοινωνίας.
Κι όμως, ο άνθρωπος αυτός και η παρέα του εκτοξεύουν κεραυνούς εναντίον όλων όσοι προσπαθούν να αναχαιτίσουν την εθνοφθόρο δράση τους. Κατηγορούν ανερυθρίαστα εμάς ως εθνικιστές φασίζοντες, και οι ίδιοι αυτοεπαίρονται και αυτοαναγορεύονται ως ελεύθερα δημοκρατικά πνεύματα. Ποιοί; Οι θαυμαστές και ζηλωτές ενός από τα πιο απεχθή, φασιστικά, ρατσιστικά, εγκληματικά καθεστώτα που εμφανίστηκαν στην παγκόσμια ιστορία. Ένα κίνημα που με σύνθημά του «εξοντώστε καθέναν που δεν είναι Τούρκος και Μουσουλμάνος», ευθύνεται για τον τραγικό χαμό δύο εκατομμυρίων ψυχών.
Είναι κυριολεκτικά ασύλληπτο, αδύνατο να το χωρέσει ο νους μας ότι από τους τουλάχιστον πενήντα ηγέτες που σηματοδότησαν και εφήρμοσαν ριζοσπαστικές τομές και δομικές μεταρρυθμίσεις στις χώρες τους, που αντιμετώπισαν και ξεπέρασαν πελώριες οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις προς όφελος των λαών τους, αντί αυτών των παγκόσμιων εμβληματικών φυσιογνωμιών, ο κ. Αντώνης Λιάκος, ο… πανεπιστημιακός δάσκαλος, βρήκε ως υποδείγματα μιμήσεως του Έλληνα πρωθυπουργού, τον Ταλαάτ πασά και τον Εμβέρ πασά! Ναι, αυτούς που εκτέλεσαν οι Αρμένιοι στο πλαίσιο της επιχείρησης ΝΕΜΕΣΙΣ, εκδικούμενοι ή αν θέλετε αποδίδοντες δικαιοσύνη για το αίμα 1,5 εκατομμυρίου ομοεθνών τους.
Τόση πια, υπερβολική δόση τουρκολαγνείας ρέει στις φλέβες του κ. καθηγητή;
Ελπίζω ότι ο Αλέξης Τσίπρας θα πετάξει στο καλάθι των αχρήστων του Μαξίμου, όπου και είναι η θέση τους, τις συμβουλές του. Όπως επίσης και τις όψιμες κολακείες του, ενθυμούμενος τη ρήση «κρείττον εις κόρακας ή εις κόλακας εμπεσείν». Εκτός και αν έχουν βάση οι πληροφορίες που θέλουν τον κ. Φίλη να σκέφτεται την τοποθέτηση του κ. Λιάκου στην προεδρία της Εθνικής Επιτροπής για την Παιδεία! Ελπίζουμε να το αποφύγει ο υπουργός Παιδείας. Ευχόμαστε, αν ο κ. Φίλης επιμένει, να το ματαιώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Αν όμως δούμε τέτοια εξέλιξη, πρέπει να σημάνει γενικός συναγερμός στον οργανωμένο ποντιακό χώρο. Οι καιροί ου μενετοί.
Κλείνω τη δημόσια αυτή παρέμβασή μου με μια επισήμανση: Οι Πόντιοι δεν εξοντώθηκαν γιατί ήταν κάτοικοι του Πόντου. Πλήρωσαν με την ίδια τη ζωή τους και τον ξεριζωμό τους τη διαφορετικότητά τους από τους Τούρκους. Τη διαφορετικότητά τους στην καταγωγή, τη θρησκεία, τον πολιτισμό, τη γλώσσα, τη συνείδηση. Σφαγιάστηκαν γιατί ήταν Έλληνες. Άρα η Ιστορία του Πόντου αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της Ιστορίας του ελληνισμού, και όσοι εσκεμμένα επιχειρούν να την αλλοιώσουν είναι οι Έλληνες Φαλμεράιερ, και ως τέτοιοι πρέπει να αντιμετωπίζονται.
- Ο Χάρης Πασβαντίδης είναι οικονομολόγος. Διετέλεσε Πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αθηνών 1994-1998 και Αναπληρωτής Νομάρχης 2003-2009. Διατέλεσε ακόμη πρόεδρος στο Σύλλογο Ποντίων Περιστερίου και ήταν μέλος του πρώτου ΔΣ της Ομοσπονδίας Ποντιακών Συλλόγων Νοτίου Ελλάδας.