Νέα στοιχεία και πληροφορίες αναφορικά με την τεχνολογία παραγωγής πλοίων την εποχή του Βυζαντίου φέρνουν στο φως οι ανασκαφές που έγιναν στο Γενί Καπί, για τη διάνοιξη υποθαλάσσιας σήραγγας στον Βόσπορο, όπως αναφέρει η Hürriyet.
Ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης Ουφούκ Κοτζαμπάς υπογράμμισε ότι επιστημονικές ομάδες από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης τεκμηρίωσαν και προστάτευσαν χιλιάδες αντικείμενα που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια ανασκαφών, από το 2005 έως και το 2013.
Πρόσθεσε ότι οι εργασίες συντήρησης σε 27 από τα συνολικά 37 ναυάγια (δρόμωνες και γαλέρες) που βρέθηκαν στο Λιμάνι του Θεοδοσίου, στην ακτή της συνοικίας Γενί Καπί της Πόλης, βοηθούν τους επιστήμονες να κατανοήσουν και να καταγράψουν τις τεχνικές παραγωγής πλοίων εκείνης της εποχής.
«Τα δεδομένα δείχνουν ότι τα βυζαντινά πλοία από τον 5ο μέχρι τον 7ο αιώνα κατασκευάζονταν από δέντρα όπως κυπαρίσσια και πεύκα, ενώ αυτά που έγιναν από το 9ο έως τον 11ο αιώνα ήταν φτιαγμένα από βελανιδιές και καστανιές», εξήγησε.
Πρόσθεσε ότι οι επιστημονικές ομάδες επεξεργάζονται έναν λεπτομερή «χάρτη» που θα καταγράφει αναλυτικά το εμπόριο στη βυζαντινή εποχή, τα προϊόντα που διακινούνταν, τις θέσεις των λιμανιών, τα πλοία, κ.ά.
«Ο στόχος είναι να εκδοθούν 20 ακαδημαϊκά βιβλία για τα ευρήματα αυτά, που θα μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε στην Κωνσταντινούπολη το μεγαλύτερο μουσείο ναυαγίων του κόσμου», είπε ο Κοτζαμπάς.
Υπογράμμισε ακόμη ότι οι μελέτες του σε ναυάγια από τον 5ο μέχρι τον 10ο αιώνα δείχνουν καθαρά ότι τα πλοία είναι κατασκευασμένα με διαφορετικές τεχνικές και σε διάφορα μεγέθη. Ακόμα και οι εσωτερικοί χώροι, όπως είναι τα μαγειρεία, διαφέρουν πολύ στη δομή τους.