Κάποιοι τα ονομάζουν μικτά σχολεία και άλλοι πολυπολιτισμικά. Σε κάθε περίπτωση, τα σχολεία της Θράκης έχουν πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και εκεί βρίσκεται η διαφοροποίησή τους από τα υπόλοιπα στην ελληνική επικράτεια. Ένα από αυτά, το δημόσιο Γυμνάσιο του Σουφλίου, φιλοξενεί 157 χριστιανούς και 90 μουσουλμάνους μαθητές. Με δεδομένη την αύξηση του αριθμού των μουσουλμάνων μαθητών, με το πέρασμα του χρόνου, οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν τη σύνθεση στον τρόπο διδασκαλίας τους.
Πάντα στα όρια που τους επιτρέπει το πρόγραμμα σπουδών, αλλά και η ευαισθησία του κάθε μαθητή.
Εξάλλου πρόκειται για παιδιά με διαφορετικά βιώματα, θρησκευτικές και κοινωνικές αναφορές, και με ταυτότητες που σηματοδοτούν την πολιτισμική διαφοροποίησή τους. Για να μπορέσουν να το πετύχουν, ο θεολόγος του Γυμνασίου Γιώργος Σαπουντζής και ο ιεροδιδάσκαλος του Κορανίου Ιρφάν Μολλά έλαβαν από κοινού μέρος στα σεμινάρια του Προγράμματος Διά Βίου Εκπαίδευσης θεολόγων και ιεροδιδασκάλων της Θράκης.
Ο θεολόγος Γιώργος Σαπουντζής και ο ιεροδιδάσκαλος του Κορανίου Ιρφάν Μολλά (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Το πρόγραμμα εξελίχθηκε σε τρεις φάσεις από την άνοιξη του 2014 έως και τον Σεπτέμβριο του 2015 σε Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Σουφλί και Διδυμότειχο.
«Παρατηρούμε στάσεις και συμπεριφορές που φανερώνουν προκαταλήψεις, φοβίες, ή τουλάχιστον μια έντονη επιφυλακτικότητα για τον διαφορετικό, τον “άλλο”», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Σαπουντζής, προβαίνοντας σε μια πρώτη αποτίμηση των συμπερασμάτων των κοινών σεμιναρίων με τη συμμετοχή θεολόγων και ιεροδιδασκάλων που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα στο Σουφλί.
«Αυτός ήταν και ο λόγος που αποφασίσαμε να κάνουμε κάποιες διδακτικές συναντήσεις χριστιανών και μουσουλμάνων μαθητών στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών» αναφέρει ο θεολόγος του Γυμνασίου Σουφλίου.
Σε αυτό, προσθέτει, «καταλυτικό ρόλο έπαιξε το πρόγραμμα του ΑΠΘ και η παρουσία για πρώτη φορά στο σχολείο μουσουλμάνου ιεροδιδασκάλου. Έτσι ανοίχθηκε ο δρόμος για πρώτη φορά για τη διδασκαλία του Ισλάμ στα δημόσια σχολεία. Σε τέτοιο περιβάλλον δεν είχαμε ξανά την χαρά να ζήσουμε αυτή την συνύπαρξη».
Από την πλευρά του, ο ιεροδιδάσκαλος Ιρφάν Μολλά, απόφοιτος της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης που παλαιότερα αποτελούσε το μοναδικό εκπαιδευτικό ίδρυμα αποφοίτησης μουσουλμάνων δασκάλων για το τουρκόγλωσσο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων της Θράκης, επισημαίνει ότι ο κύκλος της καχυποψίας έσπασε πρώτα από τους μουσουλμάνους μαθητές και τους γονείς τους. Τι σημαίνει αυτό;
Ότι δέχθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους (58 από τους 59 μαθητές) να παρακολουθήσουν τα παιδιά για πρώτη φορά το μάθημα της διδασκαλίας του Ισλάμ σε δημόσιο σχολείο.
«Μαζί με τα παιδιά μαθαίνουν και οι γονείς. Μέχρι τώρα δεν ξέραμε ουσιαστικά ο ένας το περιεχόμενό των γιορτών του άλλου, τώρα αυτό αλλάζει», λέει ο Ιρφάν Μολλά.
Ο Μάριος Κουκουναράς-Λιάγκης, λέκτορας του τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο λέκτορας του τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής σχολής του ΕΚΠΑ, Μάριος Κουκουναράς-Λιάγκης που συμμετείχε στην κατάρτιση των θεολόγων και των ιεροδιδασκάλων σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, παιδαγωγικής και διδακτικής, εκτιμά ότι «μέσα από τα σεμινάρια επιβεβαιώθηκε ότι δεν μπορεί στον 21ο αιώνα να υπάρχουν εθνικά αναλυτικά προγράμματα, όπως αυτό της θρησκευτικής εκπαίδευσης, και άλλων μαθημάτων, που δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του μαθητή και των κοινοτήτων, αλλά θα έπρεπε να υπάρχει ένα εθνικό πλαίσιο το οποίο θα σου αφήνει πολλά περιθώρια να σχεδιάζεις το δικό σου τοπικό πρόγραμμα και νομίζω είναι αυτό που πρέπει να δούμε πάρα πολύ σοβαρά στη Θράκη».
«Ουσιαστικά να δημιουργήσουμε ένα διαπολιτισμικό πρόγραμμα θρησκευτικής εκπαίδευσης, ειδικά για τη Θράκη, με βάση το εθνικό πρόγραμμα σπουδών, στο οποίο με σεβασμό στην παράδοση του τόπου και στις θρησκευτικές ταυτότητες οι μαθητές να μαθαίνουν τον εαυτό τους και τον άλλον», κατέληξε ο Μάριος Κουκουναράς-Λιάγκης.