Το ενδεχόμενο να παρακαμφθεί τελικά ο σταθμός του μετρό της Θεσσαλονίκης στην οδό Βενιζέλου, μετά από την τελευταία γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (το οποίο δέχθηκε την πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης για «κατά χώραν» διατήρηση των αρχαιοτήτων, στο σημείο), δεν αποκλείει πλέον ο αρχαιολόγος και εργαζόμενος στο μετρό της συμπρωτεύουσας Δημήτρης Παππάς.
Όπως αναφέρει στο pontos-news, τεχνικές λύσεις υπάρχουν για όλα τα ζητήματα, ωστόσο, για να παραμείνουν τα αρχαιολογικά ευρήματα στο σημείο και να κατασκευαστεί ταυτόχρονα και ο σταθμός, θα πρέπει να αυξηθεί το κόστος εκτέλεσης των εργασιών αλλά και ο χρόνος ολοκλήρωσής τους. Αυτό είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει στην παράκαμψη του σταθμού της Βενιζέλου.
Ο Δ. Παππάς σημείωσε ότι ο συγκεκριμένος σταθμός είναι ίσως ο πιο αναγκαίος από τους σταθμούς που θα έχει –όταν κατασκευαστεί– το μετρό της Θεσσαλονίκης.
Υπογράμμισε, όμως, ότι σημαντικότατης αξίας είναι και τα ευρήματα που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη. «Προσωπικά τάσσομαι υπέρ της γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την παραμονή των αρχαιοτήτων στο σημείο. Όπως λέει το ΚΑΣ, αν μετακινηθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα και επανατοποθετηθούν μετά την κατασκευή του σταθμού στο σημείο όπου βρέθηκαν, υπάρχει κίνδυνος καταστροφών σε αυτά, αλλά και αλλοίωσης του χαρακτήρα του μνημείου.
»Είναι σημαντικό ότι για τρίτη φορά το ΚΑΣ κατέληξε στην ίδια γνωμοδότηση· όλες τους έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά. Δυστυχώς, είναι πολύ κρίμα που τα σημαντικά αυτά αρχαιολογικά ευρήματα αποτέλεσαν αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης», είπε ο Δ. Παππάς.
Αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση μεταξύ του αναδόχου εργολάβου και της ελληνικής πολιτείας για τη συνέχιση του έργου του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο εδώ και μήνες έχει βαλτώσει.
Οι εκλογές πήγαν πίσω τις συζητήσεις και ο Δ. Παππάς εκτιμά ότι από αυτές, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου, θα καθορισθεί και η τύχη της κατασκευής του σταθμού στην οδό Βενιζέλου. Στις 24 Σεπτεμβρίου, κλιμάκιο από την Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται στη Θεσσαλονίκη, ώστε να ελέγξει την πορεία εκτέλεσης του έργου, μετά από τις αλλεπάλληλες παλινωδίες στην πορεία της κατασκευής του.
Μετρό Θεσσαλονίκης; Το πιο σύντομο ανέκδοτο!
Χρόνια ανοιχτή πληγή για την πόλη παραμένει ο υπό κατασκευή σταθμός του μετρό στην οδό Βενιζέλου, μετά την ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων και πιο συγκεκριμένα της μέσης οδού της πόλης επί βυζαντινών χρόνων.
Η διοίκηση της αναδόχου εργολάβου, με σύμμαχο το γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων επί κυβερνήσεως Αντώνη Σαμαρά, Στράτο Σιμόπουλο, επέλεξε τη λύση της μεταφοράς των αρχαιολογικών ευρημάτων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, για να ολοκληρωθεί ο σταθμός. Αντέδρασε όμως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος με συνεχείς προσφυγές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητούσε την παραμονή τους στο σημείο ή έστω την αποκόλληση και επανατοποθέτηση στο σύνολό τους μετά την ολοκλήρωση του σταθμού.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γ. Μπουτάρης (δ) σε παλαιότερη επίσκεψή του στο έργο του μετρό.
Η κόντρα κρατάει χρόνια, με αποτέλεσμα ούτε ο σταθμός του μετρό να κατασκευάζεται ούτε να μπορούν οι Θεσσαλονικείς να χαρούν αυτά τα τόσο σημαντικής αξίας αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία σήμερα βρίσκονται κάτω από την οδό Εγνατία, χωρίς να υπάρχει πρόσβαση των πολιτών σε αυτά.
Ρωμανός Κοντογιαννίδης