Αντιμετωπίζετε προβλήματα με την όρασή σας και προβληματίζεστε για το ποια θα είναι η επαγγελματική σας πορεία σε περίπτωση που όσο περνάει ο καιρός τα βλέπετε όλα πιο θαμπά; Κι όμως, όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, έχετε τη δυνατότητα να γίνετε ακόμη κι ένας επιτυχημένος… ζωγράφος.
Αυτό αποκάλυψε έρευνα που διαπίστωσε πως η ελλειμματική όραση μπορεί να αποτελέσει αφορμή για καλλιτεχνική δημιουργία.
Μάλιστα οι επιστήμονες ανέφεραν και χαρακτηριστικά παραδείγματα διαπρεπών ζωγράφων που ανήκαν στο ρεύμα του ιμπρεσιονισμού, οι οποίοι πιθανώς να δημιούργησαν τα αριστουργήματά τους χάρη στην απαιτητική αυτή κατάσταση της όρασής τους.
Αυτοί ήταν ο Κλοντ Μονέ, ο Πιερ-Ογκίστ Ρενουάρ, ο Εντγκάρ Ντεγκά και ο Ανρί Ματίς – όπως υποστηρίζει η θεωρία του νευροχειρουργού καθηγητή Νόελ Νταν, η οποία τονίζει ότι έπασχαν από μυωπία και αυτό συνετέλεσε στη διαμόρφωση της τεχνοτροπίας με την οποία ξεχώρισαν τα έργα τους.
Ο πίνακας του Εντγκάρ Ντεγκά «Δύο μπαλαρίνες στο καμαρίνι»
Οι ιμπρεσιονιστές έβλεπαν τον κόσμο με θολά μάτια (αναφέρεται στην επιθεώρηση Journal of Clinical Neuroscience), και η αδυναμία της όρασής τους ενδέχεται να ερμηνεύει και γιατί έκαναν συγκεκριμένες χρωματικές επιλογές, όπως για παράδειγμα το κόκκινο.
«Δεν αποκλείεται οι ιμπρεσιονιστές να μην ήταν άλλο παρά μύωπες καλλιτέχνες που έβλεπαν τον κόσμο κατά παρόμοιο τρόπο», έχει δηλώσει ο Νόελ Νταν, προκαλώντας αντιδράσεις στον κύκλο των τεχνοκριτικών και κάνοντας κάποιους εξ αυτών να απορρίψουν εντελώς τη θεωρία του. Χαρακτηριστική μάλιστα ήταν και η αντίδραση του Βρετανού Τζον Χάουζ, ειδικευμένου μελετητή των ιμπρεσιονιστών ζωγράφων, που υπογράμμισε πως «οι καλλιτέχνες γνώριζαν πολύ καλά γιατί έκαναν το οτιδήποτε και η θεωρία του Αυστραλού ειδικού είναι για τα σκουπίδια».