Τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός ότι σε πολλά έντυπα που εκδίδονται από προσφυγικές οργανώσεις και σωματεία, καθώς επίσης σε εφημερίδες, οι οποίες προβάλλουν και έχουν ως εξειδικευμένο περιεχόμενο θέματα που αναφέρονται στο μικρασιατικό και ποντιακό ελληνισμό, ανακαλύπτει κανείς μια σειρά από ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις, οι οποίες στόχο έχουν να θωρακίσουν και να εμπλουτίσουν την ιστορική παιδεία των πολιτών.
Είναι χαρακτηριστικά τα όσα αναφέρονται σε κύριο άρθρο της εφημερίδας Εύξεινος Πόντος (Ιανουάριος 2015):
«Η γνώση της ιστορίας είναι απαραίτητη για έναν λαό, να ξέρει πού βαδίζει, να διδάσκεται απ’ τα λάθη του, να τα διορθώνει, να βλέπει ποιες πράξεις ωφέλησαν την κοινωνία και τους πολίτες και να προχωράει.
Με θεωρητικό οπλοστάσιο τις παραπάνω θέσεις, φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, προσφυγικές οργανώσεις και πολιτιστικοί σύλλογοι αναλαμβάνουν στην ίδια περίοδο μορφωτικές δραστηριότητες, οι οποίες έχουν ως κύριο προσανατολισμό την ανάδειξη των ιστορικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών των τοπικών κοινωνιών αλλά και την παροχή ιστορικών γνώσεων στους πολίτες που αφορούν θέματα του μικρασιατικού, ποντιακού και θρακικού ελληνισμού, του ελληνισμού της διασποράς και της Ανατολής.
Τέτοιες αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες θεωρούνται: α) Ο κύκλος εκδηλώσεων και διαλέξεων που πραγματοποιήθηκε στο δήμο Κηφισιάς με την επιστημονική καθοδήγηση του ιστορικού Βλάση Αγτζίδη και με τίτλο «Θέματα ιστορίας του ελληνισμού της Ανατολής». β) Η πρόσφατη δραστηριότητα του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών που οργάνωσε σε συνεργασία με την Εύξεινο Λέσχη και το δήμο Θεσσαλονίκης κύκλο εκδηλώσεων υπό μορφή μαθημάτων για θέματα ιστορίας και κουλτούρας του ποντιακού ελληνισμού σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης.
Λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές συνθήκες αναζωπύρωσης φαινομένων εθνικισμού στα Βαλκάνια, έντονων μειονοτικών συγκρούσεων στις γειτονικές μας χώρες, ανιστόρητων διεκδικήσεων και επεκτατικών βλέψεων των γειτόνων μας στη Θράκη και στην Κύπρο, επίμονης άρνησης των γενοκτονιών που διαπράχτηκαν στις αρχές του 20ού αιώνα, γίνεται φανερό ότι η διαμόρφωση εναλλακτικών θεσμών παραγωγής ιστορικής παιδείας στις μέρες μας αποκτά διαστάσεις ιστορικής και εθνικής αναγκαιότητας.
Ένας τέτοιος θεσμός είναι η δημιουργία Κέντρου Προσφυγικού Ελληνισμού Θεσσαλονίκης «οι δραστηριότητες του οποίου θα έχουν ως στόχο την τεκμηρίωση της ιστορικής αλήθειας, την ιστορική έρευνα, τη διδαχή της στις νέες γενιές των Ελλήνων και την προσφορά του ελληνισμού στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης», όπως πολύ εύστοχα έχει προτείνει ο Σταύρος Καλαφάτης με σχετικό άρθρο του.
Κώστας Ανθόπουλος, αντιπροέδρος του Α’ Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Θεσσαλονίκης
- Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα agelioforos.gr