Μπορεί μέσα στη Βρετανία να υπάρχουν ακόμα και βουλευτές που ζητούν από το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ωστόσο το Λονδίνο ρίχνει… πόρτα ακόμα και στην UNESCO. Το 2013 ο διεθνής οργανισμός είχε καλέσει τη Βρετανία σε μια διαδικασία διαμεσολάβησης με αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης. Πέρσι η βρετανική κυβέρνηση είχε ζητήσει προθεσμία έως τις 31 Μαρτίου 2015 προκειμένου να απαντήσει.
Λίγο προτού εκπνεύσει αυτή η προθεσμία, το Βρετανικό Μουσείο με επιστολή του απορρίπτει την πρόταση της UNESCO ενώ σε ξεχωριστή επιστολή τους προς τον Οργανισμό οι υπουργοί Πολιτισμού και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων κάνουν λόγο για νόμιμη απόκτηση των Γλυπτών από τον λόρδο Έλγιν.
«Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης περί διαμεσολάβησης της UNESCO αποσκοπεί ουσιαστικά στη μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, γεγονός που θα παραβιάζει το νόμιμο δικαίωμα κατοχής τους από το Βρετανικό Μουσείο», γράφουν χαρακτηριστικά.
Την απαντητική επιστολή του Βρετανικού Μουσείου, την οποία μπορεί κανείς να βρει μεταφρασμένη στα ελληνικά στην ιστοσελίδα του, την υπογράφει ο πρόεδρος του Συμβουλίου των Εφόρων σερ Ρίτσαρντ Λάμπερτ: «Με ειλικρινή σεβασμό για τον Οργανισμό [σ.σ. UNESCO], ύστερα από λεπτομερή και προσεκτική εξέταση, αποφασίσαμε να μην κάνουμε δεκτό το σχετικό αίτημα», αναφέρει.
Οι έφοροι του Βρετανικού Μουσείου αφού εξηγούν ότι είναι επιθυμία του πολιτιστικού οργανισμού που εκπροσωπούν να εναρμονίζεται με τους στόχους της UNESCO για τη διαφύλαξη και την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, εντούτοις «είναι σαφές ότι τα σωζόμενα Γλυπτά του Παρθενώνα, συντηρημένα με προσοχή σε διάφορα μουσεία της Ευρώπης, δεν εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία».
Το άγαλμα του θεού Ιλισού στο Μουσείο Ερμιτάζ, όπου δόθηκε ως δάνειο για έξι εβδομάδες (φωτ.: Anatoly Maltsev / EPA)
Εξηγούν μάλιστα ότι η εμπλοκή της UNESCO δεν αποτελεί τον πλέον πρόσφορο τρόπο για να προχωρήσει μια συνεργασία με την Ελλάδα όχι σε επίπεδο κυβερνήσεων, αλλά απευθείας σε επίπεδο φορέων.
Αναφερόμενοι στη μεταφορά του αγάλματος του θεού Ιλισού στο Μουσείο Ερμιτάζ υπερασπίζονται την απόφαση λέγοντας πως σε έξι εβδομάδες είχαν την ευκαιρία να το θαυμάσουν 140.000 Ρώσοι επισκέπτες. «Ένα νέο κοινό που στην πλειοψηφία του δεν θα μπορούσε ποτέ να επισκεφθεί την Αθήνα ή το Λονδίνο», καταλήγει η επιστολή στην οποία γίνεται λόγος για ανάλογες ενέργειες στο μέλλον.