Οδός Αναξαγόρα, αριθμός 5. Θα την βρει κανείς ανάμεσα στη Σωκράτους και τη Μενάνδρου, πίσω από το Δημαρχείο της Αθήνας. Εκεί, στο βιομηχανικού στυλ κτήριο, γράφτηκε μια από τις σημαντικότερες σελίδες στην ιστορία του ελληνικού περιοδικού Τύπου. Ρομάντσο, Πάνθεον, Βεντέτα γράφει η ποπ επιγραφή απ’ έξω, και αν δεν είσαι πολύ φοβισμένος μπαίνοντας ή πολύ συγχυσμένος βγαίνοντας από την Α΄ Εφορία που στεγάζεται ακριβώς απέναντι, δύσκολα αντιστέκεσαι σε μια φωτογραφία.
Το κτήριο της Αναξαγόρα ολοκληρώθηκε σε διαφορετικές φάσεις, με την πρώτη στα τέλη της δεκαετίας του 1930, αλλά εξαρχής σχεδιάστηκε προκειμένου να στεγάσει τυπογραφεία.
Στα χέρια του Νίκου Θεοφανίδη περνάει στο τέλος της δεκαετίας του ’50 ή στις αρχές της δεκαετίας του ’60, και ο εκδότης το επεκτείνει σε ύψος. Εκεί πλέον θα είναι το σπίτι του περιοδικού Ρομάντσο που ξεκίνησε να εκδίδεται στις 17 Νοεμβρίου 1934 ως βιβλιοπεριοδικό με αυτοτελή μυθιστορήματα σε κάθε τεύχος.
Η κυκλοφοριακή έκρηξη του περιοδικού ήρθε το 1956, όταν η τιμή του μειώθηκε στο μισό και έτσι οι πωλήσεις του ξεπέρασαν τα 300.000 τεύχη την εβδομάδα, νούμερα απλησίαστα για ελληνικό περιοδικό ακόμα και σήμερα. Ήταν κάτι σαν λαϊκό ευαγγέλιο και είχε ταυτιστεί με τον τρόπο ζωής της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς.
Στην Αναξαγόρα 5 εκτός από το επιχειρηματικό δαιμόνιο του Θεοφανίδη –τα ταχυπιεστήρια του οποίου τυπώνουν τη Ραδιοτηλεόραση αλλά και δύο άκρα αντίθετα του πολιτικού Τύπου, τον Ριζοσπάστη και τον Ελεύθερο Τύπο – θα στεγαστούν επίσης το Πάνθεον και η Βεντέτα.
Για πάνω από έξι δεκαετίες ο συγκεκριμένος δρόμος θα είναι το σπίτι των περιοδικανθρώπων. Σταδιακά όμως η ναυαρχίδα των εκδόσεων, το Ρομάντσο, έκανε στροφή· έγινε ένα πολυτελές lifestyle περιοδικό χάνοντας αναγνώστες και οδηγούμενο στο λουκέτο. Χρόνια μετά, η οδός Αναξαγόρα θα αποτελέσει μέρος του υποβαθμισμένου κέντρου της Αθήνας.
«Όταν πρωτοήρθαμε περνούσαμε πάνω από τα κορμιά των ναρκομανών για να φτάσουμε στην είσοδο», λέει ο Βασίλης Χαραλαμπίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του χώρου που ανακαινίστηκε και πλέον φιλοξενεί τις δράσεις του Bios.
Σε μια συμβολική κίνηση για την πόλη, τα μέλη του Πολιτιστικού Οργανισμού Bios (που φέτος κλείνει τα δέκα χρόνια ύπαρξης) αποφάσισαν να ενεργοποιήσουν πάλι το πιο προβληματικό σημείο της Ελλάδας, γεμίζοντάς το με επισκέπτες. Το Bios Ρομάντσο είναι μια θερμοκοιτίδα νέων ιδεών. Με άλλα λόγια, ένα δημιουργικό εργαστήρι με τριάντα στούντιο που διατίθενται έναντι χαμηλού σχετικά αντιτίμου σε νέους δημιουργούς. Παράλληλα, στα 3.000 τ.μ. λειτουργεί ένα πολιτιστικό κέντρο που φιλοξενεί εκθέσεις, συναυλίες, παραστάσεις, συλλογικές δράσεις, εργαστήρια και σεμινάρια.
Φωτογράφος Κώστας Κατσίγιαννης
Το ιστορικό κτήριο αποκαταστάθηκε αρχιτεκτονικά και αφαιρέθηκαν όλα τα πρόσθετα στοιχεία του έτσι ώστε να έρθει όσο πιο κοντά γινόταν στην αρχική αρχιτεκτονική του μορφή. Το μαρμάρινο κλιμακοστάσιο αποκαταστάθηκε, ο ακάλυπτος έγινε ένας αστικός κήπος, και οι φωταγωγοί –που διατρέχουν το σύνολο της κατασκευής– αποτελούν πλέον τον φωτεινό πυρήνα της εσωτερικής όψης του κτηρίου.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Χαραλαμπίδη, το γεγονός ότι ο πολυχώρος λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως ήταν ίσως η βασική αιτία αναβάθμισης της γειτονιάς. Στους χώρους των γραφείων του κτηρίου στεγάζονται ήδη μία σχεδιάστρια μόδας, ένα πρακτορείο φωτογράφων, μόδας και διαφήμισης, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην επικοινωνία, τις δημόσιες σχέσεις και το digital marketing, φωτογράφοι, δημοσιογράφοι, μία δισκογραφική εταιρεία, καλλιτέχνες – και η ομάδα μεγαλώνει διαρκώς.
♦ Μέχρι και τη Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015 στο Ρομάντσο θα φιλοξενείται φωτογραφική έκθεση με κέντρο της την αλλαγή του χρόνου | Ώρες λειτουργίας: 17:00 – 22:00 | Είσοδος ελεύθερη.
♦ Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς θα διοργανωθεί το πάρτι-αφιέρωμα στα 80s «Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ!» | Ώρα έναρξης: 00:30 | Είσοδος 20 €.