Μιλάει… ελληνικά, έχει καταγωγή από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας και «προίκα» της είναι μία πρώτη θέση στον διεθνή διαγωνισμό Formula Student που φιλοξενήθηκε στην Τσεχία. Το ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο που διακρίθηκε ανάμεσα σε άλλα μονοθέσια φοιτητών πολυτεχνικών σχολών προέρχεται από το Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού με επικεφαλής τον καθηγητή Γιώργο Χρυσολούρη.
Με αφορμή την παρουσίαση που έγινε στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, η βραβευμένη φόρμουλα ταξίδεψε έως την Αθήνα. Μαζί της έγινε ευρύτερα γνωστή μια προσπάθεια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα. Μετά τους φοιτητές του ΑΠΘ που παίρνουν μέρος στους αντίστοιχους διαγωνισμούς, προπτυχιακοί φοιτητές και από την Πάτρα κατάφεραν να φτιάξουν ένα μονοθέσιο αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων που κέρδισε της εντυπώσεις και φυσικά τη διάκριση.
Ο διεθνής διαγωνισμός Formula Student ζητάει από τις ομάδες να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μονοθέσια, λειτουργώντας ως κατηγορία υπό κλίμακα της Formula 1. Αυτό που κρίνεται δεν είναι μόνο το αγωνιστικό κομμάτι αλλά και το «στατικό», κατά το οποίο βαθμολογούνται ο σχεδιασμός και η κατασκευή του μονοθέσιου, το κόστος του, καθώς και το αν υπάρχει ικανοποιητικό επιχειρηματικό πλάνο για την παραγωγή του.
Είπαν «ναι» στην ηλεκτροκίνηση
Ένα από τα βασικά ζητούμενα στο διαγωνισμό είναι η καινοτομία. Οι φοιτητές της Πάτρας αποφάσισαν να καινοτομήσουν ρισκάροντας. Άφησαν κατά μέρος τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που προτιμούν οι περισσότερες ομάδες του διαγωνισμού, και επέλεξαν να φτιάξουν μια ηλεκτροκίνητη φόρμουλα. Όπως εξήγησαν, η κίνηση αυτή είχε ρίσκο εξαιτίας της έλλειψης σχετικής εμπειρίας. Το αποτέλεσμα όμως δικαίωσε την ομάδα, που μπορεί πλέον να υπερηφανεύεται πως κατασκεύασε το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό όχημα υψηλών επιδόσεων στην Ελλάδα.
«Στα ελληνικά πανεπιστήμια υπάρχουν ομάδες φοιτητών που προσπαθούν να ανεβάσουν το ελληνικό πανεπιστήμιο», είπε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στην Αθήνα ο υπεύθυνος της ομάδας Χάρης Μπίκας.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
Η ισχύς της ηλεκτροκίνητης φόρμουλας ξεπερνά τους 110 ίππους και τα 750Nm ροπής. Με τη χρήση προηγμένων τεχνολογιών και υλικών, το βάρος του μονοθέσιου φτάνει στα 235 κιλά. Το πλαίσιο, όπως και τα ψαλίδια της ανάρτησης, είναι κατασκευασμένα από ανθρακόνημα ενώ γίνεται και εκτεταμένη χρήση αλουμινίου αεροπορικού τύπου. Μια συστοιχία κελιών πολυμερών λιθίου δίνει την απαραίτητη ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα, ενώ το σύστημα διαχείρισης της μπαταρίας έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από την ίδια την ομάδα.
Η κίνηση είναι στους πίσω τροχούς και ο σχεδιασμός του μονοθέσιου του δίνει τη δυνατότητα να αναπτύσσει 2g πλευρικής επιτάχυνσης. Ο χρόνος από τα 0 στα 100 είναι κάτω από τα τέσσερα δευτερόλεπτα. Το δε σύστημα πέδησης αποτελείται από τετραπίστονες δαγκάνες φρένων σε όλους τους τροχούς. Ένα εκτεταμένο σύστημα αισθητήρων και καταγραφής δεδομένων με δυνατότητα ασύρματης μετάδοσής τους σε πραγματικό χρόνο δίνει τη δυνατότητα ελέγχου όλων των παραμέτρων λειτουργίας και κατάστασης του μονοθέσιου.
Η ομάδα
Στην ομάδα που πήρε μέρος στο διαγωνισμό συμμετέχουν φοιτητές κυρίως του τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών-Μηχανικών, αλλά και τμημάτων όπως Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Οικονομικών Επιστημών, Επιστήμης Υλικών και Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών.
Αξίζει αναφοράς το σύνολο της ομάδας:
Δημήτρης Αθηναίος, Χαράλαμπος Αλεξόπουλος, Αναστάσιος Αρβανιτόπουλος, Βασίλης Αυγερίδης, Ευάγγελος Γιαννιόδης, Κωνσταντίνος Γοργοράπτης, Θανάσης Γουγής, Ευάγγελος Γούλας, Κωνσταντίνα Γουλιερμή, Ελένη Δημάκη, Νικόλαος Δημητρόπουλος, Ηλίας Καρακατσάνης, Αντώνιος Κατσαρός, Άγγελος Καυκάς, Ιωάννης Κώτσης, Δημήτρης Λαμπρόπουλος, Πέτρος Μακρής, Κατερίνα Μότση, Έλλη Μουτσομπέγκα, Κωσταντίνος Μπαρής, Παναγιώτης Μπαρής, Θοδωρής Μπεκιάρης, Χαρίσης Μπίκας, Ευγενία Νταρμά, Σωτήρης Ξυθάλης, Λυδία Παγάνη, Κωσταντίνα Παρασκευοπούλου, Ναταλία Σαράντη, Ευάγγελος Σενής, Γιώργος Σιάγγας, Φραγκίσκος Σουρτζίνος, Διονύσης Σπηλιόπουλος, Ιωάννης Σταυρίδης, Παναγιώτης Σύρπας, Παναγιώτης Σχοινοχωρίτης, Κωνσταντίνος Φουρτάκας, Νικόλαος Φουρτάκας.