Στροφή του καταναλωτικού κοινού σε περισσότερο οργανωμένες και έξυπνες αγορές με συνεχή διερεύνηση και σύγκριση προϊόντων και τιμών παρατηρείται στην αγορά.
Σε περίοδο κρίσης οι Έλληνες καταναλωτές κάνουν έξυπνες αγορές, συγκρίνοντας περισσότερο προϊόντα και υπηρεσίες, με δυνατότητα εξοικονόμησης έως και 40% στις αγορές από τα σούπερ μάρκετ, παρατηρούν από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Σε πανελλήνια έρευνα που πραγματοποίησε πρόσφατα το ΙΕΛ.ΚΑ, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, προκύπτει ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα, έχουν μπει στη διαδικασία εντατικότερης αναζήτησης προϊόντων και σύγκρισης τιμών, μια δυνατότητα που παρέχουν τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Οι καταναλωτές, πλέον, συγκρίνουν όχι μόνο τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα, αλλά και ανάμεσα σε διαφορετικά καταστήματα και σημεία πώλησης προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι 8 στους 10 δηλώνουν ότι επισκέπτονται περισσότερα από ένα καταστήματα σουπερμάρκετ σε σχέση με την περίοδο πριν από την κρίση, προκειμένου να συγκρίνουν και επιτύχουν καλύτερες τιμές και προσφορές. Παράλληλα, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα σε σχέση με την περίοδο πριν από την κρίση. Οι καταναλωτές φαίνονται να γίνονται πιο προσεκτικοί και πιο κριτικοί σε σχέση με το παρελθόν.
Με βάση αυτές τις καταναλωτικές συνήθειες, αναδεικνύεται ο ρόλος του σούπερ μάρκετ σαν το σημείο/κανάλι πώλησης, όπου συγκεντρώνονται μεγάλος αριθμός διαφορετικών προϊόντων, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να συγκρίνει διαφορετικές τιμές και ποιότητες προϊόντων. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι στο σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, διαφορετικές ποικιλίες προϊόντων, διαφορετικές τιμές, διαφορετικές συσκευασίες, διαφορετικές χώρες κλπ).
Η επεξεργασία των στοιχείων τιμών που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών e-prices, των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ του Υπουργείου Ανάπτυξης από το ΙΕΛΚΑ, επιβεβαιώνουν αυτή την εικόνα. Τα στοιχεία του πίνακα 1 αφορούν το σύνολο του 2012 και παρουσιάζουν το εύρος των τιμών, συγκρίνοντας την μέση τιμή της κατηγορίας, τον μέσο όρο των δύο ελάχιστων τιμών και τον μέσο όρο των δύο μέγιστων τιμών.
Πηγή: madata.gr