Η Ελληνίδα μουσικός Ελένη Καραΐνδρου και ο Τούρκος συνθέτης Εντέρ Σακπινάρ συνεργάζονται σε προγράμματα που χρησιμοποιούν την κοινή μουσική κληρονομιά των χωρών για να προάγουν την ανοχή, παρά τις πολιτικές διαφωνίες των κυβερνήσεών τους.
Μουσικοί από Τουρκία και Ελλάδα κάνουν χρήση της τέχνης τους για να επουλώσουν τραύματα που έχουν προκληθεί από τις πολιτικές διαφωνίες μεταξύ των δυο εθνών.
Η Ελένη Καραΐνδρου, διακεκριμένη Ελληνίδα μουσικός, πραγματοποίησε συναυλία με τον Τούρκο συνθέτη Εντέρ Σακπινάρ και την ορχήστρα του στο φεστιβάλ τζαζ Ιστανμπούλ νωρίτερα αυτό το μήνα. Με ζητωκραυγές στην Τουρκική και Ελληνική γλώσσα από το κοινό, η μεταπλαστική δύναμη της στιγμής απεικονίστηκε στα μάτια της Καραΐνδρου στο τέλος της συναυλίας.
«Η μουσική αποτελεί παγκόσμια γλώσσα η οποία μιλάει στις καρδιές των ανθρώπων», δήλωσε η Καραΐνδρου στους SETimes.
Σακπινάρ και Καραΐνδρου έχουν συνεργαστεί σε σειρά συναυλιών με τίτλο «Τραγούδια Ελπίδας και Ειρήνης», με στόχο να χρησιμοποιήσουν την κοινή μουσική κληρονομιά των χωρών για να προάγουν την ανοχή, παρά τις πολιτικές διαφωνίες των κυβερνήσεών τους.
Ο Σακπινάρ είναι πεπεισμένος πως οι υπουργικοί καυγάδες δεν ταιριάζουν με τη δύναμη της μουσικής.
«Όταν το κοινό σιγομουρμουρίζει τη μελωδία και κρατάει το ρυθμό αρμονικά, οι πολιτικές συγκρούσεις εξαφανίζονται και ανοίγουμε μια πλατφόρμα αμοιβαίας κατανόησης», δήλωσε στους SETimes.
Ωστόσο η σειρά συναυλιών δεν έχει να κάνει μόνο με το τραγούδι και τη διασκέδαση. Ο Σακπινάρ, ο οποίος συντονίζει το πρόγραμμα εδώ και μία δεκαετία, ανέφερε πως οι μουσικοί του χρειάστηκε να μάθουν να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον ώστε να μπορέσουν να φέρουν το μήνυμα της ανοχής στο ευρύτερο κοινό.
«Όταν ξεκινήσαμε το έργο μας, υπήρχαν σοβαρές υποψίες για τα πραγματικά κίνητρά μας, ειδικά από την Ελληνική πλευρά», ανέφερε. «Ακόμα και κάποιοι Έλληνες μουσικοί που παίζουν στην ορχήστρα μας είχαν δυσκολευτεί να εξηγήσουν το έργο σε κοντινούς ανθρώπους τους».
Ένας τρόπος με τον οποίο ο μαέστρος ένωσε την ομάδα του ήταν να επιλέγει τόσο από Έλληνες όσο και από Τούρκους καλλιτέχνες όταν δημιουργούσε το ρεπερτόριο τραγουδιών. Αυτό, επέτρεψε στις συναυλίες να υλοποιήσουν το στόχο τους, ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες ανέφερε.
«Θυμηθείτε τις πολιτικές εντάσεις που υπήρχαν το καλοκαίρι του 2006, όταν ήρθαμε στη Ρόδο για να δώσουμε κοινή συναυλία», δήλωσε ο Σακπινάρ. «Υπήρχαν συγκρούσεις σχετικά με το Αιγαίο και κρίση σχετικά με τη βραχονησίδα των Ιμίων. Παρά το γεγονός αυτός, τη συναυλία παρακολούθησαν 2.000 άτομα».
Ο Σακπινάρ πρόσθεσε: «Όταν ο κόσμος άρχισε να έρχεται στις συναυλίες μας και να μας βλέπει, άρχισε να ανακαλύπτει εκ νέου τις Τουρκικές – Ελληνικές σχέσεις».
Η Καραΐνδρου δήλωσε στους SETimes πως έλαβε θερμή υποδοχή από Τούρκους μουσικόφιλους, παρά την εθνικότητά της.
«Δεν με γνωρίζουν όλοι στην Τουρκία, ωστόσο οι λάτρεις της μουσικής που νιώθουν κοντά μου, μου δείχνουν πραγματικά την αγάπη τους», ανέφερε, προσθέτοντας πως αποτελεί αξιοθαύμαστη εμπειρία κάθε φορά που συνεργάζεται με Τούρκους μουσικούς.
Εν τω μεταξύ, διοργανωτές συναυλιών προσπαθούν να εξασφαλίσουν ότι η επιτυχία τους εκτείνεται από τον αγροτικό πληθυσμό μέχρι τα υψηλότερα κυβερνητικά κλιμάκια.
Πολιτικοί, δήμαρχοι και κυβερνήτες προσκαλούνται στις συναυλίες. Εάν παραστούν, τους ζητείται να πραγματοποιήσουν ομιλία πριν την συναυλία ώστε να μοιραστούν τις σκέψεις τους για την πρωτοβουλία και την άποψή τους για τη χώρα στην άλλη πλευρά της θάλασσας.
«Χάρη στις συναυλίες, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε τα προβλήματά μας και να εξετάσουμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση», δήλωσε ο Σακπινάρ. «Ωστόσο, πρωτοβουλίες όπως αυτές χρειάζονται μεγαλύτερη στήριξη από επιχειρηματίες και κρατικούς αξιωματούχους σε αμφότερες τις πλευρές».
Υπάρχουν ενδείξεις πως ένας αυξανόμενος αριθμός καλλιτεχνών από αμφότερες τις πλευρές του Αιγαίου εναγκαλίζει τη φόρμουλα του έργου για ειρήνη μέσω της μουσικής.
Η Μεχτάπ Ντεμίρ, Τουρκάλα τραγουδίστρια, το συγκρότημα της οποίας My Sweet Canary περιλαμβάνει Έλληνες, Ισραηλινούς και Τούρκους μουσικούς, επρόκειτο να μεταφέρει το μήνυμα στην έκθεση Womex World Music Expo στη Θεσσαλονίκη στις 21 Οκτωβρίου.
«Η δύναμη της μουσικής πηγάζει από τη σύμμειξη της τοπικής, πολιτιστικής και θρησκευτικής σφαίρας», δήλωσε η Ντεμίρ στους SETimes. «Οι μουσικοί πρέπει να το μοιραστούν αυτό με το λαό και να τονίσουν το συγκεκριμένο ζήτημα».
Το συγκρότημα της Ντεμίρ δημιουργήθηκε σε ανάμνηση της Ρόζα Εσκενάζυ, γνωστή ως βασίλισσα της ρεμπέτικης μουσικής (τα Ελληνικά μπλουζ) στις αρχές του 20ου αιώνα. Η Εσκενάζυ γεννήθηκε σε Σεφαραδίτικη οικογένεια στην Ιστανμπούλ, ωστόσο νωρίς στην παιδική ηλικία της μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη, η οποία άνηκε ακόμα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Η τραγουδίστρια μοιρολογεί για το γεγονός ότι Τούρκοι και Έλληνες διψούν να αξιωθούν την «κυριότητα» πτυχών του πολιτισμού, όπως ο καφές ή τοπικοί χοροί.
«Μουσικά έργα όπως το My Sweet Canary δείχνουν πως εκπροσωπούν τον κοινό πολιτισμό αυτής της περιοχής», ανέφερε.
Η Ντεμίρ ανέφερε μία ιστορία για έναν Έλληνα πολιτικό που την πλησίασε σε μία από τις συναυλίες της.
«Είπε, «Είμαι 58 ετών. Η γιαγιά μου συνήθιζε να μου τραγουδάει το τραγούδι ‘Ραμπί’, το οποίο τραγουδήσατε. Μου θύμισε την παιδική ηλικία μου».
Πηγή: grtrnews.com